O2 en de koude?

octofreak

Actief lid
De benzines worden snel warm maar de diesels echt niet.

Gisterenmorgend (allez het was al middag maar ik was juist wakker) moest ik een tweede keer starten want de eerste keer wilde ie niet aanslaan en ik laat de auto altijd voorgloeien. Heb altijd met diesel gereden, de eerst was een Golf II dus het is een gewoonte om voor te gloeien.

Wij hebben een benzine FAB en een diesel O2, en idd de benzine wordt sneller warm, maar we praten over een 1,4 tegen een 2.0. Het lijkt mij dat de eerste dan ook harder moet werken?
 

Captain Hook

Forumguru
Ik heb dit met mijn vorige TDi gehad (Golf III) tijdens de vrieskou van jan 2008, volgens de garage moest ik direct nadat het spiraallampje doofde de sleutel omdraaien. En ik maar seconden wachten na doving omdat ik de gloeispiraal wilde sparen. De garage had in mijn geval gelijk, daarna geen startproblemen ook niet op de wintersport bij min 14.
Idd, Ook een keertje meegemaakt in Nauders, Oostenrijk.
Met een Golf III (TDI), het was -25 (!), pas na een halve minuut ging het voorgloeilampje uit. Maar wel starten. Toegegeven, het klonk meer als een verkouden traktormotor, maar wel lopen.
Ik had braaf de hele auto schoongekrabt en verbaasde me er over dat de voorruit nog steeds zo wazig was. Bleek er aan de binnenkant evenveel ijs te zitten als aan de buitenkant. :crazy:
Dan ben je toch blij dat er echte winterdiesel inzit. Alhoewel met die temperaturen, zelfs winterdiesel al bijna uitvlokt.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik heb dit met mijn vorige TDi gehad (Golf III) tijdens de vrieskou van jan 2008, volgens de garage moest ik direct nadat het spiraallampje doofde de sleutel omdraaien. En ik maar seconden wachten na doving omdat ik de gloeispiraal wilde sparen. De garage had in mijn geval gelijk, daarna geen startproblemen ook niet op de wintersport bij min 14.
Nee, juist niet wachten, nadat het lampje is uitgegaan. Want als je weer wacht, is het opwarmeffect van de gloeispiraal juist weer weg en koelt de boel al weer af en wil de diesel niet ontbranden.

Ik heb in Noord Italie winters meegemaakt van -25 to -30 graden. (meer dan 30 jaar geleden). En wat dan vaak hielp (bij benzine motoren) was een paar flessen met heet water tegen het motorblok en de carbarateur aanleggen, afdekken met een deken, zodat de boel een beetje voorverwarmd werd (eigenlijk een DIY standkachel). En dan na een kwartiertje starten.
Of in hele extreme gevallen werd er aceton of pure alcohol in de carbarateur gekiept, dan startte 'ie wel!
Maar ja, dat gaat niet meer sinds we injectiemotoren hebben... :smiley29:
Had je een diesel, dan had je pech. Want de brandstof zat gewoon als uitgevlokt kaarsvet in je leidingen. Moest je wachten totdat de zon op was en je auto een beetje verwarmde en dan maar hopen dat de brandstof weer vloeibaar werd.

Sommige grapjassen parkeerde hun auto langs een hellende weg naar beneden, zodat de zwaartekracht de auto wel zou starten (weg laten rollen, koppeling op laten komen en hopen dat 'ie aansloeg). Want men echter vergat was het feit dat stuurbekrachting en rembekrachting (nog) niet funktioneerden...:eek:
Of met een Citroen (hydropneumatisch veersysteem) was ook leuk. Dan waren de veerbollen nog niet gevuld en sleepte de onderkant van de auto zo lekker door de sneeuw...
Tja, vroegah... (was niet alles beter) :bye:
 
Bovenaan Onderaan