[O3] Canton subwoofer achteraf inbouwen mogelijk?

Octaf

Lid
Kan het zijn dat er wijzigingen aan het speakersysteem, of aansturing ervan, zijn doorgevoerd sinds de MIB II Amundsen? Ik heb niet het idee dat de tweeters te hard staan. Wel mis ik wat lage tonen. Ik vind de bass wat vlak om het zo maar te omschrijven.

Ik heb de laatste versie van de Amundsen en die tweeters spelen werkelijk mijn trommelvliezen naar de vaantjes. Blijft een subjectief gebeuren maar ik ben toch wat anders gewoon.
 

Ethy

Lid
Ik heb nog de normale MIB Amundsen. Werd ook helemaal gek van het schelle geluid uit de tweeters. Heb de hoge tonen maximaal in de min gezet, midden op neutraal en lage tonen zo hoog mogelijk. Helemaal tegen mijn principes qua standaard instelling in maar nu is het weer een beetje aan te horen.
Misschien moet ik de aanpassing MyAdventures ook maar eens doen...twijfel alleen of ik kundig genoeg ben :D
 

TurboBooster

Forumguru
Bedankt Skoda-MAN.

Ik ga er ook mee aan de slag. Blijft wel onduidelijk of er nu een condensator mee in het filter moet of niet.

http://www.lautsprechershop.de/index_hifi_de.htm?http://www.lautsprechershop.de/tools/t_w_teiler.htm

Hier geven ze ook aan dat een condensator niet nodig is.

De condensator is niet meer nodig, los knippen en gewoon in de houder laten zitten.

De condensator dient aangesloten te blijven.
Deze filtert de lage tonen uit het tweetertje. Als je deze verwijderd dan wel afknipt blaast de versterker met de lage tonen het tweetertje op.
Ook zijn dan de weerstanden te laag in het aantal watts.
Ik zou zowiezo minimaal 5 watts weerstanden gebruiken.
 

Octaf

Lid
961383C5-39AD-44EC-8888-098400C544C0-573-00000059C83CCF04_tmp.jpg
5180B690-322B-4DDA-89D8-EE3DC5D9356F-573-0000005B4DBD1260_tmp.jpg

De condensator die er standaard inzit filtert alles weg onder de 6kHz. (Tweeter heeft impedantie van 4ohm, condensator heeft capaciteit van 6.8uF)

De condensator uit het schema van Serum met capaciteit van 4.7uF alles onder 8.5kHz.. Mij lijkt het voor beide al aan de hoge kant voor een high pass dus ik ga de originele condensator laten zitten en aansluiten. (Grotere capaciteit = lagere crossover frequentie)

Ik ben wel niet 100% zeker of deze redenering nog opgaat icm de weerstanden..
 

TurboBooster

Forumguru
De weerstanden zitten in serie en parallel in de voedingslijn van de speaker. Doel hiervan is om zowel de spanning op de aansluitklemmen van alsmede de stroomsterkte door de speaker te verlagen. De weerstanden hebben geen invloed op het filter, in dit geval alleen een condensator.
De condensator filtert trouwens niet alles weg onder de 6kHz. Dit geschied met een aantal db's per octaaf.

Leesvoer: https://nl.wikipedia.org/wiki/Filter_(elektronica)
 

1983jeroen

Forumguru
Op aanraden van @serum net ook even weerstanden aan de tweeters gesoldeerd. Eerst 1 kant getest in de auto. Klinkt meteen heel anders. Het schelle gaat er grotendeels af. Lijkt een prima toevoeging
 

serum

Forumguru
Ja, verbaasde mij er enigszins over daar de facelift van 5 jaar later nog steeds hetzelfde euvel heeft. Ik hield het luisteren niet al te lang vol zonder die modificatie.
 
Bovenaan Onderaan