O3 1.4 klimt trapsgewijs in toeren

viel me vandeweek op bij handmatig schakelen met de DSG;

Als de motor koud is schakel ik vaak handmatig om iets verder door te rijden in de toeren om het blok sneller op te warmen. Nu rijd ik altijd heel rusig en meestal met het gas voor een kwart ingetrapt.

Valt me op dat als de auto in 3 zit het toerental en ook het motorgeluid trapsgewijs opklimt. Doet hij alleen in 3 niet in 1. Koppeling 10.000km geleden vervangen ongv (of 20.000?) en na vervanging direct laten aanpassen door TVS.

Je voelt ook dat de motor wat schokt bij stationair lopen. Niet dat het de hele tijd staat te schudden maar je voelt wel zo nu en dan een onregelmatigheid voorbij komen. Bij zowel warm als koud blok.

Ohja; eerder het inlaat traject laten walnutblasten. Volgens VCDS een heleboel misfires op alle cilinders. Liep in de 1000-en per cilinder

Iemand tips?
 

oco1979

Forumguru
Als deze enkel maar in zijn 3 doe,zal het niet direct aan de motor zelf liggen maar eerder aan dsg.
 

Joh@n

Forumguru
Dit bedoel je?


Dit was september vorig jaar, gedrag vertoonde zich al vanaf ~ 9000km na aflevering in mei 2017. Inmiddels is afgelopen mei de koppeling vervangen en ~ 5000km later is hetzelfde gedrag weer terug gekomen.
 

TurboT

Forumguru
Het is idd de DSG problematiek. Met name bij koud/vochtig weer. Na goed warm gereden te hebben dan heb je veel minder last van.

Mijn inziens is dit echt een software probleem, want bij vol gas heb je bijvoorbeeld dit probleem niet.

Heb je toevallig nog garantie?
 

haassie

Forumguru
Garantie gaat je niet helpen bij dit probleem aangezien het niet op te lossen is....hopen op betere berichten van tvs voor wat betreft het testen van de meest recente generatie koppelingen....houtje tussen de tanden en verbijten maar?

Heb hetzelfde met het stationair draaien vaak vlekkeloos af en toe een beetje hobbelen. Heb er laatst een flesje tunap ingegooid icm met vpower...loopt nu beter maar ben benieuwd hoe het blijft op de langere termijn.
 

Joh@n

Forumguru
Het is idd de DSG problematiek. Met name bij koud/vochtig weer. Na goed warm gereden te hebben dan heb je veel minder last van.

Mijn inziens is dit echt een software probleem, want bij vol gas heb je bijvoorbeeld dit probleem niet.

Heb je toevallig nog garantie?
Garantie zal weinig uithalen, zie ook mijn voorbeeld. Je blijft namelijk vervangen :)
 
Dit bedoel je?


Dit was september vorig jaar, gedrag vertoonde zich al vanaf ~ 9000km na aflevering in mei 2017. Inmiddels is afgelopen mei de koppeling vervangen en ~ 5000km later is hetzelfde gedrag weer terug gekomen.
Zoiets is het wel ja maar duidelijk minder en wat meer geleidelijker. Niet van die grote sprongen. Zal eens kijken of ik er ergens op een afgelegen weg een filmpje van kan maken.. zaterdag eens kijken of hij het idd bij een warme bak ook doet.
 
Moest vandaag even een snelweg ritje. Na ongeveer een uur ging ik even kijken of de koppeling slipt; nu was alles immers ook wel goed warm. En inderdaad de koppeling slipt dus in 3,5 en vast ook wel in 7.
Vanaf 3000 rpm is het goed te zien. Ik had hem dus handmatig in 5 gezet en dan het gas 3/4 open dus tegen de kickdown aan.

 
Laatst bewerkt:
Same here, 2 dealers en een leasemaatschappij kunnen niets voor me doen... Koppeling is ~17,5 duizend kilometer geleden vervangen en wel minder geworden maar nooit compleet weg geweest. Koud doorgaans erger, al heb ik ook vrij veel last tijdens/na file/stadsverkeer als de boel al goed warm is geweest. Ik begin er aan te wennen en erger me er minder aan. Zou bij de volgende auto wel 2 keer nadenken over een DSG7.
 

TurboT

Forumguru
God o god. Dit is echt vervelend. Het helemaal niets doen is echt bull shit. Ze gaan moeilijk doen als je een dsg optimalisatie doet, maar zelf oplossen kunnen ze niet.

Wat nu als je garantie verlopen is en je hebt nog steeds dit probleem...
 

Cordoba

Forumguru
God o god. Dit is echt vervelend. Het helemaal niets doen is echt bull shit. Ze gaan moeilijk doen als je een dsg optimalisatie doet, maar zelf oplossen kunnen ze niet.

Wat nu als je garantie verlopen is en je hebt nog steeds dit probleem...

Terugbrengen naar de dealer. Ik wilde net vragen of je het probleem ook in 5 hebt, maar lees nu dat je dat ook al geconstateerd hebt. Duidelijk gevalletje 2e koppeling (dus voor de oneven versnellingen).
 
Ja. Zal eens in de papieren kijken wanneer die koppeling nou daadwerkelijk vervangen is; maar we kochten de auto met ik dacht 55.000 erop en er staat nu 78.000 op. Ik had een jaar garantie destijds en binnen die garantie periode is de koppeling vervangen en meteen daarna bij TVS geweest.
 
Zo lang je het probleem binnen de garantieperiode aankaart en nooit naar tevredenheid opgelost is (en gecommuniceerd) dan hou je gewoon garantie.

Overigens, volgens mij geeft de dealer 3 jaar garantie op reparaties, dus wellicht dat je daar iets mee kan mocht je koppeling al eerder vervangen zijn, maar VAG kennende is het een "producteigenschap" en is het "normale" slijtage.
 
Ik kan een belletje wagen naar de dealer.
De koppeling moet ergens half/eind november 2016 zijn vervangen. De groupbuy bij TVS voor dsg tuning die ik destijds had geïnitieerd was in december 2016. Dit alles bij 60.000km; zowel koppeling als de dsg heb laten aanpassen. En ook is daarvoor de megatronic vervangen.

Maar dat is dan nu 2 jaar verder en bijna 19.000. De auto staat op 78.xxx inmiddels.
 
Had de dealer even gebeld; garantie op een koppeling is 6 maanden of 10.000km.
Beide dus allang verlopen. TVS gaf aan dat het een bekend probleem is en dat de koppeling dient te worden vervangen door een aangepast type.

Dat ga ik niet meteen doen, het is mij nu niet erg genoeg. Daarbij zal dit financieel ook wel in de papieren lopen. En gezien ik druk doende ben met het opbouwen van een extra etage op ons huis laat ik het even voor wat het is.

Wel heb ik nagevraagd wat de kosten zijn; ik wacht nog even op antwoord van TVS (Mischa)

Zie bijlage (gaat over een Fabia, maar de bak is het zelfde uiteraard)
 

Bijlagen

  • DQ200 – rpm fluctuation.pdf
    100,5 KB · Weergaven: 19

haassie

Forumguru
Heb t zelfde document/tpi ook ontvangen echter werd bij mij al gezegd dat er geen 100% garantie wordt gegeven op het wegblijven van slip na vervanging.

TVS is aan het testen met de meest recente versie van deze koppeling(2018) eerste resultaten waren veelbelovend echter nog te kort getest om de lange termijn te kunnen waarborgen en slipvrij gedrag bij kou/vocht. Meestal gaat het de eerste 10000 goed voordat het geleidelijk weer terugkomt.

Ik vraag eens in de zoveel tijd om een update. Blijft het goed is het misschien het overwegen waard anders is het een hoop geld voor 10000 sliploze kilometers.
 
Geen idee wat de kosten zijn nog maar ik ben in ieder geval niet van plan het te laten maken. Het is me ook nog niet erg genoeg maar het viel me op vandeweek.
 

Joh@n

Forumguru
Heb t zelfde document/tpi ook ontvangen echter werd bij mij al gezegd dat er geen 100% garantie wordt gegeven op het wegblijven van slip na vervanging.

TVS is aan het testen met de meest recente versie van deze koppeling(2018) eerste resultaten waren veelbelovend echter nog te kort getest om de lange termijn te kunnen waarborgen en slipvrij gedrag bij kou/vocht. Meestal gaat het de eerste 10000 goed voordat het geleidelijk weer terugkomt.

Ik vraag eens in de zoveel tijd om een update. Blijft het goed is het misschien het overwegen waard anders is het een hoop geld voor 10000 sliploze kilometers.
Bij mij is die meest recente versie van de koppeling er in gekomen in mei dit jaar, maar na een paar 1000km merk ik letterlijk 0 verschil met de "oude" niet "aangepaste/vernieuwde" koppeling. Invoegen op de snelweg met half koude motor en rustig aan met het gaspedaal is nog steeds geratel en gebrom/gedreun door de auto heen en verder schokt hij af en toe ook behoorlijk...
 
Bovenaan Onderaan