Octavia 2005, 2006 of 2007

Cyrus

Actief lid
Op de foto's ziet de auto er netjes uit. Prijs is wat aan de hoge kant misschien, maar de KM-stand is relatief laag en als de auto inderdaad dealer-onderhouden is, zul je er lang plezier van hebben.

Bij een stand van 180.000 is de auto aan service toe, VOI-service met daarbij de extra's die elke 60.000km uitgevoerd dienen te worden, zoals vernieuwen DSG-olie. Check ook of de distributie op tijd is vervangen. En check de DSG-bak goed.

Als het een kwestie is van pakweg € 100 om de beschadigde panelen te vervangen, zou ik dat uitonderhandelen.
 

Michelv.

Forumguru
Het paneel wat rond de radio en clima valt kost rond de 10 euro, heb ik voor de mijne ook nieuw gekocht. Als dat het enige paneeltje is waar de carkit op vast geschroefd zit.
 

Havana

Forumguru
Die 8750 is wel een meeneemprijs, dus VOI service + oliewissel DSG komt nog eens op 500-600 euro bij als ik dit bij de dealer laat doen. Dit autobedrijf rekent 1250 euro voor full service aflevering incl 6 mnd garantie. Snel verdiend lijkt me.

Dat andere paneel is het bovenste paneel dat onder het raam zit, vanaf de binnenzijde gezien. Dus het paneel waar je met je schouder op leunt als je met het raam open rijdt.
 

floyd2

Forumguru
Wat mij opviel toen ik diverse octavia's bekeek van die leeftijd was op bepaalde plekken roestspikkels en lak die weg gesleten was.
Onder het achterste zijraam van de combi heb je een heel smal randje naast het raamrubber waar ik meer dan eens roestspikkels zag.
Ook viel mij op dat de lak vaak weggesleten was op de plek waar de deurrubbers de auto raakte.
Vooral het laatste zal wel een kwestie zijn van (slecht)onderhoud maar het viel me eigenlijk vooral op bij Sahara-beige.
 

Havana

Forumguru
Denken jullie overigens dat dit autobedrijf (universeel en Kia) zo'n VOI beurt en DSG oliewissel zelf doet of uitbesteedt aan een Skoda-dealer?
 

Cyrus

Actief lid
VOI service doen ze misschien zelf, DSG oliewissel zal hoogstwaarschijnlijk door een Skoda-garage of garage van ander VAG-merk gedaan dienen te worden. Niet alleen wat bijzonder gereedschap nodig, maar na oliewissel dient de bak gecalibreerd te worden (volgens een speciale procedure, met VAG software) en wellicht volgt er ook nog een software-update.

Ofwel: er komt wel wat specialisme bij kijken; het is niet alleen maar een kwestie van afappen en opnieuw vullen.

Maar misschien zit er wel een Skoda- of ander VAG-merk in het concern van deze Kia garage: men belooft ook 12 maanden mobiliteitsgarantie als je de auto geserviced koopt.


Zie het prijsverschil tussen zó meenemen of geserviced en met garantie anders: als je de auto compleet met service en garantie laat afleveren, kost het je pakweg € 500 meer dan géén garantie en zelf nog het nodige onderhoud (laten) doen. Die € 500 extra is op de aanschafprijs van deze auto een bescheiden bedrag maar wel verzekering tegen onverwachte ellende. Die komt er, indien van toepassing, namelijk in de eerste maanden na aanschaf wel uit.
 

Havana

Forumguru
De vraag die dan overeind blijft is wat ik moet gaan bieden. Ik heb nog steeds geen haast, dus ik kan agressief bieden. De vraagprijs is simpelweg te hoog als je de lijstjes van ANWB enz. aanhoudt. Echter, die houden dan weer geen rekening met DSG.
 

Havana

Forumguru
Eigenlijk niet (boven budget).

ANWB koerslijst zegt trouwens 9150 met garantie gekocht bij Bovagbedrijf. Meeneemprijs 7500. Aardige verschillen met wat Schouten vraagt. Zal ook mede door de DSG komen?

Zomoto houdt 't trouwens op 8250, maar waarde van het getal is beperkt aangezien de duiding ontbreekt.

Ik kan deze natuurlijk ook even laten lopen. Zoals gezegd heb ik niet veel haast en de Peugeot is ook nog niet verkocht. Ik heb me laten vertellen dat in januari vaak veel tweedehands spul op de markt komt.
 

Cyrus

Actief lid
Koerslijst is leuk, maar heb je rekening gehouden met de relatief lage KM-stand en de verdere aankleding? Wordt daarin rekening gehouden dat er een DSG in de auto zit? Heb je ook gekeken in de goede tabel (verkoop via garage, met garantie)?

Die ANWB-lijst vind ik doorgaans nogal beperkt. Vaak alleen de basisuitvoering, uitgaande van een standaard KM-stand die nog wel eens flink afwijkt van de auto die je op het oog hebt.

De benchmark voor mij is doorgaans gaspedaal.nl - dat is een autozoeker die alle autosites afstruint. En dan kijk ik nog in het occasion-aanbod op de betreffende site van het merk zelf (dat aanbod staat vaak niet op auto-sites). Ik kijk dan doorgaans naar hoe de auto in kwestie zich qua prijs verhoudt tot vergelijkbaar aanbod.
 

Havana

Forumguru
Uiteraard kent de lijst zijn beperkingen. Er wordt overigens wel rekening gehouden met opties en km stand, alleen kun je DSG niet aanvinken.

Gaspedaal ken ik uiteraard, heel wat uurtjes op die site doorgebracht de laatste weken ;)
 

Cyrus

Actief lid
Bij een gebruikte auto mag je wel € 1.000 - € 1.500 optellen voor de DSG. Meerprijs "nieuw" was rond de € 3.000 voor de DSG-6 i.c.m. diesel.
 

Cyrus

Actief lid
De vraag die dan overeind blijft is wat ik moet gaan bieden.


Geserviced, inclusief DSG-oliewissel en met garantie zou ik € 9.500 bieden, zonder inruil.


Kun je de Peugeot niet inruilen? Want dan is er misschien voor de garage nog wat marge te behalen.
 

Havana

Forumguru
Kan wel, maar hij geeft er slechts 1500 voor en dat is precies de helft van wat ik er voor kan vangen als ik 'm particulier verkoop. Niet echt interessant dus.

Dank voor je adviezen, trouwens!
 

Havana

Forumguru
Toch weer aan het twijfelen geslagen. Liep namelijk tegen deze auto aan. Hogere km stand en ook 2 jaar ouder, maar wel volledig dealeronderhouden en bij 200.000 nog een beurt gehad. Grote voordeel: 1.9 TDI die 12.- pm goedkoper is in wegenbelasting en naar verluidt ook zuiniger. Tripje naar de tuner kan er voor dat geld ook nog af.
 

Cyrus

Actief lid
Zo op de foto's ziet hij er mooi uit, maar de opties zijn flink minder: o.a. geen Xenon, geen PDC aan de voorkant, geen lederen stuur, (is echter goedkoop op te lossen met een gebruikt stuur via onderdelenlijn.nl) en geen Maxi-DOT. Dat laatste is mogelijk een nadeel: zo kun je bepaalde comfort-opties (o.a. coming-home / leaving home, rainclosing, anti-hijack etc) alleen instellen met een VCDS-kabel en laptop.

Bedenk wel dat dit een particulier verkochte auto is, dus geen garantie. Desondanks groene platen op de foto, dat is dan wel vreemd. Misschien een monteur die privé wat bijklust? In ieder geval wel een vreemde situatie.

Wellicht goed om dat in het achterhoofd te houden. Niet onverstandig om de garagerekeningen ter inzage te vragen voor je tot aankoop over gaat, zodat je weet wanneer bijzondere zaken (distributie, olie DSG, remmen, remvloeistof etc) voor het laatst vervangen zijn. Dan kun je enige inschatting maken wanneer dat allemaal weer aan de beurt is en wat je daarmee aan kosten zou oplopen.

En wat ook apart is: ineens gaat de auto van VOI service (2 jaar / 30.000km) naar 1 jaar / 15.000km. Kennelijk door de dealer zo gedaan, maar toch wellicht iets om even na te vragen.
 

Havana

Forumguru
De auto staat wel bij een autobedrijf, heb contact gehad met de verkoper. De prijs is zonder garantie, maar de auto heeft net een beurt gehad. Bakolie is gewisseld bij 180.000, dus dat hoeft pas weer bij 240.000. Distributie moet ik navragen.

De auto heeft inderdaad minder opties, maar de opties die ik per se wil hebben (climate control, CC en DSG) zitten er wel op.

Ik heb zaterdagmiddag een serieuze kijker voor de Peugeot. Mocht dat doorgaan dan doe ik een bod van op die wagen in Ermelo. Ik leg meteen een eindbod neer, gaat de verkoper niet akkoord dan laat ik 'm lopen. Ik kan de Kia Picanto :super:van mijn schoonouders lenen tot eind januari dus ook als ik de Peu kwijt ben heb ik nog altijd geen haast.
 

Havana

Forumguru
Update. Peugeot is verkocht.

Bod van 9500 is geweigerd op de Octavia in Ermelo. Jammer, maar helaas. Ik denk nog steeds dat het een eerlijke prijs was, helaas denkt de verkoper daar anders over.

Afijn, meteen weer een vraagje. Wat is de interval voor distributie voor een 2008 1.9 TDI ? Heb een mooie gezien in Franeker, hier niet ver vandaan. Heeft helaas geen trekhaak, maar dat is wel op te lossen. Prijs is heel scherp, maar wel boven budget. Eens kijken of daar nog wat af kan, ik heb tenslotte niks in te ruilen nu.
 

Cyrus

Actief lid
Vanaf 2007 is de interval voor de distributie bij den 1.9TDI 150.000 km. De garage checkt dit met het chassisnummer, om zeker te zijn.
 

Havana

Forumguru
Weer een [url=http://www.autotrader.nl/auto/4STH3/detail/]mooie[/url] gevonden. Helaas geen trekhaak maar heb mijn hout voor volgend seizoen al liggen dus waarschijnlijk pas ergens in de zomer weer een trekhaak nodig. Auto heeft op 150k de laatste beurt gehad en moet dus bij 180k weer. Dat is nog 16k rijden, dus iets minder dan een jaar. Bakolie moet dan ook worden gedaan.

Prijs is 9950 zonder garantie maar met nieuwe APK en afleverbeurt. Ga eens bellen, mijn budget blijft 9500. Heb niks in te ruilen dus wie weet.
 
Bovenaan Onderaan