Captain Hook
Forumguru
Vroeg me eigenlijk af (na het horen van de nieuwsberichten over de drukte bij de ANWB), hoe gedraagt jullie O2 zich bij deze winterse omstandigheden?
Om over m'n eigen O2 2.0 TDI te spreken, die doet het eigenlijk prima.
Tuurlijk moet ik krabben (voorruit hoeft niet, ligt een doek overheen) en heb ik gezorgd dat de vloeistoffen vriesbestendig zijn. Maar starten is een kwestie van sleutel omdraaien en lopen maar. Ja, wel meer (diesel)nagel lawaai dan bij hoog zomerse temperaturen. En het duurt wel 15-20 minuten voordat het koelwater echt op temperatuur is (zo energieefficient zijn die TDIs). Rustig wegrijden, en pas als alles opgewarmd is, meer vermogen vragen.
Maar na een paar honderd meter voel ik al dat de stoelverwarming funktioneert (heerlijk met dit weer) en binnen vijf minuten begint ook de voorruitontwaseming al warmte te geven (dankzij electrische bijverwarming).
Verbruik? Net zo zuinig als altijd (als je tenminste geen korte stukjes rijd).
Je hoort wel dat de auto opwarmt na een paar minuten, want dan hoor je af en toe wat 'gekraak' uit het dashboard komen (kunststoffen worden opgewarmd door het verwarmingssysteem). De vering, het stuur, de versnelling, alles is wel erg stug de eerste paar kilometers. Maar dat kan ook niet anders bij minus tien.
Kortom, ik ben zeer tevreden hoe mijn O2 zich gedraagt in de koude.
Om over m'n eigen O2 2.0 TDI te spreken, die doet het eigenlijk prima.
Tuurlijk moet ik krabben (voorruit hoeft niet, ligt een doek overheen) en heb ik gezorgd dat de vloeistoffen vriesbestendig zijn. Maar starten is een kwestie van sleutel omdraaien en lopen maar. Ja, wel meer (diesel)nagel lawaai dan bij hoog zomerse temperaturen. En het duurt wel 15-20 minuten voordat het koelwater echt op temperatuur is (zo energieefficient zijn die TDIs). Rustig wegrijden, en pas als alles opgewarmd is, meer vermogen vragen.
Maar na een paar honderd meter voel ik al dat de stoelverwarming funktioneert (heerlijk met dit weer) en binnen vijf minuten begint ook de voorruitontwaseming al warmte te geven (dankzij electrische bijverwarming).
Verbruik? Net zo zuinig als altijd (als je tenminste geen korte stukjes rijd).
Je hoort wel dat de auto opwarmt na een paar minuten, want dan hoor je af en toe wat 'gekraak' uit het dashboard komen (kunststoffen worden opgewarmd door het verwarmingssysteem). De vering, het stuur, de versnelling, alles is wel erg stug de eerste paar kilometers. Maar dat kan ook niet anders bij minus tien.
Kortom, ik ben zeer tevreden hoe mijn O2 zich gedraagt in de koude.