O2 combi 2010 Trekhaak zonder hulpveren

Basjo

Lid
Eind mei kan ik als het goed is m'n eerste Skoda ophalen.
Het wordt een 1.2 TSI.
Ik heb een vaste trekhaak meebesteld. Nu lees ik hier veel berichten dat de trekhaak het wegdek kan raken. Er worden hulpveren geadviseerd. Mijn dealer verwacht geen problemen met de originele veren, als je bij maximale belading maar een beetje rustig over de drempels rijdt.

Wie heeft er goede ervaring met een vaste trekhaak en originele veren? Of moet ik nu toch nog hulpveren bijbestellen? Raar trouwens dat het uberhaupt nodig is.
 

Falcon

Donateur
Eerste 3 maanden zonder gereden en eigenlijk binnen no-time laten plaatsen. Genoeg topics hierover te vinden.

Maar laat je vooral niet tegenhouden, want je gaat ze nog harder waarderen wanneer je ze niet meteen plaatst :D
 

Mistraller

Senior Member
Ik heb nu bijna 4 jaar met een hatchback en trekhaak, ZONDER hulpveren rondgereden. Het was daarmee alleen oppassen bij hoge drempels, of met gewicht of personen achterin. Dat is in de praktijk in elk geval reuze meegevallen. Ik ben uiteindelijk blij dat ik ze niet genomen heb. De trekhaak heeft wel wat beschadigingen aan de onderzijde overigens.

Ik had er vooral bij de parkeergarage van mijn werkgever last van, en daar helpen hulpveren helemaal niet. De oprij helling is daar erg steil, en dan telt voornamelijk de afstand tussen de achterwielen en het uiterste puntje van de haak. Een collega met O2 met hulpveren had er namelijk ook last van. Die lengte los je alleen op met een afneembare haak.

Met mijn nieuwe combi Greenline heb ik wel hulpveren genomen, omdat een greenline verlaagd is, en men zegt dat de combi achterin wat zwaarder is.

Wil je echt zekerheid, dan kan je beter gewoon meteen een afneembare haak kiezen.
 

floris

Lid
Het gaat eigelijk niet om wel of niet raken en wel of geen vaste trek haak.

Het feit is dat de veel mensen de vering te slap vinden en daarom hulpveren plaatsen. Ook zonder haak had ik hulpveren geplaatst. Ook vind ik dat de auto stabieler is geworden door de hulpveren.

En als ik de koffer helemaal vol heb + twee fietsen op de trekhaak blijft er nog veel veerruimte over.

Ik vind het dus echt een aanrader, maar je kunt ze gerust achteraf laten plaatsen zodat je zelf van uit de praktijk kunt beslissen. Sommigen willen graag door zakken.
 

janwillem

Nieuw lid
Mijn 1.4 tsi combi gaf veel problemen met de trekhaak,met de achterbank bezet en/of enkele tientallen kg bagage was niet te rijden zonder regelmatig de grond te raken met de aansluitdoos.
Een afneembare trekhaak lost niets op als er een caravan met 60 kg kogeldruk en wat bagage in de bagageruimte wordt geladen.
Ik begrijp niet dat Pon niet standaard hulpveren met de trekhaak aanbeveeld.
 

dorstvlegel

Actief lid
Ik ben ook regelmatig met de trekhaak op de grond gekomen met mijn Octavia2 Combi. Ik ben nu bezig om een nieuwe te bestellen en wel een Greenline. Mij is vertelt dat de hulpveren weinig zin zouden hebben. Is achteraf inbouwen duur?
 
E

Ex-lid 2926

O2 en hulpveren

Zelf zit ik ook te twijfelen of ik hulpveren laat monteren. Straks wordt de caravan weer aangekoppeld. Wij zitten maar met z'n tweeën in de auto, het gewicht aan bagage in de kofferbak is niet al te hoog en ik heb meestal een kogeldruk van 60 a 65 kg.
Ik heb een hatchback. Misschien maar een paar kilo lichter aan de achterzijde dan een Combi.
Ik vind de Octavia al vrij stevig gedempt en ik ben een beetje bang dat de auto nog stugger wordt met hulpveren.
Als ik de over het algemeen lovende ervaringen lees van de Octavia bezitters op caravantrekker.nl dan kom ik de aanbeveling van hulpveren niet zo vaak tegen als op dit forum. Misschien dat de Skodabezitters op dit forum iets kritischer (en meer autoliefhebber) zijn.
 

floris

Lid
@ dorstvlegel,

degene die dat verteld is niet goed bij z'n hoofd!!!! Hulpveren zijn absoluut een goede oplossing van het doorzak probleem, en de kosten zijn, even uit m'n hoofd, ca. 220 euro.
 
Ik heb ze er ook onder laten zetten. Geen probleem tijdens het rijden en zeker beter als je een caravan gaat aankoppelen. Anders vaak je trekhaak op de bekende verkeersheuvels. Suc6
 

dorstvlegel

Actief lid
Ik zal dit nog een keer bespreken met de dealer. Het duurt nog tot half juni voor de auto er is. Hij kan ze dan evt alsnog inbouwen. Of na de vakantie, als ik de caravan achter de auto gehad heb.
 

andrehj

Forumguru
. Of na de vakantie, als ik de caravan achter de auto gehad heb.

In dat geval zou ik toch voor de vakantie (misschien met Hemelvaart) de caravan eens met 75 kg kogeldruk achter de auto hangen en de kofferbak flink volladen (desnoods met stoeptegels) om te kijken of je voor de vakantie misschien die hulpveren nodig hebt. Heb je er gelijk deze vakantie plezier van.
 

rikjan

Lid
Ik heb recent een O2 Combi besteld met vaste trekhaak. De dealer zei dat ze tegenwoordig standaard de trekhaak leverden icm hulpveren. Nou, het kan alleen maar beter worden. Ik heb nu de gewone O2. Bij een beetje hoge drempel en wat gewicht achterin raakt ie altijd de grond (=vervelend geluid).
 

RPAR

Nieuw lid
Heb zelf alle 3 de modellen Octavia combi gereden met caravan.
Vooral de O2 combi hing erg laag met 4 man, belading en caravan (65 kg kogeldruk) er achter. Heb bij de aanschaf van mijn huidige O2FL overwogen om hulpveren te monteren, maar de dealer raden aan eerst zonder te proberen, omdat de huidige wat steviger in de veren zit.
De auto hangt nog steeds laag maar wel minder, dan de vorige.
 

hemi24

Forumguru
T.o.v. de pre-FL, heb ik ook het idee dat de FL, zonder hulpveren iets minder ver doorhangt: 2 weken terug een aardige vracht zand op een tandemaanhanger erachter gehad, en geen drempel weten te raken...
 

floris

Lid
het gaat bij de FL niet zozeer om het doorhangen achter maar meer om de andere vorm van de bumper waardoor de haak langer is geworden en iets lager gemonteerd is. Bij mij heben ze geprobeerd om een haak te moteren van voor de FL, maar toen kwam de kogel bijna tegen de bumper.
 

hemi24

Forumguru
@Floris: in elk geval niet het geval bij de afneembare Westfalia: heb contact gehad met de mensen van Westfalia in Dld zelf en deze hebben bevestigd dat zij één en dezelfde trekhaak leveren voor zowel de pre- als de Facelift modellen...
Daarom is de haak van mijn vorige O2 weer onder de nieuwe O2 gekomen (wel met een nieuwe kabelset).

Wel is er een aangepast model, wat langer is, maar dat is de haak die voor zowel de S2 als de O2 gemonteerd kan worden: deze is ietwat langer en heeft voor de S2 bevestigingsgaten waardoor deze wat verder naar achteren zit... (misschien in de war met dit type haak?!?)
 
Ik heb een een greenline combi van 04-2010 met vaste trekhaak en geen problemen met raken van grond ook niet met belasting achterin.
 
Bovenaan Onderaan