O2 en de koude?

Captain Hook

Forumguru
Vroeg me eigenlijk af (na het horen van de nieuwsberichten over de drukte bij de ANWB), hoe gedraagt jullie O2 zich bij deze winterse omstandigheden?

Om over m'n eigen O2 2.0 TDI te spreken, die doet het eigenlijk prima.
Tuurlijk moet ik krabben (voorruit hoeft niet, ligt een doek overheen) en heb ik gezorgd dat de vloeistoffen vriesbestendig zijn. Maar starten is een kwestie van sleutel omdraaien en lopen maar. Ja, wel meer (diesel)nagel lawaai dan bij hoog zomerse temperaturen. En het duurt wel 15-20 minuten voordat het koelwater echt op temperatuur is (zo energieefficient zijn die TDIs). Rustig wegrijden, en pas als alles opgewarmd is, meer vermogen vragen.
Maar na een paar honderd meter voel ik al dat de stoelverwarming funktioneert (heerlijk met dit weer) en binnen vijf minuten begint ook de voorruitontwaseming al warmte te geven (dankzij electrische bijverwarming).
Verbruik? Net zo zuinig als altijd (als je tenminste geen korte stukjes rijd).
Je hoort wel dat de auto opwarmt na een paar minuten, want dan hoor je af en toe wat 'gekraak' uit het dashboard komen (kunststoffen worden opgewarmd door het verwarmingssysteem). De vering, het stuur, de versnelling, alles is wel erg stug de eerste paar kilometers. Maar dat kan ook niet anders bij minus tien.

Kortom, ik ben zeer tevreden hoe mijn O2 zich gedraagt in de koude.
 

reeseend

Forumguru
Mooi he die Skoda's. Bij mij gaat alles precies hetzelfde.
Sleutel omdraaien en de motor begint vrolijk te pruttelen :)
 

JeeWee

Actief lid
Mijn O2, op lpg/benzine (helaas zonder stoelverwarming - op 't lijstje voor de volgende O2 ;) ), doet het ook 'gewoon' (alleen kan ik dat nu pas echt goed waarderen). Even ruiten krabben, motor starten en lopen. Het zicht door de voorruit is de eerste 4 a 500 meter niet echt goed, maar dan komt de ontwaseming lekker op gang. Met een minuut of vijf is alles, as usual, op temperatuur en wordt het aangenaam in het interieur. Alleen moet ik mezelf nog even inhouden als ik scherpe bochten maak of rotondes verlaat om niet te snel op het gas te gaan staan. Het blijft wel glad.....
 

Heukie

Lid
Ik gebruik mijn O2 (helaas) niet elke dag, maar gisteren avond na een paar dagen stil gestaan te hebben, helemaal geen probleem met starten. Liep meteen als een zonnetje. :xyxthumbs:
 

jurjen

Lid
Ik had ook geen klachten, behalve het tekort aan restwarmte bij een 1.9 TDI. Inderdaad zeer efficiente motoren en dat merk je goed bij dit weer. Jemig wat duurde het lang voordat de boel behaaglijk werd. 90 graden koelwater pas na een ruim half uur!

Bij de volgende laat ik voor de nieuwsgierigheid een offerte met standverwarming maken.
 

Wallie

Lid
Ook geen klachten hier, alleen misschien dat ik maandag bijna de parkeergarage niet uitkwam door de sneeuw die op de helling lag... was spekkie glad!
 
Ik heb wel een vreemd fenomeen. Wanneer de auto stationair loopt en ik flink gas geef krijg ik de toeren teller met geen mogelijkheid boven de 3000 rpm..... Wanneer ik vervolgens optrek verloopt alles normaal en kan ik wel boven de 3000rpm komen. Dit bij een warme motor. Wellicht een bescherming tijdens koud weer??
Had hier bij mijn oude O2 zonder DPF geen last van... Het gaat dus over een 2.0TDi met DPF. Wie o wie herkend dit fenomeen?
 

Aiii

Lid
Geweldig die O2, mijn oude Golf III Variant startte ook altijd, maar heeft één maal een dichtgevroren deur gehad. nu geen problemen, alles ging open en de auto startte meteen (weliswaar iets langer van startmotor naar gewone motor, maar dat boeit niet).

Ook fijn die hulpsystemen met de gladheid en sneeuw, heerlijk.
 

Mark

Banned
Ik had ook geen klachten, behalve het tekort aan restwarmte bij een 1.9 TDI. Inderdaad zeer efficiente motoren en dat merk je goed bij dit weer. Jemig wat duurde het lang voordat de boel behaaglijk werd. 90 graden koelwater pas na een ruim half uur!

Bij de volgende laat ik voor de nieuwsgierigheid een offerte met standverwarming maken.

Ik rijd momenteel met een Ford Galaxi (ook een TDI) en ook daar warmt het koelwater slechts langzaam op (word zelfs geen 90 graden), waardoor de verwarming in de wagen ook niet veel voorsteld. Hier zit standaard een standkachel bij en die doet het goed, al heb ik wel de indruk dat deze het verbruik flink naar boven haalt.
 

Mark

Banned
Ik heb wel een vreemd fenomeen. Wanneer de auto stationair loopt en ik flink gas geef krijg ik de toeren teller met geen mogelijkheid boven de 3000 rpm..... Wanneer ik vervolgens optrek verloopt alles normaal en kan ik wel boven de 3000rpm komen. Dit bij een warme motor. Wellicht een bescherming tijdens koud weer??
Had hier bij mijn oude O2 zonder DPF geen last van... Het gaat dus over een 2.0TDi met DPF. Wie o wie herkend dit fenomeen?
Zijn nog merken waar dit bij is, is meer bedoelt om het onbelast doorrazen van de moter te vermijden.
 

Constant

Erelid
Is dit niet het gevolg van de aandrijf slip regeling? Kan me voorstellen dat de ASR ingrijpt bij flink gas geven op een gladde ondergrond. De oplossing is winterbanden?
 

Rallye

Forumguru
Is dit niet het gevolg van de aandrijf slip regeling? Kan me voorstellen dat de ASR ingrijpt bij flink gas geven op een gladde ondergrond. De oplossing is winterbanden?

Volgens mij doet het fenomeen zich bij de auto van Tuimelaar voor als hij stilstaat en gas geeft. Dan slipt er dus niets.... Lijkt inderdaad een beveiliging tegen overtoeren te zijn.
 

skodaboy

Forumguru
Ik heb wel een vreemd fenomeen. Wanneer de auto stationair loopt en ik flink gas geef krijg ik de toeren teller met geen mogelijkheid boven de 3000 rpm..... Wanneer ik vervolgens optrek verloopt alles normaal en kan ik wel boven de 3000rpm komen. Dit bij een warme motor. Wellicht een bescherming tijdens koud weer??
Had hier bij mijn oude O2 zonder DPF geen last van... Het gaat dus over een 2.0TDi met DPF. Wie o wie herkend dit fenomeen?

Wel als ik s'nachts of s'morgens vroeg weg rijd,(om 03u of 04u) met een koude motor en je geeft flink gas dan reageerd de 02 ook niet direct of toch langzamer...:crazy:
als je dan een stukje hebt gereden enkele honderden meters of meer dan reageerd de 02 wel direct op het gas geven..is mij al meer dan eens op gevallen...:confused:
Nu ff iets anders zijn er onder ons 02-dieselrijder die iets "extra" in hun dieseltank doen bij dit 'extreem' vriesweer (min 15 graden) om parrafinestolling te vermijden?? :ahum:
Zoja,wat voor product gebruiken jullie dan??
 
Ik heb wel een vreemd fenomeen. Wanneer de auto stationair loopt en ik flink gas geef krijg ik de toeren teller met geen mogelijkheid boven de 3000 rpm..... Wanneer ik vervolgens optrek verloopt alles normaal en kan ik wel boven de 3000rpm komen. Dit bij een warme motor. Wellicht een bescherming tijdens koud weer??
Had hier bij mijn oude O2 zonder DPF geen last van... Het gaat dus over een 2.0TDi met DPF. Wie o wie herkend dit fenomeen?

Het is al een paar keer geopperd, het is een beveiliging tegen overbelasing van de koppeling onbelast, doe het maar eens zonder de koppeling in te trappen en je zal zien dat hij wel vol gas gaat.
 

TL@

Forumguru
De mijne start ook gewoon, zou maar erg zijn als hij het niet deed.

Stationair toerental ligt wel 1100tr/min ipv de gebruikelijke 900tr/min, eens er wat warmte in de motor zit, zakt het terug.

Duurt inderdaad wel vreselijk lang voordat de motor op temperatuur is.
 

Captain Hook

Forumguru
Geweldig die O2, mijn oude Golf III Variant startte ook altijd, maar heeft één maal een dichtgevroren deur gehad. nu geen problemen, alles ging open en de auto startte meteen
Het lijkt zo vanzelfsprekend, VANTEVOREN je portierrubbers goed insmeren (siliconen of talk oid) en je hebt geen last van dichtvriezen. En uiteraard je auto NIET wassen (maar ook ijs- en sneeuwsmeltwater willen in de loop v.d. dag nogal eens in je portierafdichting lopen)

Daarom moet ik al lachen als ik in deze weken mensen 's-middags in de rij zie staan bij de autowasstraat (omdat de auto's erg vies worden met al dat gestrooi op 's-lands wegen) en vervolgens hun auto 's-avonds voor de deur zetten en dan de volgende ochtend staan te rukken aan hun portieren... :smirk:
 

skodaboy

Forumguru
Wel als ik s'nachts of s'morgens vroeg weg rijd,(om 03u of 04u) dan vriest het nog dat kraakt...(min 9 tot min 12* graden )
natuurlijk is dit niet zo elke nacht he..;) tot nu toe bij dit vriesweer nog geen startproblemen of panne gehad door dieseloliestolling..maar beter voorkomen dan genezen he..:eek:
zijn er 02-dieselrijder die iets "extra" in hun dieseltank doen bij dit 'extreem' vriesweer (min 15 graden of meer ) om parrafinestolling te vermijden?? :icon_smile_question
Zoja,wat voor product gebruiken jullie dan?
ik hoor het graag...:xyxthumbs:
 

Fabia

† In Memoriam
Het lijkt zo vanzelfsprekend, VANTEVOREN je portierrubbers goed insmeren (siliconen of talk oid) en je hebt geen last van dichtvriezen. En uiteraard je auto NIET wassen (maar ook ijs- en sneeuwsmeltwater willen in de loop v.d. dag nogal eens in je portierafdichting lopen)

Daarom moet ik al lachen als ik in deze weken mensen 's-middags in de rij zie staan bij de autowasstraat (omdat de auto's erg vies worden met al dat gestrooi op 's-lands wegen) en vervolgens hun auto 's-avonds voor de deur zetten en dan de volgende ochtend staan te rukken aan hun portieren... :smirk:

Daarom is mijn fabia nog steeds zwart. Ik wacht wel ff op betere tijden.
 

Migliore

Senior Member
Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben over het starten en de temperatuur in mij O2 1.9TDI.
Ik heb echter wel een aantal kleine electronische probleempjes...
Zo willen de bediening van de ramen nog wel eens haperen en de autoradio wil nog wel eens géén geluid produceren. Na een herstart is het meestal weer opgelost. Ik kan niet zeggen of het door de koude komt ofdat er iets anders aan de hand is... Het begon wel ongeveer een week of twee geleden...
 
Bovenaan Onderaan