Ja kan als constructeur nooit goed doen voor iedereen, gebruiksgemak is iets wat door verschillende factoren beïnvloed word en daardoor ga je daarin altijd voor en tegenstanders hebben. Zelf ben ik heel vlot met touchscreens, maar nee in de auto zegt het me niets. Spraakbediening wil ik niet gebruiken, ik praat niet op die manier tegen mijn auto
Goed voorbeeld hiervan, in mijn Superb vond ik alles vlot, die auto stak ergonomisch echt goed in elkaar. Daarna ging die weg en kwam de Mazda, en ja.. die vond ik nog beter, waarom? Twee simpele zaken, goed reagerende cruise control op het stuurwiel, met een pauzeknop een plus en een min, en een radio volume knop naast de schakelpook. Nu, terug in de Octavia, grijp ik onbewust vaak naar de volumeknop naast de pook, die is er dan niet natuurlijk en moet ik het via het stuur of het scherm doen, vraag me niet waarom maar ik prefeer fysieke knoppen a la I-Drive van BMW en Mazda naast de hand waar ik normaal met schakel. Ik vind dat super handig en intuïtief. Tweede is de CC, met de stok achter het stuur, die haat ik, ik haatte dat systeem al op men Superb en nu weer, voor mijn gevoel is dat een gemankeerd systeem dat ook nog eens erg slecht reageert tikkie omhoog... Doet niks, alé dat werkt niet nog een tikkie, en dan schiet ie weer te ver door.
Andere lopen weg met volumeknop op het stuurwiel en die VAG stok, ik niet, houd het stuurwiel voor de veiligheidssystemen en CC te bedienen, en gebruik de middenconsole voor alles niet veiligheid gerelateerd zoals volume en schermbediening.