Nieuwe velgen Fabia

CDK

Forumguru
Dan is het een richtingsgebonden profiel en zitten de banden / wielen foutief gemonteerd.
 

Cordoba

Forumguru
Heel even klein beetje off-topic mbt de term inside..:pardon:

Bij mijn fabia 2e hands gekocht, liggen banden waar de term inside op buitenzijde van de wielen staat. Maw mijns inziens staat inside op de outside kant en zijn de banden verkeerd gemonteerd op de velg..

:pieker:Andere optie is dat de velgen verkeerd om op de naaf gemonteerd zitten. (dus de binnenzijde van de velg aan de buitenkant).:tegek:
 

milanseegers

Forumguru
Of je schoenen achterste voren aan doen. Geen pretje. Ik zal morgen eens kijken en een foto plaatsen.

Detail is dat de auto nog steeds rap en stabiel door de bocht gaat. Ook bij nat wegdek.

To be continued..
 

Cordoba

Forumguru
Kan wel zijn dat de stabiliteit bij juiste montage een stuk beter is, en ook de afwatering. Ik heb wel eens begrepen dat er verschillende redenen zijn om banden met een 'outside' en een 'inside' te maken, waar het bij andere banden niet uitmaakt, en weer andere banden hebben wel een draairichting, maar geen inside/outside. De juiste redenen kan ik niet meer 1,2,3 reproduceren.

Overigens mág je banden met inside/outside wel van links naar rechts wisselen (dat wil niet zeggen dat het aan te raden is), waar een band met draairichting dus altijd links óf rechts op de auto moet blijven, tenzij de de banden om laat draaien op de velg. (door de band andersom op de velg te leggen en van links naar rechts -of andersom- te wisselen blijft de draairichting gelijk). Overigens één geluk met die verplichte draairichting: ze zijn er niet zo heel streng mee, je mag er ook mee achteruit rijden.:D
 

milanseegers

Forumguru
Bijgaand een aantal afbeeldingen die ik vanochtend heb geschoten - geen idee waarom het forum ze onderste boven plaatst.

Ter info: alle 4 de banden zitten er verkeerd op. Hij is wel afgelopen augustus moeiteloos door de APK gekomen..

:tegek:
 

Bijlagen

  • foto 1.JPG
    foto 1.JPG
    89,2 KB · Weergaven: 28
  • foto 2.JPG
    foto 2.JPG
    88,7 KB · Weergaven: 25
  • foto 3.JPG
    foto 3.JPG
    106,1 KB · Weergaven: 23

milanseegers

Forumguru
Het betreffen overigens Pirelli P7 banden maatje 195/55.

Ze zijn erg gelijkmatig afgesleten. Zowel voor/achter, binnen/buiten.
Ik verdenk de vorige eigenaar er van dit met opzet te hebben gedaan om ze een langer leven te geven.

Aangezien het profiel zich bijna ter hoogte van de slijtage 'hobbel' bevind verwacht ik dat ze volgend jaar Juni net voor de APK aan de beurt zijn.
In de tussentijd rijd ik er gewoon mee door. Geen last van slechte grip/onvoorspelbaarheid op nat weg dek. Alhoewel ik wel verwacht dat de grip (en wellicht ook geluid/trillingen) veel beter word bij correcte montage van de nieuwe banden.. :)
 

Ridley

Forumguru
De haakjes in het profiel moeten naar achter lopen, om het water af te voeren. Nu scheppen de haakjes het water op, wat waarschijnlijk toch een nadelige gevolg heeft voor je grip. Aquaplaning is best mogelijk op deze manier.
 

turboturbo

Forumguru
Volgens mij niet onoverkomelijk, maar inderdaad zeker niet handig en of aan te raden zo. De fabrikant heeft niet voor niets een voorschrift op de band gezet, zeg maar.

Zelfs een (goede) fietsband heeft een draairichting, zo legde de fietsenmaker me eens uit. En dat is niet omdat het verkeerd-om gevaarlijk in het gebruik is, maar de rolweerstand en afwatering is zo geoptimaliseerd als de band de juiste richting op draait.

Jij mist nu ook deze optimale omstandigheden voor waar die band voor ontworpen is (let op: op profiel design studeren mensen af!!)
 

EdK

Forumguru
En nu niet allemaal je aangesproken voelen...!

Het valt mij altijd op dat als het om gadgets gaat voor een wagen dat de geldbuidel wagenwijd openstaat, maar zodra het op veiligheid aankomt voor jezelf of de mede reisgenoten dat er dan altijd erg lakoniek word gedaan en dat dan de geldbuidel opeens hermetisch is gesloten.

Heb jaren motor gereden in zomer en winter behalve niet met ijssel, maar hier zag je dat ook altijd met de bestuurders.
Mooiste en duurste motor , maar geen cent meer over voor een b
Goed pak en helm en verdere toebehoren...
Ach ja waaarom....we rijden toch alleen als het mooi weer is was de veel gemaakte opmerking dan..
 

milanseegers

Forumguru
@EdK Ik voel me niet aangesproken hoor. ;) Toch is die motor kleding iemands individuele verantwoording/zaak. De auto van een ton waarmee ik meerdere mensen vervoer vind ik een stap verder.

Morgen maar aanvragen om de boel te laten draaien. Zeker na het weer van vandaag. Misschien een idee om gelijk 4 nieuwe rubbertjes te monteren aangezien deze tegen het einde van hun leven lopen..
 

Ridley

Forumguru
Nee, maar is ook de verkeerde maatvoering voor een fabia. Je moet 195-55-15 hebben of 185-60-15. Maar Michelin is een A merk dus daar kan weinig mis mee gaan.
 

turboturbo

Forumguru
ervaring met deze banden?
Ik. Maar dan in de juiste maatvoering voor de Fabia I, nl 195/50/15. Een erg stille band die zelfs op 2,5 bar of harder nog goede comfort geeft.
Als het je om laag verbruik te doen is zou ik voor een smallere band gaan. Een ander nadeel van deze breedte is hoe gevoelig de band is voor spoorvorming in het wegdek, hoewel je daar wel aan went.
Wat wil je nog meer weten? :)

Trouwens, over dat wisselen van de banden. Als ze toch op korte termijn vervangen moeten worden, zou ik in het wisselen geen geld meer stoppen. Dat kan toch al gauw tegen de 100 euro oplopen, terwijl je dat dan beter kan investeren in gelijk nieuwe banden kopen (toch ook al gauw zo'n 350 tot 400 euro voor vier stuks)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan