Nieuwe interieurstijl op komst?

Tees

Donateur
Eerst maar eens zien wat dat betekent. Ik denk niet dat één ontwerper in zn eentje de hele stijl van een merk kan omgooien, maar wie weet vergis ik me. Ik vind die cleane interieurs niet echt je van het, geef mij maar praktisch ipv esthetisch.
 

Herperduin

Forumguru
Ik betrap mezelf er telkens weer op dat op moment van introductie ik iets spuuglelijk vind en later als ik eraan gewend ben weer mooi. Fijne aan Skoda vind ik toch wel het tijdloze dus kan me niet voorstellen hoe dit nu uiteindelijk uit gaat pakken. Zal ook nog wel een tijdje duren en niet alles zal in één keer veranderen. Op dit moment vind ik interieur van de Skoda OC3 nog mooier dan het van de IV. Ik vind ingebouwd scherm in middenconsole nu nog mooier dan scherm óp dashboard.
 

marco_b

Forumguru
Ik kan er niet aan wennen. En voor de veiligheid ook niet ideaal. Heb nu van die touch knoppen en iets op het gevoel doen zit er niet meer in. En ik ben een man: ik wil voelen :love:
 

leon-cupra

Forumguru
Meer en meer merken willen een Tesla zijn … heel begrijpelijk :deuk:
Is het raar dat ik wel “fan” ben?? :pardon:

Rij al jaar en half “knoppenloos”. Mis je echt niet. Snap echt niet de fetisj van de knoppen. Als je rijdt blijft je gewoon van de instellingen/knoppen. Mss juist even de temperatuur wat hoger of lager instellen. Dat is het enige wat ik altijd heb gedaan in de wagen al rijdend. Van al de rest blijf je gewoon af want dat verstoort de aandacht van het rijden.
Tegenwoordig stel ik ook wel wat functies in via de voice control. Dat werkt tegenwoordig ook wel een stuk beter dan vroeger.

Wen er straks ook maar aan dat Skoda de digitale tellerunit aan het stuur ook zal doen verwijderen … overbodig.
 

SuperBeeb

Forumguru
Het is geen knoppen-fetisj, ik kan gewoon niet omgaan met een touchscreen. Ook op mn telefoon niet. Ik doe veel op t gevoel: een draaiknop voor volume weet ik blindelings te vinden en te bedienen: op een touchscreen moet ik eerst kijken waar t volume zit, vervolgens kijken welke 'knop' ik daarvoor moet zien te raken, dan maar hopen dat ik niet net over een hobbeltje rijd waardoor ik die knop mis en opeens in een aircomenu zit oid. Enorm irritant en bovendien gevaarlijk.
Zelfde met de lichtknop. In mn Golf 7 was dat nog 1 knop. Draaien voor gewoon licht, uittrekken voor mistlicht. In de Passat nog steeds een draaiknop, maar voor mistlicht nu 2 drukknoppen links van de schakelaar. Geen verbetering, even wennen, maar nu weet ik het.
Nieuwe VW's hebben een onverlicht vlak met virtuele knoppen. Omdat dat goedkoper is, niet beter of veiliger. Anderen kunnen er misschien mee omgaan, maar ik ben niet de enige met kritiek, lees de autobladen maar.
 

leon-cupra

Forumguru
Verwarming beetje warmer zetten voice control indrukken (op het stuur) en zeggen “zet temperatuur 1 graad hoger” … hoe simpel en goed kan het zijn.

Snap perfect dat niet iedereen daar blij mee is maar velen blijven kritiek geven omdat ze gewoon niet mee willen met de vooruitgang. (Zeg niet dat jij zo iemand bent).

Mijn vader onlangs ook. Van zijn Ioniq 5 naar een model Y … “technologie van de tesla magnifiek maar godver, hoe halen ze in het hoofd om die tellerunit bij het stuur weg te halen” “geen probleem pa, aftermarket genoeg oplossingen”. 3 weken later zonder tellerunit “en pa , moet ik nu zo een unit after market bestellen?” “Neen jongen, nog geen seconde gemist”.
 

Rallye

Forumguru
Ten eerste is het gebrek aan feedback van de touch-bediening (scherm of stuur) is erg vervelend. Als ik de radio harder of zachter zet moet ik altijd kijken of dat goed gaat -blik naar beneden dus. Bij een knop krijg je meteen feedback door de klikjes. Bij het scherm is het gebrek aan “houvast” onhandig. De meeste HVAC-instellingen zijn bij mij “set and forget”, maar de stoelverwarming vergt dat je met twee vingers het juiste vakje weet te raken - en meestal doe je dat onder het rijden. Met gewoon bedienen laat ik nu meestal mijn hand rusten op de bovenkant van het scherm. Daarvoor moet je best ver je stoel uit en heb je je ogen van de weg. Ik zeg niet dat het niet te doen is, maar handig is anders.
 

Frup

Forumguru
Alles is een kwestie van smaak en gewenning toch? Als het ergonomisch maar klopt. Als je met je ogen moet zoeken naar een toets en moet kijken of je de juiste instelling hebt, lijkt me dat onhandig. Persoonlijk heb ik ook liever fysieke knoppen, dan door een menu moeten scrollen. Doorgaans hoef ik weinig te ‘knoppen’ tijdens het rijden. En dat kan meestal op het stuur.
Laten we niet te snel oordelen. Skoda zal vast allerlei harde en zachte requirements hebben.
En voorlopig blijf ik lekker in m’n Yeti doorrijden.
 

Rallye

Forumguru
En ik zou een ontzettende hekel hebben aan zo’n avatar op mijn dashboard of in mijn navigatie…….
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

leon-cupra

Forumguru
@Afrit13 oude manier is handen van het stuur, toch nog even zoeken naar de knop, even kijken …. Is afleiding van de baan.

Met voice control blijven je handen aan het stuur, moet je je blik niet afwenden van de baan .. is geen afleiding.

Maar snap wel de frustraties bij de VAG producten. Bij onze Passat is de reactiesnelheid/efficientie van de beperkte niet-fysische knoppen idd niet zoals het echt hoort. In mijn tesla is er geen enkele fysische knop en daar werkt dat gewoon perfect zoals een fysische knop.
 

Smeeuwis

Donateur
Ik hoefde in mijn O3's nooit de blik af te wenden om de temperatuur aan te passen, puur op gevoel ging dat prima. Ook zo voor de stoelverwarming bijvoorbeeld. Ik was sceptisch maar moet zeggen dat ik de fysieke knoppen in de Enyaq niet mis. Stembediening werkt prima en ik kan de belangrijkste zaken inmiddels blind vinden. Niet op de tast, dat niet :cool: ... Ik heb nog steeds een voorkeur voor fysieke knoppen overigens maar het valt me niet tegen tot op heden. Komt ook omdat Skoda hier enkele belangrijke zaken zoals de klimaatregeling en de rijprofielen menu's alsnog onder fysieke knoppen heeft gestopt. Eén druk en je zit in het juiste menu met grote touch knoppen. En dan kan je je pols laten rusten op de steun onder het scherm in plaats van te moeten 'hengelen' met je arm.

Ik heb proefgereden in de Model Y en vind zelf dat Tesla dit gewoon goed voor elkaar heeft. Beter nog dan Skoda zelfs, wat mij betreft. Ik ben uiteindelijk voor de Enyaq gegaan omdat ik de MY gewoon minder mooi vind.

Het blijft zeer persoonlijk. Peugeot heeft dit in de laatste modellen 308, 3008 en straks de nieuwe 5008 ook goed opgelost door veel gebruikte functies onder een knop te stoppen. Bij Nissan kan je ze zelfs programmeren naar wens geloof ik.

Ik hoop dat Skoda een mooie balans kan vinden tussen de opgeruimde designs van bijvoorbeeld Tesla en Nio en de sfeer die ze tot nu toe hebben weten op te roepen in de interieurs.
 

JeSko

Forumguru
Ja kan als constructeur nooit goed doen voor iedereen, gebruiksgemak is iets wat door verschillende factoren beïnvloed word en daardoor ga je daarin altijd voor en tegenstanders hebben. Zelf ben ik heel vlot met touchscreens, maar nee in de auto zegt het me niets. Spraakbediening wil ik niet gebruiken, ik praat niet op die manier tegen mijn auto ;)

Goed voorbeeld hiervan, in mijn Superb vond ik alles vlot, die auto stak ergonomisch echt goed in elkaar. Daarna ging die weg en kwam de Mazda, en ja.. die vond ik nog beter, waarom? Twee simpele zaken, goed reagerende cruise control op het stuurwiel, met een pauzeknop een plus en een min, en een radio volume knop naast de schakelpook. Nu, terug in de Octavia, grijp ik onbewust vaak naar de volumeknop naast de pook, die is er dan niet natuurlijk en moet ik het via het stuur of het scherm doen, vraag me niet waarom maar ik prefeer fysieke knoppen a la I-Drive van BMW en Mazda naast de hand waar ik normaal met schakel. Ik vind dat super handig en intuïtief. Tweede is de CC, met de stok achter het stuur, die haat ik, ik haatte dat systeem al op men Superb en nu weer, voor mijn gevoel is dat een gemankeerd systeem dat ook nog eens erg slecht reageert tikkie omhoog... Doet niks, alé dat werkt niet nog een tikkie, en dan schiet ie weer te ver door.

Andere lopen weg met volumeknop op het stuurwiel en die VAG stok, ik niet, houd het stuurwiel voor de veiligheidssystemen en CC te bedienen, en gebruik de middenconsole voor alles niet veiligheid gerelateerd zoals volume en schermbediening.
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Verandering is toch nog iets anders dan vooruitgang, hè... die begripsverwarring kom je wel vaker tegen.
Net zoals @JeSko het ook aangeeft, constructeur kan voor niet iedereen goed doen. Voor de 1 zal het dan wss een vooruitgang zijn , voor de ander een verandering. Maar blijf er wel bij , heb al genoeg voorbeelden gezien waar “verandering” eigenlijk puur uit gewoonte was, dat veel “verandering” onnodig was en uiteindelijk “vooruitgang” was.
 

BrujeriA

Actief lid
Ik was sceptisch maar moet zeggen dat ik de fysieke knoppen in de Enyaq niet mis. Stembediening werkt prima en ik kan de belangrijkste zaken inmiddels blind vinden.
Nou, tenzij je ME4 hebt kan ik me dit bijna niet voorstellen. Adressen worden compleet verkeerd verstaan, namen uit het telefoonboek? Geen idee wie je bedoelt. Vermarming graadje hoger? Duurt zo lang dat de opwarming van de aarde serieus sneller gaat. Nee, de Google Assistent is al niet heel bijzonder maar Laura schuurt echt tegen waardeloos aan, zo traaaaaag en zo dom.
 
Bovenaan Onderaan