Octavia 2005, 2006 of 2007

Cordoba

Forumguru

Havana

Forumguru
Ik heb inmiddels contact met de verkoper. Ik ga eerst naar de auto in Oss kijken, pak zo de trein. Om half 10 haalt de verkoper me op van het station. Wordt het niks dan ga ik ook nog in Gouda kijken.
 

Havana

Forumguru
Ik heb 'm gekocht, de wagen uit Oss! Dankzij het forum en meer specifiek forumlid Jewepe! Jewepe for president!

Vanmorgen om 6:00 opgestaan en om 6:45 de trein gepakt richting Oss. Iedere keer als ik met de trein reis gaat het mis maar vandaag gelukkig niet. Precies om 9:30 was ik in Oss waar de verkoper al op me stond te wachten. De verkoper in Reeuwijk had ik netjes laten weten dat ik eerst naar Oss zou gaan en dat ik om 10:00 van me zou laten horen.

De auto zag er keurig uit. Hij was van buiten mooi gewassen, van binnen wel schoongemaakt maar waarschijnlijk 2 weken geleden ofzo want het "nieuwe gevoel" dat je vaak krijgt bij opgepoetste occasions had deze niet. Maar: daar kan ik wel doorheen kijken.

Vooral gelet op de DSG-bak en de onderhoudshistorie. Beide dik in orde; de wagen is 100% dealeronderhouden volgens schema en de bak schakelde zeer soepel zonder één hapering. De DSG-olie netjes is iedere 60k vervangen. Distributie voor het laatst bij 120k (moet pas weer na 150k, hoera!).

Tijdens de testrit (waarin de verkoper 2x werd gebeld of de auto nog beschikbaar was...) reed de auto prima. Dit was al mijn 4e Octavia waarin proef heb gereden dus had aardig vergelijkingsmateriaal. Wel was dit de eerste 1.9 TDI en dat viel niks tegen. Weinig verschil met de 2.0, zo weinig dat ik niet denk dat ik 'm ga chippen.

Afijn we waren er snel uit, afdingen zat er natuurlijk niet in. Hij vertelde me dat hij 'm had geprijsd als handgeschakelde en er later pas achterkwam dat de DSG toch meer moest opbrengen. Maar ik kon 'm desalniettemin meekrijgen voor 6750. Vandaar de vele interesse. Ik heb de auto betaald, overgeschreven en verzekerd en voor 12:00 was ik alweer in Groningen.

Onderweg reed de auto uitstekend maar er is een klein probleem met de ECC; links komt er veel koudere lucht uit dan rechts. Ik moest de bediening 6-7 graden hoger zetten dan de daadwerkelijke temperatuur. Direct maar even naar de dealer gereden en een afspraak gemaakt om hier z.s.m. naar te laten kijken. Kan een klep zijn of een sensor aldus de dealer. Ook direct een nieuwe mattenset gekocht want vooral de bestuurdersmat had betere tijden gekend.

's Middags de winterbanden+velgen van de Peugeot achterin gegooid (paste makkelijk, haha) en naar DMH Bandenservice in Winschoten gereden. Dit is een lokale bandenboer die ook 2de hands velgen verkoopt. De (nagenoeg nieuwe) winterbanden van de Peugeot overgezet op andere velgen. Voor de Peugeot-velgen kreeg ik nog 40 euro. Voor 60 euro was ik helemaal klaar; de winterbanden zijn uiteraard direct onder de auto gezet.

Ik ben heel blij met m'n aankoop! Veel dank iedereen voor al het advies!
 

Cyrus

Actief lid
Mooi man! Zo op de valreep van het nieuwe jaar je nieuwe bolide, gefeliciteerd!

Wat is nu het bouwjaar, uitvoering en KM-stand? Gewoon voor de statistieken hoor, niet om daar verder over te discussiëren. Hij is immers naar je zin, anders had je 'm niet gekocht en daar gaat het om ;)

Wat chippen betreft: ik reed voor mijn huidige OII een handgeschakelde OII 1.9TDI en die heb ik vrij snel na aanschaf laten chippen bij Hartog, omdat ik vond dat er "onderin" erg weinig leven zat in de 4e en 5e versnelling, met als gevolg dat je vaker terugschakelt dan je lief is.

Met mijn huidige OII 1.9TDI+DSG heb ik na een jaar en (ruim) 30.000km die behoefte tot chippen nog niet gevoeld. De DSG-bak kent een versnelling meer en houdt de motor heel goed in het optimale toerenbereik, zonder last te hebben van schakelmomenten. Ook op de Autobahn loopt de auto vlot naar 180+, snel zat dus.

Plaats je nog wel wat foto's? Ben wel benieuwd!
 

Havana

Forumguru
Bouwjaar 2007, km stand 224k. Het is een zwarte in Elegance uitvoering, dus eigenlijk gelijk aan de bakken die ik eerder al postte. PDC voor en achter, ECC, LMV 16", leren stuurwiel, klein leerpakket, enz.; het hele rattenplan.

Bij 240k moet de auto weer een beurt en dan moet ook de bakolie worden ververst. Distributie hoeft pas 270k, de dealer heeft het speciaal even voor me gecheckt.

Foto's komen nog, het is hier nu regenachtig en donker in Groningen. Helaas heb ik geen foto's gemaakt met de zomersloffen er nog onder, 16" LMV is toch wel wat mooier dan 15" met wieldoppen ;)
 

Cyrus

Actief lid
Netjes! Mooie prijs ook!

De bakolie laten wisselen, kostte mij laatst bij de plaatselijke Skoda-dealer EUR 200. Dat is te overzien. Distributie is wel een vrij dure grap, helaas. Gelukkig zit je daar waarschijnlijk nog wel een jaartje van af (tenzij je > 40.000km per jaar rijd, natuurlijk).

Heb je bij de plaatselijke dealer alles laten checken? Nog andere verrassingen dan de ECC die wat van slag af is?
 

Havana

Forumguru
Ik heb niet alles laten checken, was geen tijd voor. Maar dat gaan ze nog wel doen als ze naar die ECC kijken. Ook met een paar honderd euro aan reparaties is de prijs nog goed.

Ik rijd ongeveer 25k pj dus ik kan nog even sparen voor de distributie. Ook moet ik nog eens denken over een carkit. Ik bel tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar met m'n vrouw en die zit 9 van de 10x naast me. Dus ik denk dat ik dat voorlopig maar laat. Ik had in de Peugeot ook een radio met een Parrot-module maar in de praktijk vond ik het teveel moeite om iedere keer mijn bluetooth aan te zetten op de iPhone (vreet accu als je het aan laat staan). Dus ik gebruikte de Parrot eigenlijk nooit.

Ik heb nu op de terugweg wat gebeld met de iPhone op speaker, ging eigenlijk ook prima.
 

Jewepe

Forumguru
@havana1982
Allereerst gefeliciteerd met de aankoop en dank voor de loftuitingen. Ik hoop dat je net zoveel plezier hebt van jouw OII als ik heb van de mijne (ook een 1.9 DSG). Vorig jaar oktober gekocht met 221k en staat nu op 277k, zonder enig probleem. Alleen regulier onderhoud en slijtage delen! Nou ja, bij de laatste (dure) beurt (distributie!) bleek de accu gaar, maar dat is ook het enige. Voor DSG-olie verversen rekende mijn dealer overigens maar € 172,-, dus dat valt nog reuze mee. Ben benieuwd naar de foto's.
 

Havana

Forumguru
Top, daar teken in voor.

Kan het kloppen dat mijn Stream radio geen AUX in de armsteun heeft?
 
E

Ex-lid 2926

@havana82: Wel een beetje offtopic; maar ben je ook aktief op het forum van Fiets.nl als @havana? En maker van de YouTube uitleg van bikeroutetoaster? Mocht dit zo zijn, dan hebben we al eens via dat forum contact gehad.
En dan ontopic; ik ben sinds 2010 in het bezit van een Octavia 1.9 TDI.
En mocht ik het verkeerd hebben, dan kan dit berichtje als niet geschreven worden beschouwd.
 

Havana

Forumguru
Cyrus,

Ik zag in het Stream topic dat jij ook een AUX op je Stream wilde bouwen. Helaas kreeg je geen antwoord op de vraag wat je zelf nodig hebt. Weet je dat inmiddels wel? Ik heb redelijk wat ervaring met radio's inbouwen. AUX kabeltje zou perfect zijn. Gebruik het niet vaak (in NL eigenlijk altijd radio), maar voor de buitenlandse ritten toch wel lekker.
 

ertromp

Forumguru
Gefeliciteerd!
In mijn vorige Octavia (ook een 1.9 tdi trouwens) maakte ik gebruik van de Stream radio in combinatie met een Solisto die ik in het dashboard kastje gelegd had.
De Solisto (een USB poort) sluit je middels een stekkerverbinding aan in de Quad lock stekker achter de radio.
 

Havana

Forumguru
Aardig prijzig stukje techniek, zo'n Solisto. Maar bedankt voor de tip.

Ben er nog niet uit wat het moet worden qua audio enzo. Eén ding weet ik zeker; de Stream laat ik zitten want alles-in-één alternatieven zijn diefstalgevoelig. Ik parkeer regelmatig in de grote steden dus dat is geen optie.

In dat bekende YouTube-filmpje heeft die Engelsman het over 10 pond. Volgens mij moet het wel lukken als ik een bestaande 3,5 mm jack-to-jack opensnijd en aan 2 van die VAG-draadjes soldeer, toch?

Op termijn komt er ook een iPhone-houder maar aangezien mijn vrouw en ik respectievelijk nog op 4 en 4S zitten wachten we nog even tot we beiden naar 5/5S zijn. Anders moet ik over 2 maanden weer een nieuwe houder bestellen.
 

Cyrus

Actief lid
Cyrus,

Ik zag in het Stream topic dat jij ook een AUX op je Stream wilde bouwen. Helaas kreeg je geen antwoord op de vraag wat je zelf nodig hebt. Weet je dat inmiddels wel? Ik heb redelijk wat ervaring met radio's inbouwen. AUX kabeltje zou perfect zijn. Gebruik het niet vaak (in NL eigenlijk altijd radio), maar voor de buitenlandse ritten toch wel lekker.

Ik kan je daar wel mee helpen: ik heb uiteindelijk een aux-aansluiting gebouwd op de originele plek, in jumbo-box tussen de stoelen.

Dit You-tube filmpje was voor mij het antwoord: http://youtu.be/IRSZVGjWTtE

Hierin staat ook het onderdeelnummer van de kabeltjes die je nodig hebt.

Waar het op neer komt: Aan de achterkant van de Stream zitten pinnen, waar de vierkante steker overheen gaat. Een deel blijft leeg, er zit een gat in die steker. Als de steker op zijn plek zit, kun je de kabelschoentjes van de gele kabeltjes over de betreffende pinnen steken.

De maker van het filmpje heeft een 3,5mm jack chassisdeel aan die gele kabels gesoldeerd en dat chassisdeel in één van de loze schakelaars in de middenconsole gezet.

Ik heb het iets anders gedaan: aan die gele kabels heb ik zelf een kabel gesoldeerd met tulp-contrapluggen, dat ik achter de middenconsole, onder de asbak heb laten uitkomen.

In de jumbobox tussen de stoelen heb ik op de originele plek (op de kleine verhoging pal naast de bestuurdersstoel) een 3,5mm jack chassisdeel gemaakt, daaraan een kabel gesoldeerd met standaard tulppluggen, dusdanig lang dat die kabel ruimschoots de radio haalt. Zo zou de aansluiting ook bruikbaar zijn na vervanging van de Stream door een andere radio (wat uiteindelijk ook is gebeurd).

Vervolgens beide kabels verbonden; onder de asbak is ruim plek voor het overschot aan kabel.

De asbak haal je er in twee stappen uit: beetje duwen en wrikken, dan komt het binnenbakje zelf los. Dan de omlijsting van de versnellingspook voorzichtig loswippen (begin aan de voorkant bij de middenconsole). Dan zie je twee schroeven, die losdraaien en de hele asbak komt van zijn plek. Steker verlichting niet vergeten.

Dan de radio er uit: omlijsting van radio en climatronic haal je er uit door onderaan, bij de asbak voorzichting te trekken. Dan rondom een beetje helpen met een houten of plastic wiggetje, schiet de lijst vanzelf los. Op de vier hoeken zitten afdekkapjes voor de schroeven, als je die losdraait, schuift de Stream er zo uit.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, als je meer wil weten of onderweg hulp nodig hebt, laat maar weten.
 

Havana

Forumguru
Dank!! Hiermee lukt het zeker.

Ik haal die kabeltjes even als ik de auto breng op 8 jan i.v.m. de ECC.

Ik gebruik gewoon een 3,5 mm jack kabel die ik nog heb liggen als basis. Ik knip één kant eraf en soldeer de boel aan de VAG-kabeltjes. Moet alleen even kijken waar ik de kabel wil laten uitkomen. Weet niet of de jumbobox nu zo'n handige plek is. Maar daar kom ik wel uit.

Iets wat ik nooit weet :eek:: bij audio maakt het toch niet uit wat je aan wat soldeert?
 
Bovenaan Onderaan