Octavia 2005, 2006 of 2007

Havana

Forumguru
47CAE552-64A7-407A-92E7-252BB4A3586F-14183-0000116274608C1D.jpg



D46F2D2C-5280-4824-9400-D514A20B1082-14183-000011627FE48DB3.jpg



C1E00A79-CE73-42F9-AEBC-9AB752066F0A-14183-0000116286255D9A.jpg



EFE7776C-D3BA-43F3-B662-CF2F7BBF99DA-14183-000011628BDEB34B.jpg
 

Cyrus

Actief lid
Ik heb ook een bestaande kabel gebruikt en daar een deel afgeknipt om de VAG-kabeltjes aan te solderen.

Je hebt met zo'n kabel per kanaal twee draden: een kern en een afscherming. De afscherming (=massa) combineer je voor beide kanalen naar één VAG-kabeltje. De beide kernen zijn het signaal van ieder kanaal en die krigen beide een apart VAG-draadje. Het mooiste is om de soldering met krimpkous af te werken.

Mooie kar, ziet er goed uit op de foto's.
 

Havana

Forumguru
Ik denk dat ik toch voor een andere oplossing ga. Veel Parrot carkits kunnen namelijk muziek streamen via BT, direct naar de radio. Lijkt me de makkelijkste optie.
 

Cyrus

Actief lid
Dat is zeker een mooi alternatief, maar qua kosten staat dat wel wat uit elkaar :laugh:

Wellicht dan ook een andere radio met carkit en iPod-aansluiting en/of BT streaming overwegen? Als een daarin geïntegreerde navi niet nodig is, kost dat vermoedelijk net zo veel als zo'n uitgebreide Parrot.

Zeker als een 1-DIN systeem dan voldoende is, kan je voor een bescheiden bedrag iets goeds in de auto zetten. En dan heb je er nog een extra opbergvakje bij ook.

De Stream-radio is namelijk niet bepaald een geweldig apparaat qua geluid. Met mijn huidige Kenwood heb ik een stuk beter geluid, met de standaard speakers, ten opzicht van de Stream. In mijn vorige OII idem, daar had ik de Stream vervangen door een Pioneer en ook daar met de standaard speakers beduidend beter geluid.
 

Rallye

Forumguru
Een voordeel van de Stream is dan wel weer dat hij de PDC-info grafisch weergeeft. Zonder een echt grote "verbouwing" kan geen enkele after market-radio dat.
 

Havana

Forumguru
Vind de Stream optisch ook mooier dan een 1DIN of 2DIN oplossing. Het grote voordeel van de Stream is de diefstalgevoeligheid. Die is bij een Columbus of een 2DIN-systeem gewoon veel groter. En aangezien ik regelmatig een nachtje in Amsterdam op een parkeerterrein sta vind ik dit wel een belangrijke factor. Een 2-DIN alles-in-één systeem waarbij je de complete voorkant eraf kan halen lijkt me wel wat, maar volgens mij bestaat dit simpelweg niet.

In dit topic staat echter dat het streamen over het telefoonkanaal niet werkt. Je hebt dan weer een of ander obscuur kabeltje nodig. Iemand ervaring mee?

In mijn Peugeot had ik overigens een Sony BT3900 met geïntegreerde Parrot-module. Deze vond ik maar onhandig werken; ik pakte meestal toch de iPhone erbij om het gesprek te starten. Kwam wel goed geluid uit.
 

Cyrus

Actief lid
@Rallye: van die PDC-weergave op de Stream moet je je ook niet teveel voorstellen: door het smalle display is het niet echt van toegevoegde waarde

@havana: in het kader van diefstalgevoeligheid heb ik voor een Kenwood met volledig afneembaar display gekozen. De BT-module daain is uitstekend, in vergelijking met de rampzalige Parrot-module in mijn ex-Pioneer systeem.

Maar je hebt wel een punt, qua integratie met het dash. In dat opzicht is een originele Skoda-radio altijd het mooiste.
 

Havana

Forumguru
Welke Kenwood heb je? En geeft deze ook PDC weer?

Ik zie op de website dat Kenwood ook specifieke types voor VW/Skoda/Seat maar deze hebben volgens mij geen afneembaar front.

Moet zeggen dat zowel van de website van Kenwood als die van Alpine weinig te begrijpen is. 200 verschillende types, wat de verschillen zijn is niet snel te zien. Zouden eens naar Apple moeten kijken, gewoon één model smartphone ;)

Navigeren via de iPhone heeft z'n voordelen. Veel beter dan de TomTom-app is er namelijk niet op de markt, je hebt bovendien gratis updates.
 

Cyrus

Actief lid
De Kenwood die ik heb, is een DNX-5210BT. Geen PDC-info, maar dat vind ik geen gemis. Die optische PDC zat wel in mijn ex-Golf VI met RNS510 (VW-versie van de Columbus) maar ook daar reed ik op zicht i.c.m. de piepjes, nooit op dat display.

De Kenwood ondersteunt het in de OII wel, maar dan vanaf MY2009 (facelift-versie). Dat heeft te maken met de comfortmodule van de auto zelf; andere data op de CANBUS. Idem voor bepaalde Alpine modellen.
 

Rallye

Forumguru
Ik heb een Bury carkit. Ook daarmee kun je muziek streamen, via een aparte uitgang die je naar de Aux kunt laten lopen. Daarom heb ik een gewone kabel met aan beide kanten een mini-jack van het elektro-doosje van de Bury naar de jumbobox laten leggen (waar bij mij de AUX-ingang zit). Zou eenzelfde mogelijkheid bij jou kunnen, zeker omdat de AUX bij jou niet is aangesloten? Dan kun je de kabel dus naar de achterkant van de radio leiden (wellicht moet je dan de minijack aan die kant er afhalen en zelf solderen?). Waarschijnlijk doet die speciale quad-lock kabel overigens hetzelfde.
 

Havana

Forumguru
Ben er persoonlijk wel uit. Het moet zo goedkoop mogelijk zijn, want ik heb al genoeg geld uitgegeven ;)

Derhalve denk ik dat ik de Stream voorlopig laat zitten. De geluidskwaliteit is misschien niet super, maar ik ben helemaal geen audiofiel. Voordeel is dat geen frontje hoef te verwijderen en het ding zal niet snel gestolen worden. Als het redelijk klinkt ben ik al tevreden. Bovendien heb ik de PDC-info, wat ik persoonlijk best grappig vind.

Voor de lange ritten en het buitenland wil ik wel m'n iPhone kunnen aansluiten, de goedkoopste en meest eenvoudige optie is volgens mij zelf een 3.5" mm kabel aan de Stream te solderen. Als ik m'n Octavia op 8 jan. naar de dealer breng, haal ik meteen even die kabeltjes. Ik ben dan voor minder dan een tientje klaar.

Wat ik ook wil doen is een Brodit-houder bestellen. Ik kies dan de passieve houder. Deze is ten eerste goedkoper dan de actieve, ten tweede kan ik zelf kiezen of ik wil opladen, ten derde zit de speaker van de iPhone gewoon vrij waardoor deze bruikbaar is voor handsfree bellen (via speakerfunctie) en evt. de TomTom-app. Een oplaadkabeltje voor de iPhone heb ik nog liggen en bouw ik zelf ook eventjes netjes in.

Ik zou ook kunnen kiezen voor een 1-DIN apparaat. Voor ongeveer 100 euro heb je bijvoorbeeld een Sony BT3900 (incl. carkit en BT), 20 euro erbij voor de microfoon en nog eens 20-30 voor het inbouwframe en eventuele stekkers. Totaal dus ongeveer 160 euro.

Deze optie heeft echter een paar nadelen. Allereerst natuurlijk de looks. Daarnaast werkt de Parrot-module slecht, waardoor je alsnog op je iPhone nummers aan het kiezen bent. Daarbij moet je BT aanzetten op de iPhone. Ben ik, zeker bij korte ritjes, vaak te lui voor en het vreet stroom. Ten vierde kun je het geluid van de TomTom-app volgens mij alleen maar streamen via BT als je de headunit op BT Audio hebt staan. Da's voor mij dus niet handig, want ik heb de headunit bijna altijd op radio staan.
 

Cyrus

Actief lid
De goedkoopste oplossing is inderdaad zelf een AUX-kabel aan de Stream maken. Dan ben je met een uurtje werk en € 10-15 investeren wel klaar.

1-DIN is inderdaad minder mooi dan een 2-DIN apparaat, maar het scheelt flink geld én je hebt er een extra opbergvakje bij.

Apart trouwens dat bij die Sony-radio geen mic zit, ondanks ingebouwde BT. In de Citroën C1 van mijn dame zit een Sony MEX-5800BT en daar zat gewoon keurig een mic bij.
 

Havana

Forumguru
Ben lekker bezig geweest, maar loop nu tegen een probleem aan. De quadlock die achterin de Stream gaat heeft heel weinig clearance. Daardoor moest ik 'm lostrekken toen ik de Stream wilde verwijderen. Alleen (je raadt het al), hoe krijg ik nu de kabel weer in de Stream? [edit] Inmiddels ontdekt dat 't kastje bovenop ook los kan. Nu kan ik mijn hand wel achter de quadlock krijgen denk ik.

Ik moet morgenochtend nog de kabeltjes ophalen bij de VW-dealer. Dan even solderen en de boel weer netjes dichtmaken. De jackkabel is al geprepareerd.

Ik heb al wel een oplaadkabeltje voor de TomTom en een oplaadkabeltje voor de iPhone ingebouwd. Beide zitten op de stroomvoorziening van de oude (defecte) Parrot (die ik voor het grootste deel verwijderd heb). Het iPhone kabeltje komt komt netjes door de asbak heen. Hier ga ik ook de jack-kabel laten uitkomen. Helaas scheurde de achterkant van de asbak toen ik in een sleufje wilde boren. Nou ja, je ziet er gelukkig niks van.

De Brodit wordt uitgesteld tot de iPhone 5(s) er is. Tot die tijd mag de iPhone lekker in de asbak liggen! Heb op DealExtreme al een paar Lightning-kabeltjes besteld alsmede een hoesje voor de iPhone 5. Duurt altijd even voordat 't arriveert dus vandaar :)
 

Figaro75

Senior Member
Als ik met de radio bezig ben haal ik ook het gehele bovenste gedeelte weg met de ventilatieroosters.
Het kabeltje van de SOS knop is redelijk lang meer je kunt hem er ook uit klikken.

Dat kunststofdeel met roosters zit gewoon geklikt, met een kunststof spatel wip je het er zo uit
 

floyd2

Forumguru
Ik vindt het geluid van de stream helemaal niet slecht!
Ok,het is geen high-end maar meer dan acceptabel.
Zit er misschien nog verschil tussen de met en zonder MP3 uitvoering misschien??
Dat geldt ook voor de speakers,sommige vinden het helemaal niks maar (bij die van mij in ieder geval)heb ik niks te klagen.(En ik heb toch diverse keren een installatie gehad van enkele duizenden euro's)
Wat de PDC aangaat,uiteindelijk gebruik ik eigenlijk alleen het geluid en het scherm is leuk en dat is het ook wel.
Veel succes met je nieuwe octavia.
 

Havana

Forumguru
Het is gelukt. Eerst de kabeltjes opgehaald bij de dealer en netjes gesoldeerd en afgewerkt met smeltkousjes. That was the easy bit :D

Het was flink priegelen om de quadlock weer achterin de Stream te krijgen. Bij het vastschroeven van de Stream moet je goed opletten dat er geen schroefjes in de Stream "verdwijnen". Dat gebeurde mij dus waardoor de Stream weer los moest en opnieuw vast.

De TomTom-kabel:

0CA33541-27A5-42D5-BEA1-C5397C7CE685-17420-0000160134F53930.jpg

F
De jack-kabel + iPhone oplaadkabel

64A78FE8-A154-4408-B2F7-F37638C9DE58-17420-000016013B6A4698.jpg
 

Havana

Forumguru
Dank! Jij bedankt voor de hulp.

Was jaren geleden dat ik nog eens gesoldeerd had maar dankzij wat kennis opfrissen via YouTube ging het eigenlijk prima. Had eerst eventjes wat geoefend op een oud stukje speakerdraad.

Dinsdag gaat de Octavia naar de dealer om het probleem met de ECC te laten fixen. Ook laat ik dan een wintercheck uitvoeren. Kost niks als nieuw lid van "Verrassend Skoda" :D
 

Havana

Forumguru
De auto is vandaag naar de dealer geweest. Probleem met de ECC is opgelost, bleek inderdaad een sensor te zijn. Ook is een wintercheck uitgevoerd, waarbij geen bijzonderheden zijn gevonden. 165 euro was ik lichter.

Helaas is er ook slecht nieuws, de AUX aansluiting werkt niet meer. Dat zal gebeurd zijn bij het terugzetten van de radio. Morgen maar eens bellen hoe dit op te lossen.
 

Cyrus

Actief lid
Heeft men niet toevallig de gele kabeltjes losgehaald en niet teruggeplaatst?

Ook kan er in de radio een setting zijn aangepast waardoor de AUX niet meer selecteerbaar is. Check daarvoor even de handleiding; is een eenvoudige instelling die op de radio zelf dient te doen.

Als de accu is los geweest en/of een software-update is gedaan, is de ECU weer naar "default" gegaan voor een flink aantal comfort-settings. De Skoda fabrieksradio's kunnen daardoor ook instellingen kwijt geraakt zijn.
 
Bovenaan Onderaan