nog maar eens De geweldige regensensor

___JC___

Forumguru
Jongens, zet de wissers gewoon op de hoogste stand aan als het begint te druppelen. Dan weet je zeker dat je ruit schoon blijft..
:)

Ow, die van mij doet het verder goed hoor.

Peter_Octavia

Forumguru
Ben over het algemeen wel tevreden over de regensensor. Wel na aankoop de ruitenwissers laten vervangen. Dit heeft veel invloed op de werking van de sensor. Voor de vervanging was de sensor echt overgevoelig.

Weet zoniet welke sensor ik heb. Tis me nu te nat en donker buiten.

De sensor in mijn vorige wagen (Fiat Stilo Abarth) vond ik tot op heden wel beter functioneren. Deze was voornamelijk minder gevoelig.

De werking van de regensensor (volgens Wikipedia) is die van total reflection. Infrarood licht wordt onder een hoek van 45 graden op de ruit geprojecteerd, bij een "perfect" (reflecterend) oppervlak treedt dan total reflection op. Bij een natte voorruit is het oppervlak dus niet perfect reflecterend. Theoretisch zou je de reflectie dus moeten verhogen om de sensor minder gevoelig te maken. Bovendien zit er nog een aantal algoritmes in om te bepalen of het regent/sneeuwt/e.d.

Wat zou de reflectie kunnen verbeteren? Een nieuwe sensor uiteraard (of niet)
Een mooi doorzichtig glad plakbandje wellicht? Puur theoretisch natuurlijk.
Just a thought. :smiley29:

LenK

Forumguru
Probleem is dat het ding niet consequent is.
De ene keer wist ie nog niet als de ruiten helemaal mat zijn van de regen en de andere keer wist ie wel als er geen drup regen te bekennen is.
In de meerderheid van de gevallen zou ik zelf op een ander moment wissen dat die automaat.

ik heb een O2 scout modeljaar 2008 en ik heb het onderste model regensensor en ben ook tevreden ervan, al springt hij af en toe aan als de wegen té hobbelig worden, maar dat is niets uitermate vervelends. moest het dat wél zijn, zet ik hem toch gewoon af...?

Octavia_II

Actief lid
Quote eens iets hierover uit dat servicebulletin aub? Misschien dat we ermee naar een dealer kunnen en erover praten. Vanochtend in een drizzel regentje weer...ruitenwissers gingen bijna door de geluidsbarriere :(

Hoi Kensei,

hoop dat je engels kunt.:grin:

*** start quote***
The improved rain sensor is identifiable by the white optical receptors -
arrows-, or if viewed closely, the stacked diamond shape through the
middle of the sensor.
*** endt quote***

Hoop dat je er wat mee kunt....

Ps. je hebt PM.

Charlie

Octavia_II

Actief lid
Dat is dus de beschrijving van de onderste sensor in de twee plaatjes.

Goed gezien jochie. :grin:

Heb de nieuwe sensor nu geïnstalleerd gekregen en tot nu toe "helaas" maar 1 klein buitje gehad. Ben zeer tevreden!

(Warp 10 en een ruitenwisser die probeert om de ruit te polijsten zijn verleden tijd :489:)

Charlie

Fabia

† In Memoriam
Het gaat de komende dagen behoorlijk regenen dus je kan het rustig gaan uit proberen.

Gieliovd

Forumguru
Vinden julllie het erg als ik niet blij voor je bent om de sensor te proberen?

Ik hou het liever DROOG namelijk.

Heb trouwens ook geen regensensor :)

Tallguy

Forumguru
Aangezien m'n auto toch 3 september naar de dealer gaat ivm het gebok, heb ik meteen gevraagd of ze ook nog eens naar de sensor willen kijken.

Heb ze eigenlijk botweg gevraagd 'm te wisselen voor het andere model (die diamantvormige) omdat ook gisteren, met de hoosbuien, het ding op überturbo gaat en als het droog is nog steeds door de geluidsbarrière wil gaan :biggthumpdown:

To be continued...

Ik heb de bovenste sensor, werkt ook prima. Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat zo'n sensor minder dan 1% van de ruit "bekijkt", dus iets anders ziet als de bestuurder...

EdK

Forumguru
Als ik de bovenstaande reacties zo lees dan werken de sensors op basis van polorisatie !! Maar de manegment box in je wagen zal mijns inziens een weerstandswaarde meten aan de hand van de polorisatie !!
Nou zal er bij een weerstandsmeting altijd een tolerantie in procenten zijn , met als gevolg een actieve of minder actieve reactie zoals de bevindingen zijn.
Kan de dealer niet met een laptop op de wagen inloggen en de software aanpassen zodat de sensor gecompenseerd word ??
Heeft iemand hier al eens naar geinformeerd ?? want vervangen is een makkelijke oplossing maar zodra je weer een sensor hebt met een grote tolerantie zou je weer een trage of adhd wisser hebben !!
Of is er geen manier van calibereren zodra zo'n sensor geplaatst wordt ??
Het volgende is dan wel geen regensensor waar ik over praat maar komt het ook neer op afstellen van gevoeligheid!! Wij leveren slagbomen als bedrijf en hier moet je de lussen calibereren zodat als je met je auto onder een slagboom staat deze niet naar beneden komt !! Dit wordt gedaan door te zorgen dat het slagboomeiland met zijn lussen vrij is van metaal op moment dat we de spanning erop zetten ! De detectoren meteen dan het weerstandsveld op dat moment en nemen dat als referentie aan, zodra er dan metaal boven de lus hangt leest de detector een veranderde weerstandswaarde en gaat dus niet verder naar beneden.
Terug kijkend naar de regensensor kun je dus denken dat het principe hetzelfde is mbt tot verandering van de weerstandswaarde en als men in de fabriek tijdens montage en calibiratie niet te zorgvuldig hiermee omgaat het effect is dat jullie een ADHD ruitenwisser hebben of juit het tegenovergestelde

Misschien is het eens een leuk uitzoekertje voor een vakidioot bij een van de dealers van Skoda cq VW concern die goed met software op de hoogte is !!want die regensensor is alleen maar een sensor die gegevens doorgeeft aan een stukje computer en daarin wordt uiteindelijk de output gegeven naar je wissers

Pendragon

Donateur
Ik heb ook de bovenste sensor (Octavia Feb. 2005) en ben redelijk tevreden. Bij mij gaat hij ook wel eens als het totaal niet nodig is. Mijn vrouw en ik moeten dan lachen als we samen in de auto zitten en zeggen: gek ding, snapt er ook niks van. Ook toen we op vakantie waren, geen druppel te bekennen, prachtig weer en ineens een paar keer vegen. Resultaat: het raam nog viezer door het uitsmeren van de vliegjes op het raam :) Maar verder doet ie het wel redelijk. Soms wel wat lui.

Tallguy

Forumguru
...Kan de dealer niet met een laptop op de wagen inloggen en de software aanpassen zodat de sensor gecompenseerd word ??
Heeft iemand hier al eens naar geinformeerd ??

Ja, dat heb ik vorig jaar dus al gedaan, maar men zegt dat het niet in te stellen is. Vond ik zelf al raar, want er is tegenwoordig een hoop aan elektronica wél in te stellen. Maar ik heb samen met de monteur, met gekoppelde managementsysteem aan hun kastje, alle menu's door gespit, maar het zit er niet in.
Wel de zaken zoals anti-carjack (deuren op slot), de tijd dat de verlichting brandt en dat soort zaken, maar echt nul komma nul over de sensor.
Toen hen ik ze gevraagd PON hierover te bellen en bij hun navraag te doen. Die gaven als antwoord dat het inderdaad niet in te stellen is, en dat ik er..daar gaan we weer met een dooddoener...er mee moest leren leven :1439:

Ik hoop dus dat de dealer volgende week 'm mag vervangen van PON.

Octavia_II

Actief lid
Ja, dat heb ik vorig jaar dus al gedaan, maar men zegt dat het niet in te stellen is. Vond ik zelf al raar, want er is tegenwoordig een hoop aan elektronica wél in te stellen....

Hoi Kensei,

klopt deels wel en deels niet.
De sensor is idd niet aan te passen met de VAS tester.
Echter met VAG-Check (VAG-COM voor de PDA -> zie www.arlab.it) wel!
(weet effe niet of het met VAG-COM ook kan...)

De setting die je aan kunt passen is de "lichtdoorlaatheid" van de voorruit in een bepaalde lichtspectrum. Hiermee kun je dus, indirect, de hoeveelheid regen die de sensor detecteert instellen.....
(setting is denk ik alleen bedoeld om de sensor aan te passen indien er een zonneband boven in de vooruit zit).

Heb hier het e.e.a. mee ge-experimenteerd, maar het is moeilijk om een reproduceerbare situatie te creeeren zodat je de situatie voor-wijziging en na-wijziging goed met elkaar kunt vergelijken.....

De regelstrategie IN de nieuwe sensor ook gewijzigd want het valt bijvoorbeeld op (tov de oude sensor) dat de 2de wisserslag veel sneller komt als de rest en deze bij een droge ruit niet eindeloos probeert om de ruit te polijsten.....

Heb ondertussen (helaas?) diverse buitje om m'n skoda dak gekregen en ik kan vermelden dat ik zeer tevreden ben met de nieuwe sensor.:489:

Ps. hoe reageerde de dealer toen je hem vertelde over de VW TB?

Groeten,

Charlie

Tallguy

Forumguru
Dealer reageerde niet, want....mijn afspraak voor de auto (gebok en sensor) is naar de 20e verplaatst omdat...ze geen vervangende auto hadden waar ik in pas (2mtr). Door omstandigheden bleven de O2's langer weg. Tsja...nog even wachten maar.

Bovenaan Onderaan