O3 1.4 klimt trapsgewijs in toeren

haassie

Forumguru
Op het briskodaforum begreep ik dat er na mei nog een nieuwere versie is gekomen. Wel balen dat het gebonk weer terug is. Ik ken de frustratie. Is hij bij tvs vervangen en ook sw aangepst?
 

Joh@n

Forumguru
Wat ik begreep destijds is dat de aangepaste versie er bij mij al in ligt en er ook net pas was. Maar goed, zal het bij de volgende beurt nog eens navragen. Eerst de winter maar eens doorkomen zonder horten stoten bij koud weer....
 

haassie

Forumguru
Dat heb ik al meerdere keren geprobeerd vast te leggen via de telefoon maar die microffon neemt het geluid niet goed waar. Precies op het tijdslip van slip hoor je dan een lage resonantie die vooral in de cabine goed hoorbaar is.
 

Joh@n

Forumguru
Ik herken het gebonk en gedreun geluid niet. Heeft iemand een geluidsfile hiervan?
Ik heb het ook al meerdere keren geprobeerd, maar het is vanwege de rijgeluiden wel lastig om het goed vast te leggen. In de auto zelf hoor je het veel beter. 2 voorbeelden, je moet ze alleen wel op redelijk hoog volume en bij voorkeur met hoofdtelefoon luisteren:



Op de momenten dat het toerental omhoog springt hoor je een bepaald geluid wat ook dreunend door de auto gaat, zoals @haassie ook noemt.
 

oco1979

Forumguru
Heb nog wel een paar screenshots van ergens juni 2017 al;

Bekijk bijlage 69364

Bekijk bijlage 69365

Bekijk bijlage 69366

is dat ene met cilinderuitschakeling ?
Want ken dat systeem in het echt gezien met een soort stift die verschuift in de nokkenas en had direct de indruk dat deze niet echt voor eeuwigheid is gemaakt. :pieker:

voorbeeld wel van audi maar idem skoda.
Audi_S6_S7_Techniek_02.jpg
 

haassie

Forumguru
Bij mijn (zeker) weten heb ik geen cilinderuitschakeling, tsi uit 2011...het is idd op het moment dat de koppeling kortstondig slipt dat dit als bonkend/resonerend wordt doorgegeven in de cabine. Mijn vrouw hoorde het bijna niet/nooit totdat ze zelf achter het stuur zat. Ik zat er toen naast en moet zeggen dat je het dan minder hoort...maar goed 99% rij ik zelf en hoor ik het dus tijdens die 99% echt altijd. Geen idee hoe de vibraties van deze slip worden doorgegeven. Doe je het raam open dan hoor je het al minder haha....maar lijkt me niet echt de oplossing zeker niet in de maanden met een R in de naam. Kan geen kwaad wordt er gezegd, maar het is nou ook geen reden waarvoor je auto als deze koopt....doet echt afbreuk aan het plezier van het rijden. Misschien een kabel kopen en iedere rit de bak resetten omdat dit kortstondig een verbetering geeft?
 

CDK

Forumguru
Bij mij is die meest recente versie van de koppeling er in gekomen in mei dit jaar, maar na een paar 1000km merk ik letterlijk 0 verschil met de "oude" niet "aangepaste/vernieuwde" koppeling. Invoegen op de snelweg met half koude motor en rustig aan met het gaspedaal is nog steeds geratel en gebrom/gedreun door de auto heen en verder schokt hij af en toe ook behoorlijk...
Ook aangepaste software van TVS??
 

haassie

Forumguru
Ik zou het toch nog eens aan de LM voorleggen en desnoods de software aanpassing proberen, kan bij tvs een half uur proberen...als het dan weg is heb je misschien een sterk punt om de LM toch goedkeuring te laten geven...goedkoper dan weer een nieuwe koppeling. Ik heb niet het nieuwe type maar wel sw aanpassing, is bij misschien iets minder maar zeker niet weg. Ben benieuwd of jouw combi van koppeling en sw wel goed werken.
 

turboturbo

Forumguru
@oco1979 cilinder uitschakeling lijkt me niet logisch, gezien de auto aan het optrekken is op de slip momenten. Ik dacht dat cilinder uitschakeling alleen actief is onder bepaalde omstandigheden waarvan een is dat de motor in deellast draait. Toch?
 

Joh@n

Forumguru
Ok dat verklaart je klachten.
Waarom dat? Ik zal het zoals gezegd bij de volgende beurt nog wel eens melden en afhankelijk van hoe het zich ontwikkelt waarschijnlijk eerder. Ik vind sowieso de bak/motor combinatie erg onprettig op sommige momenten. Hij houdt in, schokt en dreunt alsof je in een auto met handmatige choke rijdt... En dat terwijl het een auto van 37k is van 1,5 jaar oud. Daar klopt iets niet toch? In de winter bij -2 weigert de bak zelfs te schakelen.

Overigens heeft voorleggen bij mijn leasemaatschappij geen zin, het staat simpelweg in de voorwaarden van de verzekeringsmaatschappij dat welke vorm van tuning dan ook niet is toegestaan. En dit is voor mij nog een reden die aangeeft dat er iets mis is :

Ik heb niet het nieuwe type maar wel sw aanpassing, is bij misschien iets minder maar zeker niet weg.
 

haassie

Forumguru
Ik rij prive een auto met deze klachten. Het is ik tegen een dealer die geen thuis geeft en een tuner die het niet 100% op kan lossen (in mijn geval tenminste) of de vingers er niet verder aan wil branden. Wellicht met het laatste type koppeling, maar ga ik die gok aan? Als het een 100% is voor een langdurige oplossing is het het overwegen waard. Maar deze garantie gewft TVS niet. Zo verkopen is ook geen optie. Stuck between a rock and a hard case dus.

Heb de tuning uit laten voeren om dit probleem te verhelpen omdat men aangaf dat dit de oplossing was. Echter is het bij probleem verminderen gebleven. Zelfs nog andere SW aanpassingen gedaan die het eerlijk gezegd niet beter hebben gemaakt op de langere termijn, eerder slechter. Rare geluiden, schakelen wat een beetje sticky gaat, schokkerig van 3 naar 2 en 1. Soms echt een naar geluid met schakelen bij langer doortrekken....etc

Als dit een leaseauto was geweest had men (de LM) hem echt terug gekregen. Ik denk dat een leaserijder via een LM een sterkere positie heeft dan prive bestuurder...gebruik dit in je voordeel!
 

oco1979

Forumguru
@oco1979 cilinder uitschakeling lijkt me niet logisch, gezien de auto aan het optrekken is op de slip momenten. Ik dacht dat cilinder uitschakeling alleen actief is onder bepaalde omstandigheden waarvan een is dat de motor in deellast draait. Toch?

Zou inderdaad niet van toepassing zijn of tzou moeten zijn dat het ergens begin te slijten en niet oke werkt.
Nu was maar hardop aan het denken ;)
 

oco1979

Forumguru
Zo is dat, dat doen we allemaal. En we vullen elkaar aan waar mogelijk @oco1979 :jaja:
Dat is nu zo leerzaam.

Moet dees dagen met alles rekening houden.
Gezien de canbusverbinding tussen de verschillende modules van belang zijn voor de werking van de wagen.
Ik zeg nooit meer tegen de klanten van dat kan geen invloed hebben op dat.
Daar mee opletten.

Remlicht,temperatuursensor voor buiten,inlaatsensor,koppelingssensor enz..... zijn maar enkele voorbeelden waar je last van kan hebben.
 

haassie

Forumguru
Remlicht,temperatuursensor voor buiten,inlaatsensor,koppelingssensor enz..... zijn maar enkele voorbeelden waar je last van kan hebben.

Lijkt mij dat de meeste van deze storingen een waarschuwingslichtje laten branden?

Dit schokken/bonken verlopen van toeren, te stug schakelen en ander ongewenst gedrag komt puur uit de bak en is door invloed van weer sterker of minder aanwezig.

Dit voorjaar vaak klachten, tijdens de warme zomer niet en recent met toenemende kou/vocht weer terug. Hygroscopische werking van koppelingsmateriaal. Laat de boel slippen waardoor de boel verglaast?
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan