Nieuwe interieurstijl op komst?

Smeeuwis

Donateur
Ik vind het wel meevallen. Mijn auto heeft ME3.7 en die is heel redelijk. Gebruik navigeren niet overigens, dat doe ik meestal via Apple Carplay en Siri. De rest gebruik ik af en toe en het valt me niet tegen.
 

BrujeriA

Actief lid
Ik zal morgen eens klokken hoe lang Laura over een reactie doet, t valt me vies tegen in ieder geval. Zeker nadat ik bij Speicher Electrisiert zag hoe het op ME4 loopt. Ik zit ook op 3.7 trouwens
 

Polvo

Lid
Zo'n scherm is leuk om dingen in te stellen, maar niet in het dagelijks gebruik.
Er zijn overigens Europese regels in de maak om regelmatig gebruikte functies weer gewoon met knoppen te kunnen bedienen.
In mijn nieuwe Kamiq zitten ook weer airco knoppen en niet alleen meer op het infotainment scherm.
Schermen leiden te veel af, je hebt te lang de ogen van de weg, knoppen gaan op gevoel en heb je de ogen niet nodig.
Als alles achter een scherm zou verdwijnen dan zou ik ook geen Skoda weer kopen, maar zover zal het denk ik niet komen.
Bij het voorbeeld van de topicstarter gaan mijn tenen krom in de schoenen staan, niet om aan te zien.
 

JeSko

Forumguru

Minuut 3:50 is een perfect voorbeeld van wat er mis is met moderne auto's, wat een gevaarlijke rotzooi.
 

Polvo

Lid
Ik heb de hele film niet uit gezien, maar de strekking is duidelijk.
Dat hij b.v de mist in ging bij een afslag omdat hij op het scherm bezig was om de verwarming aan te zetten en dat niet kon vinden.
 

Afrit13

Forumguru
Als je de basisbediening van een nieuwe auto nou uitzoekt als je stilstaat in plaats van tijdens het rijden én gelijktijdig een kek filmpje opneemt...

Dit filmpje is natuurlijk ook weer niet representatief...
 

JeSko

Forumguru
@Afrit13

Sorry maar een menu in moeten om ramen te ontwasemen heeft niets te maken met iets uitzoeken voor je vertrekt, dat is gewoon een kl*te ontwerp, net zoals de ventilatie roosters die niet manueel verzet kunnen worden, ook dat moet via een scherm.

Waanzin, en intussentijd word je (terecht) zwaar beboet voor het manipuleren van je smartphone tijdens het rijden. Daar word ik best duizelig van :sterretjes:
 

Japanese Power

Donateur
Sorry maar een menu in moeten om ramen te ontwasemen heeft niets te maken met iets uitzoeken voor je vertrekt
Tegen de tijd dat dit algemeen is op een Skoda zijn alle Skoda's sowieso voorzien van via de app bedienbare voorverwarming / koeling.
Dat zie je nu ook al het geval bij de EV's en zal meer en meer gemeengoed gaan worden.
 
Ben zelf gewoon voorstander van knoppen. Als ik lekker een muziekje op heb wil ik niet dat dat 5 seconden uitvalt omdat ik de spraakbediening moet gebruiken. Of dat ik 3x moet praten omdat ik volgens de auto niet duidelijk genoeg spreek. Bovendien zit zo'n scherm vaak boven op het dashboard, en niet lager waar bij auto's met knoppen de meeste knoppen zich bevinden. Daar kun je tenminste vaak je arm nog op de armsteun of versnellingspook laten rusten.
Qua design ben ik al helemaal geen voorstander van zo'n enorm scherm in het midden en een dashboard waar verder alleen het verschil tussen links en rechts het stuurwiel is. Zo'n hele bak met knoppen welke subtiel verlicht zijn is veel gezelliger dan de vaak felle schermen.

Uiteraard is het een kwestie van smaak. Er zijn mensen de inrichting van hun huis zo strak mogelijk willen hebben, ik kan dat niet gezellig en/of comfortabel vinden.
 

Afrit13

Forumguru
@Afrit13

Sorry maar een menu in moeten om ramen te ontwasemen heeft niets te maken met iets uitzoeken voor je vertrekt, dat is gewoon een kl*te ontwerp, net zoals de ventilatie roosters die niet manueel verzet kunnen worden, ook dat moet via een scherm.

Waanzin, en intussentijd word je (terecht) zwaar beboet voor het manipuleren van je smartphone tijdens het rijden. Daar word ik best duizelig van :sterretjes:
Dat ben ik helemaal met je eens, maar dan nog gaat het een stuk makkelijker als je het van tevoren uitzoekt i.p.v. tijdens het maken van een filmpje onder het rijden in een nieuwe auto...
 

leon-cupra

Forumguru
....Minuut 3:50 is een perfect voorbeeld van wat er mis is met moderne auto's, wat een gevaarlijke rotzooi.
Duidelijk sensatie zoeken. Overdrijven is ook een kunst. Nog nooit zoiets tegen gekomen in mijn Tesla.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Geen idee zo ver in het filmpje ben ik nog niet geraakt, meestal zap ik ook weg als ik EV's zie dus ik kwam niet verder dan minuut 5 ofzo :laugh:
 

leon-cupra

Forumguru
Schermen leiden te veel af, je hebt te lang de ogen van de weg, knoppen gaan op gevoel en heb je de ogen niet nodig
HoofdRegel 1 : als chauffeur moet je ook niet prutsen aan allerhande instellingen. Doe dat voor jouw vertrek.

In een goed opgestelde menu hoef je niet lang afgeleid te zijn, maar dan neem je regel 1 ook niet acht. Temperatuur instellen in mijn knoploze tesla gaat even intuïtief als met knoppen in mijn vorige wagens.

Daarnaast, voice control heeft grote stappen voorwaarts gezet qua gebruik (toch in mijn tesla). Dat is nog veiliger dan knoppen. Mijn handen blijven tenminste aan mijn stuur.
 

leon-cupra

Forumguru
Als je de basisbediening van een nieuwe auto nou uitzoekt als je stilstaat in plaats van tijdens het rijden én gelijktijdig een kek filmpje opneemt...

Dit filmpje is natuurlijk ook weer niet representatief...
Toch iemand die het snapt.

1. Carwow is een petrolhead
2. Saaie filmpjes worden niet bekeken
3. Bijna aanrijdingen zorgen net voor buzz = meer views = meer reclame = meer inkomsten
4. Feit dat hier iemand het al deelt om zijn punt te bewijzen (terwijl het een subjectieve/opgezette ervaring is) bewijst weer voor carwow waarom dergelijke manier van reviews loont ….
 

leon-cupra

Forumguru
Uiteraard is het een kwestie van smaak. Er zijn mensen de inrichting van hun huis zo strak mogelijk willen hebben, ik kan dat niet gezellig en/of comfortabel vinden.
De meeste EVs hebben dan ook wel iet of wat van sfeerverlichting in het interieur. Tesla is daar ook sinds de model 3 Highland mee begonnen.

Zoals je zegt, smaken verschillen maar wat mijn ervaring is , is dat die “kale” dashboard enorm veel rust uitstralen. Heb al enorm veel mensen dezelfde ervaring horen zeggen.
Toen mijn schoonbroer zijn ID.4 had, heb ik daar even mee mogen rijden. Wat was mij dat enorm druk in het interieur. Kon er niet onmiddellijk aan wennen. Was blij terug in mijn “kaal” interieur te zitten.
 

SuperBeeb

Forumguru
Het is toch bezopen dat overal elektromotortjes worden ingebouwd alleen om iets via een scherm te kunnen bedienen? Ik zit regelmatig aan mijn ventilatierooster tijdens t rijden, soms wil ik lucht in mn gezicht, soms niet. Als ik daarvoor elke keer in een (sub)menu moet duiken zou ik gillend gek worden (als ik t niet al was). En al die chinese elektromeuk kan kapot. Ga dan naar eens een roostertje op de sloop vinden en je ipad in de auto ervan overtuigen dat ie een nieuw onderdeel moet aansturen. :nono:
Prima dat jij kunt leven en werken met scherm en spraak, maar ik niet. En ik wil graag over 10 jaar nog steeds een auto kunnen kopen die ik kan bedienen. Gelukkig lijkt VW het licht te hebben gezien, en komen ze deels terug van al die touchzooi.
 

Rallye

Forumguru
Waarom zou je de verwarming in willen stellen tijdens het rijden? @JeSko Ontwaseming heeft overigens gelukkig in mijn Golf een eigen knop in de groep links van het stuur. Waar ook de achterruitverwarming zit - voor mij niet onlogisch en geen scherm nodig In tegenstelling tot de wagen in het filmpje. Dat doet VW dus zelfs nu al beter….
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
@SuperBeeb voor mij hoeft dat eigenlijk ook helemaal niet. Niets mis met manueel de roosters te verstellen. Maar onhandig in de Tesla, absoluut niet. Integendeel, kan de roosters nu in veel meer verschillende standen instellen.

Maar denk dat Tesla het op vlak van ergonomie enorm goed op punt staan heeft. Als ik zie naar mijn vader zijn ex-Ioniq 5 .. dan snap ik veel hun frustraties met de nieuwe manier van bedienen.
 
Bovenaan Onderaan