Nieuwe Skoda rijder stelt zich voor.

Mark69

Senior Member
Na een weekendje rijden nog geen onhebbelijkheden ontdekt. Zeer te spreken over het comfort van de auto. De C5 was natuurlijk nog weer wat comfortabeler maar de Octavia is duidelijk comfortabeler dan mijn Golf 7 waar ik de afgelopen twee jaar op onze ritten naar Spanje zoveel mogelijk de belgische autowegen mee meed.De eerste keer dat we daarmee door Belgie reden het gehobbel en gestuiter op de vroege morgen niet konden waarderen en onze zoon die op de achterbank probeerde te slapen al helemaal niet. Toen besloten we om over Maastricht naar huis rijden. De daarop volgende jaren reden we de steeds over Maastricht en dan naar Luxemburg. Niet de kortste maar wel de meest comfortabele route. Met deze durven we het wel weer aan om de Belgische bolderkar snelwegen te pakken.

Mark69

Senior Member
Nu eens goed kunnen nagaan wat het verbruik is. Gemiddeld hebben we de afgelopen tijd 1 op 14 gereden. Ik ben daar tevreden mee.

Mark69

Senior Member
Zo we hebben de auto nu een tijdje en we hebben er een vakantie naar spanje mee achter de kiezen. Er staat nu 61000 op de teller. De rit naar ons vkantieadres heeft een gemiddeld verbruik van 1 op 13 opgeleverd. Waar ik enorm aan moest wennen is het vele schakelen wat de bak deed. Als je via de Route du Soleil rijdt dan heb je wel wat heuvels en bergen te verwerken. Terugschakelen tot 4 hm dan mis ik echt mijn C5 met twee liter die ik nooit uit zijn 5 hoefde te halen. Maargoed het is een kleinere motor. Ik moet er gewoon aan wennen dat deze meer toeren maakt. Waar ik nog niet helemaal achter ben is hoe te rijden bergaf. Ik hield de cruisecontrol erop nu hoop ik maar dat het afremmen ook op de motor gebeurd en niet alleen maar op de remmen. Verder zit de auto echt prima. Heen hebben we de rit in twee keer gedaan. Terug in een keer en door de slechte staat van de bedden in de huurunit in spanje had ik op de terugweg best last van mijn rug maar ondanks dat ging het prima. Denk dat ik op de terugrit ongeveer 10 van de 16 uur gereden heb en mijn vrouw de andere 6. Verder heeft een onverlaat een deuk op mijn dak veroorzaakt. Ik denk dat ik die op de heen weg bij de eerste overnachting heb opgelopen. Dat er iets van een steen of een blikje op de auto is gegooid.
Erg blij zijn we met de grote kofferbak. We hadden weer veel te veel spullen mee. Het was goed weer dus verder dan een paar korte broeken en zwembroeken kom je eigenlijk niet. Maar het pasten er allemaal makkelijk in we hadden nog ruimte over. We hadden makkelijk nog een paar klapstoelen mee kunnen nemen. Dat had ons op het strand meer comfort gegeven. Ik had ze natuurlijk ook nog daar terplekken kunnen kopen maar 30 euro voor een simpel model klapstoel gaan we niet doen natuurlijk.

We zijn tevreden tot nog toe.

Mark69

Senior Member
We zijn nu ruim een jaar verder. 72000 op de klok en eerste apk achter de rug en nog geen beurt gehad.

Wat er vervelend is is dat deze auto magnetisch lijkt te zijn. Nu een paar krassen en deuken erin die je tegenkomt als je bij je auto komt. Ze blijven blijkbasr graag aan de auto hangen.

Inmiddels wel gewend aan de automaat wil niet anders meer. Wel blijft de 1.6 fsi een tegenvaller in combinatie met de 6 bak. Ik mis gewoon het motorvermogen om de bak met wat minder schakelen te kunnen rijden. Heb al wat rond gekeken voor een model met een zwaardere motor maar dan kom ik in de tsi motoren terecht en in combi met dsg en ik lees hier op het forum daar eigenlijk te veel gedoe over. Op zich is de werking van deze 6 bak automaat prima.

Eerste rare storing doet zich inmiddels ook voor. Gisteren tijdens de vakantierit stopte onder het rijden op de cc deze er ineens mee. Had al een paar keer gehad dat na uitschakelen inschakelen niet meer lukte maar nu stopte deze er onder het rijden ernee. Na een stop werkte het weer dus het lijkt iets softwarematigs na de vakantie maar eens naar laten kijken.

Verder zeer tevrede over de auto qua zit en ruimte en comfort.
We zullen zien wat de tijd brengt.

Bovenaan Onderaan