[O3] Canton subwoofer achteraf inbouwen mogelijk?

Heren,

Is het mogelijk om de subwoofer, horende bij het Canton systeem, achteraf in te bouwen i.c.m de Columbus?

Zo nee, is het mogelijk een externe versterker aan te sluiten middels tulp/verloop?

Ben benieuwd of ik het systeem kan uitbreiden.
 

Bakkertje

Forumguru
De subwoofer van Canton wordt aangestuurd via een versterker, die op zijn beurt weer vanuit de Columbus aangestuurd wordt via de CAN Bus. Ik zeg niet dat het niet kan achteraf, maar er komt wel heel wat bij kijken.

Het is makkelijker om een losse versterker aan te sluiten en daarmee een subwoofer aan te sturen. Als je een versterker neemt met een high-level input heb je geen omvormer nodig.

Zover mij bekend heeft de columbus geen eindversterker pre-outs.

Net ff snel gezocht en kwam onderstaande nog tegen:
http://www.multicarparts.nl/a-26160642/sound-system-skoda/soundsystem-premium-skoda-superb-combi/

(is welliswaar voor een Superb, maar er zit een canbus omvormer bij en geeft een indicatie van de kosten)
 

Antera

Donateur
Het is idd niet zomaar even aan te sluiten op het huidige systeem. Ik meen da @fastpeter ook hiermee bezig is geweest en het op een andere manier heeft opgelost maar die kan je iets emer duidelijkheid geven denk ik
 

serum

Forumguru
Helix heeft een mooie versterker met ingebouwde DSP. ze hebben diverse kabels en ontwikkelen hier constant; je kan hem hierom meenemen naar je volgende auto.

Met deze versterker verander je het huidige signaal wat normaal naar je luidsprekers gaat. dit wordt in deze versterker verzwakt en trekt het door een volledig instelbaar DSP. (7 kanaals). (waarvan je er effectief normaliter 5 gebruikt, wanneer je een sub plaatst) Vervolgens wordt het weer versterkt en naar je luidsprekers gevoerd. Met deze DSP poets je echter het probleem niet weg dat de tweeter voorin veroorzaakt.

Als je de standaard 8 speakers hebt bij de columbus of zijn kleine broer is de huidige tweeter voorin (in de deurstijl) VEEEL te luid. Ik kan er werkelijk niet naar luisteren. Wat een schel k*& geluid. Diegene die dat heeft gefiatteerd heeft duidelijk geen voorkeur voor een natuurlijk geluid. ben met verschillende instellingen aan het spelen geweest, maar kan het zonder aanpassingen aan de tweeter niet goed krijgen. (zonder deze tweeter klinkt het beter dan met deze tweeter) Moet bekennen dat ik niet de moeite heb genomen het na te meten. Het is een auto, het ruisplafond tijdens het rijden is dusdanig hoog dat een lineaire set hier voor mij overkill is. In de auto gaat het mij er vooral om dat je er niet luistermoe van wordt en dat het natuurlijk klinkt.

Op -4db speelt deze tweeter veel prettiger. (Ik kan, bij interesse, laten weten wat er aangepast moet worden. Je bent een paar euro aan onderdelen kwijt (4 weerstandjes en een condensatortje) De toonregeling van de columbus (het mid hoog) komt na deze aanpassing ook beter uit de verf.

Heb er afgelopen zondag mee getest en heb diverse settings getest, ben uiteindelijk op een simpel 6db/oct filtertje uitgekomen met een klein spanningsdelertje voor de verzwakking (1 condensatortje en 2 weerstanden per tweeter)
 
Allen dank voor de reacties en links.. Het is een dure en lastige klus ALS het al lukt. Ik heb een versterker en subwoofer liggen, maar die kan ook op marktplaats..

Ik herken het euvel van de tweeters! Mijn collega rijd ook een Octavia en dacht altijd dat zijn instellingen niet klopte. Maar is dus hetzelfde kwaaltje als bij mijn huidige hok. Als ik het volume opschroef, springen je vullingen uit je mond..


Ik hoor graag tzt de waarden van de onderdelen.

Dank!
 

Bakkertje

Forumguru
Lol ik snap precies wat ie bedoeld en ja de tweeters zijn te nadrukkelijk aanwezig.
Ik ben ook eens in VCDS auto types tegengekomen in de (in mijn geval) Amundsen+. Volgens mij heeft dat met de toonregeling te maken en daar zou je wellicht ook nog wat mee kunnen organiseren.

Een andere versterker voor de standaard luidsprekers doet overigens sowieso wonderen met het geluid. De standaard eindtrapjes van de Skoda systemen zijn nou niet echt geweldig..
 

serum

Forumguru
Versterkers zijn op zich wel ok, maar het valt mij op dat het volume behoorlijk geknepen wordt. Het wil niet ordinair hard. Op een redelijk volume houdt het gewoon op. Normaliter doe je een dergelijke limitering op vermogen. Dit zou inhouden dat wanneer je het laag eruit draait het harder wil. (laag trekt domweg het meeste vermogen) dat is helaas niet zo bij de columbus.

Weet jij toevallig of er in de VCDS iets aangepast kan worden mbt deze geluidslimitering?

Met die DSP versterker van Helix heb je in feite een heel erg uitgebreide equalizer te pakken. Ook kan je instellen dat het geluid uit de voorspeakers een fractie van de tijd wordt vertraagd. Hierdoor komt het sublaag vanuit je kofferbak op dezelfde tijd op je luisterplekje. Je kan er tevens mee regelen dat je woofer alleen het sublaag voor zijn kiezen krijgt en dat je de voorspeakers voor vanaf bv. 50hz laat meespelen. Als je weet dat je het meeste vermogen nodig hebt voor lage frequenties, kan je wel nagaan dat wanneer je de laagste frequenties eruit filtert je met het maximaal beschikbare versterkervermogen voor de luidsprekers in de voor en achterdeuren een stuk hogere geluidsdruk kan realiseren.

De aanpassing van de tweeter is eenvoudig; het verwijderen van de tweeters is even een trukje, zal een howto posten als er interesse voor is. Weet je hoe een soldeerbout werkt, kan je met een paar weerstandjes behoorlijk verschil maken. (de condensator is meer fine-tuning, als de tweeter 4db zachter speelt klinkt het al veel prettiger) deze weerstanden zorgen ervoor dat de tweeter overall zachter speelt. 4 db is meer dan een geluidshalvering. (ze staan echt veel te hard)

Je hebt per tweeter 2 weerstanden nodig, 1 van 1,5 en 1 van 6,8 ohm. Morgen komen, als het goed is, de onderdelen binnen.

Die versterker en subwoofer die je hebt kan je denk ik prima gebruiken. Heeft de versterker een high-input? Dan kan je naar een inbouwcentrum en vragen of ze een 12V draad in je kofferbak willen aanleggen met een aftakking van bv je voor of achter luidsprekers. Heeft hij geen high-input? dan kan je er een kastje tussen zetten die het versterkte signaal weer afzwakt naar een lager signaal waar je versterker mee overweg kan.
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Wat mij opviel toen mijn columbus gestolen was en vervangen door een JVC, is dat de standaard luidsprekers tot leven kwamen. Je hebt bijvoorbeeld het nummer hardcore vibes van Dune met een snelle bass achter elkaar. Bij de columbus (en nu bij mijn Amundsen+) gaan de eerste 2 a 3 bassen goed daarna wordt het enorm rommelig en lopen de bassen vervormd en wel in elkaar over. Ook op een laag volume overigens. De oorzaak hiervan zit hem waarschijnlijk in een zwakke voeding en een lage dempingsfactor van de standaard radio's.
De JVC met MOSFET eindtrappen deed dat gewoon stukken beter.

Maar goed het vervangen van de Columbus is hier niet aan de orde en met een externe versterker met DSP wordt het natuurlijk helemaal mooi te regelen en daarbij ben ik van mening dat de originele luidsprekers (in ieder geval in m'n S2 en hiervoor de O2) prima voldoen, mits juist aangestuurd en naar smaak afgeregeld.
 
@ Serum,
Bedankt voor je tip. Ik ben kort geleden van Passat naar Octavia GL BL combi gegaan, en het verschil in geluidkwaliteit viel me direct op en ik erger me steeds aan het "schelle" geluid en ontbreken van de "volle bas".
Ik heb mn dealer beloofd dat ik het hem zal laten horen, maar ik vermoed dat die er weinig aan gaat doen omdat het denk ik geen defect is.
Dus dan ga ik er zelf denk ik mee aan de slag als de tweeters redelijk schadeloos uit te bouwen (en weer in te bouwen) zijn.
Eerlijk gezegd....... verbaas ik me er een beetje over dat hier relatief weinig over gesproken word op dit forum. Je zou eigenlijk verwachten dat alle nieuwe Octavia 3 modellen met standaard audio componenten hier toch last van hebben????? of is het exemplarisch of geaccepteerd zoals het is ofzo ???? :-)
 

O3-Rider

Senior Member
Rij inmiddels ook met aangepaste tweeters volgens de beschrijving van serum. Een wereld van verschil, echt vele malen beter.
 

Doorus

Lid
@O3-Rider

Heb je misschien ff een klein schema hoe je de weerstanden hebt aangesloten,
beide parallel of serieel.

Of een foto ?

En zijn de tweeters makkelijk los te maken ?
 

O3-Rider

Senior Member
De tweeters zelf hoef je niet los te halen, enkel het driehoekje waar hij in zit.
Serum had reeds aangeboden een how to te maken, dus laten we hem vragen. Om je vast op weg te helpen:

1. Afdekkap op de deur onder de tweeter gedeeltelijk los maken. Druk je vingers er onder en trek vanaf boven voorzichtig mar stevig naar voren dan klikken de eerste 2 bevestigingen los. Handen ongeveer 15 cm naar beneden en ook losmaken. Nu is de zijkant los.
2. Driehoek van de tweeter naar voren trekken, niet al te veel geweld nodig.
3. Hou de afdekplaat bovenaan naar voren.
4. Als deze iets los naar voren komt, moet je het driekhoekje met een draaiende beweging tegen de klok in bewegen. Hiermee komt het driehoekje los. En kun je hem van de stekker los halen.

Op dezelfde manier bevestig je hem ook weer. Let op:
1. Zorg ervoor dat de bedrading weer achter de tweeter zit.
2. !! Een van wiite "pluggen" waarmee de plaat bevestigt zit, valt heel makkelijk in de binnenkant van de deur op het moment dat je het driehoekje weer terug plaats. Zorg er voor dat je het gat in de driehoek over deze witte plug doet. Valt de plug toch in de duer: Onderkant van de afdekplaat lostrekken en de plug valt er wel uit.

@serum : Wil jij even een schema maken van de componenten. En wellicht kunnen we hier samen even een filmpje van maken, maakt het allemaal een stuk duidelijker.
 
@serum of 03-Rider,
Is het mogelijk om alvast de exacte waarden van de betreffende weerstanden en condensator door te geven?
( moeten het bijvoorbeeld luidspreker keramiek weerstanden, of de goedkopere metaalfilmweerstanden zijn? )
Ben daarna uiteraard ook erg benieuwd hoe ze aan de tweeters gesoldeerd moeten worden.
Als je bijvoorbeeld bij montage geen foto's of filmpje had gemaakt, heb je dan ergens een schemaatje ofzo, of heb je een link naar een schema op internet?
Ben niet zo,n auto techneut, maar vond vroeger solderen al leuk, dus daar wil ik een leuk projectje van maken, kijken of ik nog kan solderen zonder de vingers te branden :-)
 
@serum , zou je een schemaatje willen posten met de tweeter aanpassing?
dan ga ik het ook proberen als ik zonder beschadiging bij de tweeters kan komen :-)

Alvast bedankt.
 
Bovenaan Onderaan