[O3] Canton subwoofer achteraf inbouwen mogelijk?

Doorus

Lid
De tweeters zelf hoef je niet los te halen, enkel het driehoekje waar hij in zit.
Serum had reeds aangeboden een how to te maken, dus laten we hem vragen. Om je vast op weg te helpen:

1. Afdekkap op de deur onder de tweeter gedeeltelijk los maken. Druk je vingers er onder en trek vanaf boven voorzichtig mar stevig naar voren dan klikken de eerste 2 bevestigingen los. Handen ongeveer 15 cm naar beneden en ook losmaken. Nu is de zijkant los.
2. Driehoek van de tweeter naar voren trekken, niet al te veel geweld nodig.
3. Hou de afdekplaat bovenaan naar voren.
4. Als deze iets los naar voren komt, moet je het driekhoekje met een draaiende beweging tegen de klok in bewegen. Hiermee komt het driehoekje los. En kun je hem van de stekker los halen.

Op dezelfde manier bevestig je hem ook weer. Let op:
1. Zorg ervoor dat de bedrading weer achter de tweeter zit.
2. !! Een van wiite "pluggen" waarmee de plaat bevestigt zit, valt heel makkelijk in de binnenkant van de deur op het moment dat je het driehoekje weer terug plaats. Zorg er voor dat je het gat in de driehoek over deze witte plug doet. Valt de plug toch in de duer: Onderkant van de afdekplaat lostrekken en de plug valt er wel uit.

@serum : Wil jij even een schema maken van de componenten. En wellicht kunnen we hier samen even een filmpje van maken, maakt het allemaal een stuk duidelijker.


@O3-Rider Als ik het goed begrijp moet je het bovenste gedeelte zijwaards eraf trekken ? kost dit veel kracht. Ik heb het voorzichtig geprobeerd maar komt nog niet los. Misschien wel iets te voorzichtig maar ik heb de auto "as we write" 30 uur. Duss....

Heb je de achterportieren ook gedaan ?
 

O3-Rider

Senior Member
Als je het weet is het echt heel simpel en kost eigenlijk geen kracht.
Het bovenste (dus gedeelte met de tweeter) moet je tegen de klok in (bestuurderskant) draaien.
Klein beetje kracht, en dan gaat het eigenlijk vanzelf. Dus niet naar je toe ofzo, echt kantelen/draaien.
Wel eerst het zijpaneel los gemaakt toch?
 

Doorus

Lid
@O3-Rider

Bedankt voor je snelle reactie !

Heb nog niets verbogen.

Ik begrijp geloof ik niet helemaal goed, bestaat het zijpaneel uit 1 gedeelte of meerdere, zo lijkt het tenminste...

En met het bovenste gedeelte bedoel ik het bovenste stuk van de deur paneel, dus niet de tweeter driehoek
 

O3-Rider

Senior Member
Zijpaneel is 1 stuk. Dat dus aan de schanierkant lostrekken, uit mijn hoofd 3 pinnen.
Je vingers op ongeveer 10 cm van de bovenkant er tussen zetten. Dat is op het punt waar
ander materiaal gebruikt wordt. Dan met best wat kracht de plaat lostrekken.
 

Doorus

Lid
@O3-Rider Het is gelukt :) Wat een verschil zeg er is nu balans tussen de woofers en tweeters.

bedankt voor de tips.

Een vraag nog, heb je de portieren achter ook nog aangepast ?
 

O3-Rider

Senior Member
Nope, achter is "duidelijk" anders en acceptabel. Dus daar niets aan gedaan.
Ben ook bang dat die tweeter lastiger te bereiken is.
 

mcmaarten

Nieuw lid
Versterkers zijn op zich wel ok, maar het valt mij op dat het volume behoorlijk geknepen wordt. Het wil niet ordinair hard. Op een redelijk volume houdt het gewoon op. Normaliter doe je een dergelijke limitering op vermogen. Dit zou inhouden dat wanneer je het laag eruit draait het harder wil. (laag trekt domweg het meeste vermogen) dat is helaas niet zo bij de columbus.

Weet jij toevallig of er in de VCDS iets aangepast kan worden mbt deze geluidslimitering?

Met die DSP versterker van Helix heb je in feite een heel erg uitgebreide equalizer te pakken. Ook kan je instellen dat het geluid uit de voorspeakers een fractie van de tijd wordt vertraagd. Hierdoor komt het sublaag vanuit je kofferbak op dezelfde tijd op je luisterplekje. Je kan er tevens mee regelen dat je woofer alleen het sublaag voor zijn kiezen krijgt en dat je de voorspeakers voor vanaf bv. 50hz laat meespelen. Als je weet dat je het meeste vermogen nodig hebt voor lage frequenties, kan je wel nagaan dat wanneer je de laagste frequenties eruit filtert je met het maximaal beschikbare versterkervermogen voor de luidsprekers in de voor en achterdeuren een stuk hogere geluidsdruk kan realiseren.

De aanpassing van de tweeter is eenvoudig; het verwijderen van de tweeters is even een trukje, zal een howto posten als er interesse voor is. Weet je hoe een soldeerbout werkt, kan je met een paar weerstandjes behoorlijk verschil maken. (de condensator is meer fine-tuning, als de tweeter 4db zachter speelt klinkt het al veel prettiger) deze weerstanden zorgen ervoor dat de tweeter overall zachter speelt. 4 db is meer dan een geluidshalvering. (ze staan echt veel te hard)

Je hebt per tweeter 2 weerstanden nodig, 1 van 1,5 en 1 van 6,8 ohm. Morgen komen, als het goed is, de onderdelen binnen.

Die versterker en subwoofer die je hebt kan je denk ik prima gebruiken. Heeft de versterker een high-input? Dan kan je naar een inbouwcentrum en vragen of ze een 12V draad in je kofferbak willen aanleggen met een aftakking van bv je voor of achter luidsprekers. Heeft hij geen high-input? dan kan je er een kastje tussen zetten die het versterkte signaal weer afzwakt naar een lager signaal waar je versterker mee overweg kan.

Hallo, kan je een schema posten hoe ik de weerstanden moet solderen?
 

Octaf

Lid
Zijn er mensen op het forum die effectief praktijkervaring hebben met het verbeteren van de geluidskwaliteit op een systeem zonder canton?

1 ding staat vast inderdaad, die tweeter staat veel te luid. Als iemand hiervoor een schemaatje heeft hoor ik het graag.
 

Octaf

Lid
Zit er dan ergens een scheidingsfilter in de deur? Condensator dient toch als high pass om de tweeter te beschermen van lage tonen?
 

Skoda-MAN

Forumguru
Je mag de condensator ook laten zitten, de meningen zijn daar wat verdeeld over. In de praktijk denk ik dat je het verschil niet hoort.
 

Fdb

Lid
Kan het zijn dat er wijzigingen aan het speakersysteem, of aansturing ervan, zijn doorgevoerd sinds de MIB II Amundsen? Ik heb niet het idee dat de tweeters te hard staan. Wel mis ik wat lage tonen. Ik vind de bass wat vlak om het zo maar te omschrijven.
 
Bovenaan Onderaan