Nieuwe Leaseauto - Sportonderstel dubio

LST01

Nieuw lid
Gegroet eenieder,
ik ben helemaal om en heb besloten om een skoda octavia te bestellen als volgende leaseauto. Om precies te zijn de volgende (heb namelijk het idee dat iedereen dat meldt dus waarom zou ik het niet doen
smirk.gif
): Skoda Octavia 2l diesel Combi Elegance DSG.

Het probleem waar ik nu mee zit is het volgende (luxeprobleem gelukkig). Ik vind de 17 inch pegasus velgen helemaal geweldig en de sportstoelen geven mij net wat meer steun aan de zijkanten. Ik kan dus, prijstechnisch, het beste gaan voor het sportpakket met verlaagd onderstel. Los zijn de velgen niet te betalen. Nu komt het probleem: ik heb geen flauw idee hoe dat rijdt. Vaak hoor je mensen over het 'stuiteren' op de weg, maar is dat nou echt een groot probleem? Merk je het verschil tussen 17 en 16 inch wielen? Ik rij nu in een laguna met 17 inch en moet zeggen dat, ondanks het spoorzoeken, hij prima rijdt. Ik las op autoweek dat de octavia de neiging heeft om naar de buitenkant van de bocht te gaan met hogere snelheid. Is een verlaagd onderstel dan handig om te hebben? Ja, ik heb toch als referentie een laguna station op gas 1.8, geen snelheidsmonster.

Ik heb wel een proefrit gemaakt alleen was het sportonderstel niet beschikbaar voor de dsg. GE WEL DI GE
shocked.gif
Auto kan ik wel zeggen! Owh ja, ik zit zo'n 50k per jaar op de weg dus de automaat is een must.

Kortom, ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met het sportpakket cq onderstel!

Cherio en leuk om het forum te ontdekken!
bye.gif


Groeten
Laurens
Huizen
 
Ik zou het niet bestellen zolang je er nog niet in hebt gereden. Ik wil altijd een stugge auto. Heb volgens mij nog nooit een niet-verlaagde auto gereden. Uit die ervaring kan ik alleen zeggen, onderschat het niet. Een sportonderstel is niet stug. Een sportonderstel met 17", dat kan vrij stug zijn. Is ook erg afhankelijk van de banden. Een verlaagde O2 met 15" veert, net zoals alle andere wagens, toch net iets soepeler.
 
Welkom !
Ik had dezelfde auto als jij en heb nu een elegance 2.0 TDi. Ik wilde ook (weer, net als op de Laguna) de fantastisch mooie 17 inch wielen. Echter..... Na een proefrit bij Pon in Leusden met de pegasus 17 inch en sportonderstel ben ik compleet genezen ! Veel en veel te stug, zeker als je uit de genoemde Laguna komt !
Als compromis de 16 inch wielen genomen en Duo Ivory bekleding. Vergeleken met de Laguna Dynamique stoeen een prima keuze. Ik heb er nu zo'n 20.000km op staan en moet zeggen dat de auto zelfs met 16 inch zonder sportonderstel beduidend stugger is daan de Laguna. Daartegenover saat dat ik mijn dagelijkse route over een dijkweggetje met veel meer vertrouwen rijdt door het veel meer directe rijgedrag.
 
Behoorlijk off topic maar het valt mij op dat zoveel mensen uit een klasse hoger een Octavia kiezen. De Laguna zit in het middenklasse segment (Passat, 407, Mondeo) terwijl de Octavia eingelijk in het compacte middenklasse segment (Golf, 307, Focus) zit. Ik snap dan ook niet goed waar Skoda zelf de auto positioneert. Ik neig te zeggen naar de middenklasse, zeker met de op komst zijnde Skoda hatchback in de Golf klasse.
 

Daniel

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Kazuka</font><hr />

Behoorlijk off topic maar het valt mij op dat zoveel mensen uit een klasse hoger een Octavia kiezen. De Laguna zit in het middenklasse segment (Passat, 407, Mondeo) terwijl de Octavia eingelijk in het compacte middenklasse segment (Golf, 307, Focus) zit. Ik snap dan ook niet goed waar Skoda zelf de auto positioneert. Ik neig te zeggen naar de middenklasse, zeker met de op komst zijnde Skoda hatchback in de Golf klasse.

[/ QUOTE ]

Sorry dat ik het zeg hoor maar ik vind dit behoorlijk
ot.gif
.

En ik weet niet wat het met de vraag van LST01 te maken heeft
icon_smile_question.gif
 

Pegasus

Nieuw lid
Ik heb zelf een 2.0 TDI Elegance met sportonderstel en 17" Pegasus velgen. Na ca. 8.000 km te hebben gereden, weet ik zeker dat het de goede keuze is. De demping is lekker stevig, zonder dat je het comfort kwijt bent. Zeker met veel snelweg km's is het sportonderstel erg prettig, en in de bochten helt hij minder over dan zonder sportonderstel (waarin ik ook gereden heb). Het enige (volgens mij geringe) nadeeel is dat je met sportonderstel en 17" zeker meer afrolgeluiden hoort in de auto, wat je dan vooral weer merkt op slecht wegdek.

De keuze voor wel of geen sportonderstel is dus vooral een kwestie van voorkeur.

Succes met de keuze!
 
Wat staat er nou in mijn 1e zin
tongue.gif


Het was even een opmerking die ik tussendoor wilde maken, omdat LST01 zelf ook een klasse lager wil gaan leasen. Want dat doet ie theoretisch wel. Al weten wij wel beter
cheer.gif
 

Wullum

Actief lid
Heb precies dezelfde "configuratie": Skoda Octavia 2.0 TDI Combi Elegance DSG, met sportonderstel.
Vind het sportonderstel op zich niet te stug, maar ik kom uit een Golf IV Variant. Grote nadeel van de verlaging in combinatie met een trekhaak is echter dat je elke oneven verkeersdrempel raakt (of de even drempels, daar wil ik vanaf zijn), zeker met een caravan of andere aanhanger
frown.gif

Als ik 'm nog eens zou bestellen zou ik 'm met Pegasus (of nog mooier Sputnik) en sportinterieur bestellen (vooral voor de stoelen) maar met standaard onderstel, da's eigenlijk al stevig genoeg. Smoelt wel beter, verlaagd, dat wel
rockon.gif
 

Matra_Murena

Actief lid
Ik heb een 2.o TDI met sportonderstel en Pegasus en rijd ruim 60k per jaar. Ik vind het onderstel totaal niet stug, wel lekker strak maar een kinderkopjesweg kan je gewoon met een leuke snelheid nemen. In de bochten ligt hij strak op de weg en op een gewoon goed geasfalteerde weg (zoals 90% van Nederland) rijd het gewoonweg comfortabel! Drempels heb ik ook geen moeite mee eigenlijk, en het verlagen is maar miniem! Zou hem graag nog lager hebben voor het zicht want van een afstand is het geeneens te zien dta hij lager bij de weg staat.

Mijn advies, rijd er eens mee en oordeel zelf. Indien hij niet bevalt met sportonderstel: Bestel een gewone met wieldoppen! En laat er naderhand mooie 17"velgen onder zetten!!
laugh.gif
 

alcatel

Nieuw lid
ik heb 16 inch, maar ik vind het eigenlijk al stug genoeg.
Heb nog genoeg gevoel met de weg.
Maar ik heb geen eentje met sportonderstel of alleen 17 inch velgen gereden.

Met 16 inch deint de auto naar mijn mening ook niet. Het is idd stug afgeveerd. Het is maar wat je voorkeur is, en wat je gewend bent.
 

Danny

Senior Member
Volgens mij zijn de 17" pegasus velgen bij modeljaar 2007
ook te bestellen zonder sportonderstel...
 

Pim

Lid
Ik heb een octavia 2.0TDI DSG combi, maar gekozen voor standaard onderstel met 16" vega.
Dit vanwege een ervaring met sportonderstel in het verleden.
Ik rijd ook zo'n 50000km/jaar, en 3 jaar in de lease.
Het stugge komt niet alleen door in je rug en kont, maar ook de hangende autodelen (deuren dashboard etc) krijgen gewoon meer klappen, en mij viel op dat na zo'n 80000km de boel ging kraken en piepen (en dan moet je nog ong. 1.5 jaar rijden). Ik heb dit bij een A4 avant en een Vectra Combi 2.2DTi gehad.
Wel heb ik begrepen dat het sportonderstel van de Skoda niet zo stijf is, maar het blijft een factor die op leeftijd (lees kms) rammels kan veroorzaken. ( en daar heb ik een bloedhekel aan !)
 
heb zelf ook het sportonderstel en ben er dik tevreden mee. Lekker strak sturen en stevig bochtenwerk is echt beter mogelijk door het sportonderstel icm 22,5 cm breed rubber. Bij aflevering was de auto voorzien van Bridestone Potenza, dat is een hele stugge band. Nu rijd de auto op 3 Continental Sport. Dat rijdt net zo strak maar wel iets comfortabeler. Zou niet anders meer willen. Ziet er gewoon het beste uit bij een Octavia.
By the way bij Skoda Center Utrecht zijn alle Octavia's voorzien van sportonderstel en 17". By Pon in Leusden heb je alle motoren en versnellingsbakken om mee te rijden (maar dat wist je al geloof ik)
 

Sirius

Nieuw lid
Ook ik vond hem na de eerste proefrit met 17" en sportonderstel te stug. Heb gekozen voor 16" en dat bevalt prima. Nog strak genoeg. Daarvoor reed ik Golf IV variant met 15" doppen en dat is toch een stuk weker. Maar goed, gewoon uitproberen want zoals uit de verschillende reacties blijkt is het erg persoonlijk.
 

Dutch4x4

Senior Member
Zoals weer blijkt uit de reacties - en zie ook alle andere sportondersteldraadjes - is er maar één advies mogelijk:

rijd zelf en vergelijk.

Gelukkig bestaat er nog zoiets als een proefrit.
grin.gif


Maar om je toch een idee te geven, laat ik het zo samenvatten: als je een sportonderstel gewend bent, dan is dit sportonderstel niet stug. Wil je echter een auto die er alleen maar dik uitziet maar niet met de bestuurder communiceert, neem het dan niet.
 

higgy

Forumguru
Zoals Dutch al schrijft: ga lekker proefrijden. Maak evt. een afspraak met Pon en ga daar rijden. De enige die er over kan oordelen ben jij zelf. Je leest hierboven al dat wat de een lekker en strak vindt, een ander veel te hard vindt...
 

MKS

Lid
Ik kom ook uit een Laguna diesel(Grand Tour) en heb mijn Octavia overgenomen van een collega. Ik moet zeggen dat het verschil aan ruimte minimaal is hoor. Achterin kun je je voeten beter kwijt in de Ocativa, dat wel.
Ik vind echter wel de comfortable ride van de Laguna prettiger dan de Octavia.
De ocatibv die ik heb is wel weer wat duurder dan de laguna die ik had.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: higgy</font><hr />

De enige die er over kan oordelen ben jij zelf.

[/ QUOTE ]

What he says.

Zoals ik niet begrijp hoe iemand een Laguna lekker vindt rijden, zo zonder enige relatie tussen bestuurder en wegdek (okee, de auto gaat naar links als je naar links stuurt, maar da's ook het enige
grin.gif
), zo begrijp jij wellicht niet hoe ik het kan volhouden in een auto die je voortdurend door elkaar schudt. Zo veel smaken, zo veel meningen.

Sterker nog, nu ik de ST heb, vind ik de Octavia maar vaag sturen en snap ik de klachten over de doods aanvoelende stuurbekrachtiging des te meer. Dus van mij hoef je niks aan te nemen over sportonderstellen en stuurgedrag, behalve dat je vooral op je eigen gevoel moet vertrouwen.
 
Bovenaan Onderaan