O2 combi 2010 Trekhaak zonder hulpveren

janwillem

Nieuw lid
Mijn combi 1.4tsi (met volwaardig reservewiel) is van sept 2009 en gaf veel problemen met belading en mensen op de achterbank,ik denk dat de nieuwste o2's andere veren
achter hebben

hemi24

Forumguru
kijk, das nou weer raar, aangezien mijn auto van eind augustus 2009 is.
Of heeft JanWillem er eentje uit een voorraad gekregen en is deze wellicht geen modeljaar 2010?!?

Mistraller

Senior Member
Met andere woorden, mensen die nu een O2 bestellen en op advies van de dealer hulpveren meebestellen, wordt een oor aangenaaid?

floris

Lid
@mistraller, er wordt je zeker geen oor aangenaaid als de dealer dit zegt, maar zoals je hier leest blijft het een persoonlijke smaak.
Mijn advies is dan ook rij eerst zonder en laat ze eventueel later monteren, dan kan je zelf oordelen of het nuttig is of niet.
De kosten blijven ca. 220,00 euro incl. montage.

Bij de greenline is het alweer anders, (verbeter mij als het volgende niet klopt) die heeft volgens mij andere veering daar hij verlaagd is. Waarschijnlijk iets stugger waardoor hij minder "doorslaat" bij inveren.

Mistraller

Senior Member
@mistraller, er wordt je zeker geen oor aangenaaid als de dealer dit zegt, maar zoals je hier leest blijft het een persoonlijke smaak.
Mijn advies is dan ook rij eerst zonder en laat ze eventueel later monteren, dan kan je zelf oordelen of het nuttig is of niet.
De kosten blijven ca. 220,00 euro incl. montage.

Bij de greenline is het alweer anders, (verbeter mij als het volgende niet klopt) die heeft volgens mij andere veering daar hij verlaagd is. Waarschijnlijk iets stugger waardoor hij minder "doorslaat" bij inveren.

Ik heb ze wel meebesteld, omdat ik ze nu op mijn O2 HB uit 2006 niet heb, en af en toe de grond raak. Niet storend, maar omdat ik las dat een combi greenline er meer last van heeft, en de dealer me adviseerde heb ik ze maar meebesteld (in leasecontract.)

Ach, we zien het wel. Zoveel scheelt het in prijs nu ook weer niet..

Monteurtje

Forumguru
Even voor iedereen die nog een nieuw Octavia krijgen met trekhaak overwegen om hulpveren te laten monteren, i.v.m het raken van de grond.
Skoda levert sinds kort nieuwe trekhaken. Dezen komen hoger, gelijk met de onderkant van de bumper, ongeveer. de stekkerdoos komt ook hoger.
Begin van de week de eerste gemonteerd. Deze zijn van Bosal. Hebben wel 25 kg minder kogeldruk. Nu 75 kg i.p.v 100 kg. Probleem met drempels en dergelijken is dus opgelost.

Mistraller

Senior Member
Lijkt een gevalletje - snel afbestellen die veren....scheelt me toch 5 euro in de maand, gedurende 4 jaar.

Meer info zou inderdaad gewenst zijn.

floris

Lid
Hulpveren zijn niet alleen om de trekhaak van de weg te houden. Als dit gebeurt betekent dat de auto "te ver"doorzakt. Hulpveren zijn voor al bedoeldt om de auto stabiel te houden bij een beetje belading,

Monteurtje

Forumguru
Gat in bumper valt mee. Volgens mij 8 cm vanaf de onderkant bumper. Gat is net zo groot als het gedeelte van de trekhaak wat erdoor heen steekt. De stekkerdoos komt er voor. En alleen de voorste bout van de kogel is zichtbaar. De achterste zit achter de bumper.

hemi24

Forumguru
Had al even gekeken op Bosal.nl maar kon de "nieuwe" trekhaak voor de O2 nog niet vinden evenals een inbouwhandleiding met de bumperuitsnede. Wellicht binnenkort.

Hulpveren lijkt me afhankelijk van hoe vaak en met welke belading men rondrijdt en het is en blijft een kwestie beetje persoonlijke voorkeur...

Mistraller

Senior Member
Hulpveren zijn niet alleen om de trekhaak van de weg te houden. Als dit gebeurt betekent dat de auto "te ver"doorzakt. Hulpveren zijn voor al bedoeldt om de auto stabiel te houden bij een beetje belading,

Normaliter wel, maar bij de O2 worden ze doorgaans meebesteld om te voorkomen dat de trekhaak de grond raakt.

skodaboy

Forumguru
net terug van enkele dagen werk-vakantie aan de kust,heb daar een tweede verblijf,altijd handig om er even tussen uit te zijn. :D
ik ben deze weekend het appartement opnieuw gaan herschilderen en behangen,alle materiaal (verf,behang en gereedschap) in d koffer van de 02,samen met wat kleding,een frigobox en wat keukenspullen.
ik had ook nog het fietsrek op de trekhaak en twee fietsen...:winkie:

ik heb geen hulpvering op 02 en toch vond ik hem niet 'echt diep' doorhangen met al dat gewicht...:smiley29:

hierbij enkele foto's...
bij de eerste is de 02 leeg.
de twee andere zijn van onderweg en dus 'beladen'...

Bijlagen

• 02-RS-velgen.jpg
    02-RS-velgen.jpg
    12,9 KB · Weergaven: 80
  • 02 4X4.jpg
    02 4X4.jpg
    16,3 KB · Weergaven: 82
  • 02 4X4...jpg
    02 4X4...jpg
    16,8 KB · Weergaven: 88

Basjo

Lid
Nou, wat ik ga doen is eerst maar even zonder hulpveren proberen. Mocht dat niets zijn, dan gaan er direct hulpveren onder. Trouwens raar dat m'n dealer eigenlijk nauwelijks van dit probleem heeft gehoord. Volgens hem heb je het alleen echt nodig als je een hele zware caravan moet trekken. Dat ga ik niet doen. Een keer een bagagewagentje voor de vakantie is alles. Maar als ik mensen achterin heb wil ik niet steeds de grond raken.

Kortom, ik ga het eerst zonder hulpveren proberen. Ik ben benieuwd.

rweersch

Actief lid
Hoe zit het eigenlijk met de afneembare trekhaak? Zijn er mensen die vinden dat die ook te snel de grond raakt?

hemi24

Forumguru
Indien gemonteerd, geldt voor de afneembare trekhaak hetzelfde bezwaar als voor de vaste... Zeker de afneembare Westfalia is nogal "massief" aan de onderkant.

zoals al eerder gemeld had ik met dezelfde trekhaak op het pre-FL model meer last van drempels als bij m'n huidige O2.

rweersch

Actief lid
Als ik jouw reactie lees zal het dus waarschijnlijk wel meevallen. Geen idee of de trekhaak een Westfalia wordt (staat niet op de offerte gespecificeerd).

Ik ben niet van plan om er een caravan of zo achter te hangen. Is puur bedoeld om een paar keer per jaar met grond, tuinafval e.d. met een aanhangertje te kunnen rijden (onmisbaar met 1500 m2 tuin). Moet waarschijnlijk dus probleemloos kunnen.

Bovenaan Onderaan