O2 en de koude?

Peter_Octavia

Forumguru
Ik had ook geen klachten, behalve het tekort aan restwarmte bij een 1.9 TDI. Inderdaad zeer efficiente motoren en dat merk je goed bij dit weer. Jemig wat duurde het lang voordat de boel behaaglijk werd. 90 graden koelwater pas na een ruim half uur!

Bij de volgende laat ik voor de nieuwsgierigheid een offerte met standverwarming maken.

Hier dezelfde ervaring. Sterker nog. Bij stationair draaien van de motor loopt de temperatuur zelfs terug!!!!
Daarbij natuurlijk duurt het "te" lang vindt ik voordat het interieur ook een beetje behaaglijk wordt. Iets meer bijverwarming had ik wel prettig gevonden. Standkachel iets misschien dan een goede optie bij deze omstandigheden... maar ja.. hoe vaak gaan we dat nog krijgen... laaste jaren niet veel iig.

Verders geen klagen... starten en lopen...
 

octofreak

Actief lid
Is dit niet het gevolg van de aandrijf slip regeling? Kan me voorstellen dat de ASR ingrijpt bij flink gas geven op een gladde ondergrond. De oplossing is winterbanden?


Idd bij de ASR blijven de toeren beperkt.
Nee dan de ASR uitzetten en dan gas geven als het glad is...:489:
 

octofreak

Actief lid
Wel als ik s'nachts of s'morgens vroeg weg rijd,(om 03u of 04u) met een koude motor en je geeft flink gas dan reageerd de 02 ook niet direct of toch langzamer...:crazy:
als je dan een stukje hebt gereden enkele honderden meters of meer dan reageerd de 02 wel direct op het gas geven..is mij al meer dan eens op gevallen...:confused:
Nu ff iets anders zijn er onder ons 02-dieselrijder die iets "extra" in hun dieseltank doen bij dit 'extreem' vriesweer (min 15 graden) om parrafinestolling te vermijden?? :ahum:
Zoja,wat voor product gebruiken jullie dan??

Het is ook zo dat knop van mijn audience radio veel stroever ronddraait :tongue:

Ook het stuur etc voelt allemaal heel stroef en stug aan...
 

van inkel

Forumguru
Het enige wat ik heb gemerkt is dat ik na al twee keer de toegangcode van m'n columbus heb moeten invoeren na een strenge nachtvorst.
 

Fabia

† In Memoriam
Zoiets had ik laatst met mijn Ipod, die was blijven liggen in mijn auto en prompt sloeg íe spontaan een paar keer af. Nadat weer warm geworden was deed íe weer zonder morren.
 

bwman

Lid
ik heb een kapotte batterij gehad. moest starten met startkabels, maar de daeler heeft da mooi vervangen in garantie en tijdens de koudste dagen om 5 00 smorgens geen enkel probleem meer, idd de kachel kan beter. maar tja goede jas aan en ik moet toch meer dan 30 min rijden naar mn werk dus hij is wel warm als ik halverwegen ben ;)
 

Rolle

Senior Member
De mijne start ook prima 's morgens (slaapt wel in een garage waar het gisterenmorgen toch ook -4° was).

Ben wel blij met mijn winterbanden en dat hij er nu wat vuiler uit ziet nemen we er maar bij.

Ik heb blijkbaar een week of 2 geleden de winter onderschat bij het bijvullen van de ruitenwisservloeistof (wegens tekort de zomervariant gemengd met de wintervariant en die zijn blijkbaar niet bestand tegen deze temperaturen).
Gelukkig ligt de weg niet al te nat en rij ik momenteel of zeer traag wegens druk verkeer of is er weinig verkeer als ik op de snelweg zit en hebben we de vloeistof niet te vaak nodig.
 

LenK

Forumguru
Hoe is het met kraken van de wielophanging bij deze vorst.
Ik heb nooit zo'n vorst gehad met de O2 maar bij mij was het hoe kouder hoe meer gekraak.
 

MarcoO2

Forumguru
Hoe is het met kraken van de wielophanging bij deze vorst. Ik heb nooit zo'n vorst gehad met de O2 maar bij mij was het hoe kouder hoe meer gekraak.

Simpel: hoe kouder, hoe harder. Alleen is het bij mij volgens mij niet de wielophanging, maar zijn het de deurrubbers achter. Ondanks een hoop siliconenspray.

Maar dat is het enige waar ik met deze kou last van heb gehad, al heb ik de laatste paar dagen in een MB A170 gereden. Dat is overigens ook starten, lopen, rijden.
 
Mijn Octavia doet het prima bij dit weer. Hij start goed, de deuren gaan gewoon open en ook als ik hem per ongeluk op de handrem heb gezet dan kan hij nog gewoon van zijn plek af als ik de handrem eraf haal.

Het duurt alleen even voordat het interieur een beetje behaaglijk is. Maar ach, dat heb je bij dit weer nou eenmaal.

Mijn vorige auto (VW Bora V5) had stoelverwarming. Ik moet zeggen dat ik het niet eens zozeer mis. Een standkachel zou wel lekker zijn. Als ik piketdienst draai heb ik een MB Vito die dat wel heeft. Als de buurman dan 's morgens staat te krabben, dan rij ik lekker in een warme auto weg. :D
 

vdijk

Lid
Mijn Octavia doet het prima bij dit weer. Hij start goed, de deuren gaan gewoon open en ook als ik hem per ongeluk op de handrem heb gezet dan kan hij nog gewoon van zijn plek af als ik de handrem eraf haal.

Het duurt alleen even voordat het interieur een beetje behaaglijk is. Maar ach, dat heb je bij dit weer nou eenmaal.

heb tot nu ook geen problemen gehad, terwijl het de aflgelopen nachten onder de -10 graden is geweest.
alleen vanochtend moest ik even wat langer door drukken met de sleutel. De auto wou niet meteen aanslaan
 

MarcoO2

Forumguru
Het duurt alleen even voordat het interieur een beetje behaaglijk is. Maar ach, dat heb je bij dit weer nou eenmaal.

Dat is juist één van de punten die me in m;n O2 opvallen: hij is supersnel warm. Ik zit in een paar minuten op de snelweg 's-morgens, maar tegen die tijd is het al redelijk warm in het interieur. En na nog een paar minuten is het heerlijk (en ik zit altijd zonder jas in de auto).

Dat viel me in de mercedes erg tegen de afgelopen dagen.... ik zat al een kwartier in de auto en had het nog steenkoud!
 

Captain Hook

Forumguru
alleen vanochtend moest ik even wat langer door drukken met de sleutel. De auto wou niet meteen aanslaan
't Is misschien ff wennen voor sommigen, maar bij deze temperaturen moet een diesel voorgloeien... :shocked:
Dus niet domweg sleutel omdraaien en dan lekker doorstarten, maar ff wachten totdat het gloeispiraal symbooltje uitgaat! Duurde bij mij vanochtend ca. 4 sekonden, daarna direct aanslaan.
 

octofreak

Actief lid
't Is misschien ff wennen voor sommigen, maar bij deze temperaturen moet een diesel voorgloeien... :shocked:
Dus niet domweg sleutel omdraaien en dan lekker doorstarten, maar ff wachten totdat het gloeispiraal symbooltje uitgaat! Duurde bij mij vanochtend ca. 4 sekonden, daarna direct aanslaan.


Idd ff wennen ja. Normaal kun je gelijk doordraaien, maar met het koude weer is voorgloeien echt nodig. Alhoewel ik soms nog uit gewoonte de sleutel gewoon omdraai :blush:
 

octofreak

Actief lid
Dat is juist één van de punten die me in m;n O2 opvallen: hij is supersnel warm. Ik zit in een paar minuten op de snelweg 's-morgens, maar tegen die tijd is het al redelijk warm in het interieur. En na nog een paar minuten is het heerlijk (en ik zit altijd zonder jas in de auto).

Dat viel me in de mercedes erg tegen de afgelopen dagen.... ik zat al een kwartier in de auto en had het nog steenkoud!

Helemaal eens. Het gaat idd redelijk snel en met de climatronic stel je precies gewenste temperatuur in!
 

TL@

Forumguru
De benzines worden snel warm maar de diesels echt niet.

Gisterenmorgend (allez het was al middag maar ik was juist wakker) moest ik een tweede keer starten want de eerste keer wilde ie niet aanslaan en ik laat de auto altijd voorgloeien. Heb altijd met diesel gereden, de eerst was een Golf II dus het is een gewoonte om voor te gloeien.
 

vdijk

Lid
't Is misschien ff wennen voor sommigen, maar bij deze temperaturen moet een diesel voorgloeien... :shocked:
Dus niet domweg sleutel omdraaien en dan lekker doorstarten, maar ff wachten totdat het gloeispiraal symbooltje uitgaat! Duurde bij mij vanochtend ca. 4 sekonden, daarna direct aanslaan.

je hebt gelijk, ik heb er niet eens aan gedacht om voor te gloeien.
Het is natuurlijk alweer lang geleden dat het zo koud is geweest
 

skodaboy

Forumguru
't Is misschien ff wennen voor sommigen, maar bij deze temperaturen moet een diesel voorgloeien... :shocked:
Dus niet domweg sleutel omdraaien en dan lekker doorstarten, maar ff wachten totdat het gloeispiraal symbooltje uitgaat! Duurde bij mij vanochtend ca. 4 sekonden, daarna direct aanslaan.

wel afgelopen nacht is het hier (thuis) - 7,5* geweest...
onderweg zag ik zelfs temperaturen tot - 13* toen ik naar het werk reed.
en vermits mijn 02 eigenlijk dag & nacht buiten staat start hij s'nachts gewoon van de eerste keer..voorgloeien en starten...:D
van de week toen het -16* was heb ik wel 2x moeten starten,ook bij ons op het werk moesten enkele bestelwagens 2x starten bij een vrieskou van - 18* maja..das ook begrijpelijk...
bij dit weer is de climatronic en de stoelverwarming idd wel zeer fijn.
wel duurt het idd vrij lang eer het koelwater de 90 graden bereikt 10 tot 15 km is geen uitzondering bij dit weer en bij een snelheid van rond de 80km/u...heb toch een rit van 2x 35 km te doen dus kan de auto goed opwarmen...:xyxthumbs:
 

Constant

Erelid
Ik heb dit met mijn vorige TDi gehad (Golf III) tijdens de vrieskou van jan 2008, volgens de garage moest ik direct nadat het spiraallampje doofde de sleutel omdraaien. En ik maar seconden wachten na doving omdat ik de gloeispiraal wilde sparen. De garage had in mijn geval gelijk, daarna geen startproblemen ook niet op de wintersport bij min 14.
 
opwarmtijd

Bij mijn Octavia (1.6 mpi benzine) duurt het ook erg lang voordat de motor warm is en voordat je iets van de verwarming gaat merken. Zou het aan de koelwater-thermostaat liggen? Vroeger had ik een Citroën Xantia en die was ongeveer na twee straten op bedrijfstemperatuur, het is toch ook beter voor de motorslijtage als hij snel op bedrijfstemperatuur is?
Waarschuwing: Als een deur dichtgevroren zit blijkt hij open te staan als je aan de handle hebt getrokken, ook al zit de deur ogenschijnlijk nog onbewegelijk dicht: onder het rijden gaat dan de binnenverlichting af en toe aan als de deur bij het ontdooien gaat bewegen en loskomt.
 
Bovenaan Onderaan