Ik heb 20 jaar Peugeot gereden (205 gti, 106 gti, 206 gti, 206 hdi) en ik zal er nooit nog een kopen als dailydriver. Als ze rijden is het prachtig (vooral de gti's), maar er is die als... Ik heb eigenlijk 20 jaar van defect naar defect gereden, betrouwbaarheid en afwerking absoluut ondermaats, kwaliteit van onderdelen heb ik grote vragen bij. Een voorbeeld: met al die Peugeots ben ik er nooit in geslaagd om langer dan 20.000 km met een set voorste remblokken te doen en 60.000 met de voorste schijven. In de garage zeiden ze dat het aan mijn sportieve rijstijl lag. Nu kan dat best zijn, maar met de Leon Fr, waar ik de afgelopen 4 jaar 100.000 km heb mee gemaakt heb ik, met dezelfde rijstijl, zelfs nooit de remblokjes moeten vervangen.
Misschien het belangrijkste minpunt voor mij als particuliere koper: de restwaarde bij verkoop na 4 jaar is helemaal niets. De Leon was zo verkocht voor aanzienlijk meer geld.
Om een en ander te nuanceren: in de garage heeft intussen nog 10 jaar een 304 coupe s gestaan en momenteel rijd ik als hobbyauto met een 205 Rallye mi16, terwijl er sinds kort ook een 406 coupe V6 staat te wachten tot hij oldtimer is (heeft maar 40.000 km, is van familie geweest).
Dus samengevat: heerlijke auto's om mee te rijden voor het plezier, maar never of te nooit meer als daily.