Octavia 3 2016 slechte koude start (erkend probleem door Skoda)

anilv26

Senior Member
Vrijdag 2-9 was mijn O3 voor onderhoud bij de dealer (Jaspers uit Bree (B)).
Waar ik ook had aangegeven dat deze nog steeds soms slecht startte (bij koude start), en ook heel kort onregelmatige draaien van de motor. Nu lieten ze mij een soort fabrieks bulletin zien waarbij dit probleem werd erkend voor de O3 2016, met een tekst en uitleg hoe deze gererapeerd moet worden. Meer medeforummers met een O3 2016 model die dit ervaren? Nu heb ik zelf een RS TDI maar weet niet of dit bijvoorbeeld specifiek voor mijn type motor is. Misschien verstandig mocht je dit probleem ervaren contact op te nemen met je dealer.

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk

Cordoba

Forumguru
Vaak zijn dit soort problemen gerelateerd aan motorcode én modeljaar. In het verleden bij verschillende Vagmodellen ook gebeurd, en opgelost via een software-update. Als een auto gechipt wordt, worden dergelijke puntjes ook meestal opgelost en heb je de update dus niet nodig. De vorige keer dat ik het weet waren TDI's van 7-9 jaar terug als ik het goed heb.

anilv26

Senior Member
Vaak zijn dit soort problemen gerelateerd aan motorcode én modeljaar. In het verleden bij verschillende Vagmodellen ook gebeurd, en opgelost via een software-update. Als een auto gechipt wordt, worden dergelijke puntjes ook meestal opgelost en heb je de update dus niet nodig. De vorige keer dat ik het weet waren TDI's van 7-9 jaar terug als ik het goed heb.
Nog ff contact gehad en is inderdaad voor motorcode CUNA en er word een onderdeel vervangen, geen software update, ongeveer 1,5 uur werk volgens fabrieks opgave.

Skoda79

Senior Member
Slechte start heb ik wel vaker hier langs zien komen. Er zullen er dus meerdere blij zijn met dit nieuws.

Goofy@5E

Forumguru
Heb ook een 2016 model, maar van dit ,,euvel,, heb ik geen last, klein beetje hoger in toeren bij de start (alleen koud), laat ons hopen dat ik er niet bij ben, moet volgende week binnen voor een nazichtje, kga der is achter horen,

anilv26

Senior Member
Update: de nokkenas versteller is vervangen, maar op het moment niks opgelost. Daarentegen slechter geworden, start nog moeilijker en geeft een gloeispiraal lampje in het dashboard weer. Garage zei na controle, je kunt ermee rijden en maandag bellen we Skoda, om te vragen of de versteller in een bepaalde positie geplaatst moet worden, omdat dat in het bulletin niet duidelijk is. Al met al ben ik er allerminst blij mee.

Maandag het vervolg.

abelsj

Forumguru
Update: de nokkenas versteller is vervangen, maar op het moment niks opgelost. Daarentegen slechter geworden, start nog moeilijker en geeft een gloeispiraal lampje in het dashboard weer. Garage zei na controle, je kunt ermee rijden en maandag bellen we Skoda, om te vragen of de versteller in een bepaalde positie geplaatst moet worden, omdat dat in het bulletin niet duidelijk is. Al met al ben ik er allerminst blij mee.

Maandag het vervolg.

anilv26

Senior Member
Update: nu brand het motormanagement lampje ook. Na consultatie bij de garage ook (nog) geen probleem. Maandag terug de garage in voor reparatie. Man man man ik gaat dit rondrijden met storingen het hele weekend. (Zachtjes aan het tieren).

anilv26

Senior Member
Update: Mijn RS is nog niet klaar helaas, er is een onderdeel besteld, welke weet ik op het moment niet. Blijkbaar is alleen de nokkenasversteller niet het enige onderdeel. Nu zie ik op forums dat dit probleem al in 2014 bij Skoda TSI's voorkwam. En dit al gauw tussen de 1500 a 2000 euro kan kosten. Vanmiddag ff een kijkje genomen en de halve motor ligt open. Duur klusje dus, ze zijn nu al 2 dagen bezig ermee en morgen de 3e dag. Zou haast denken dat ik de eerste ben en tevens proef. Bedacht mij ook dat ik in het begin sporadisch een rateltje hoorde bij starten, maar het was zo snel dat ik het niet kon plaatsen waar het vandaan kwam. Nu blijkt dat het van de versteller kwam. Nu weer in Stuttgart dus vrijdag pas ophalen.

Heb nu een O3 Greenline 1.6 met een DSG7,
Reed best fijn, waarom "reed" hoor ik je denken. Veuls te langzaam op de Autobahn en het inhalen van anderen, poeh hey. Maar goed beter dan een VW UP.

Vrijdag het vervolg.

anilv26

Senior Member
Het is vrijdag de 23ste vandaag, en raad eens toen ik dacht mijn RS op te kunnen halen.....
Nog steeds niet klaar, er zijn weer onderdelen binnengekomen.
Zouden ze mijn motor gewoon aan het vervangen zijn met al die onderdelen?
Hadden ze beter eentje besteld erin gelepeld en klaar, maar nee, ben erg benieuwd wat er nu allemaal is vervangen.

Misschien een goede tip voor alle RS CUNA bezitters, vraag eerst eens goed uit wat de werkzaamheden inhoud.
Ik hoop van harte dat het echt allemaal goed gaat komen.

Het leukste is dat ze niet eens weten of ie vandaag klaar is, een garantieklusje van ter waarde een nieuwe RS geloof ik zo onderhand.

Ik klaag niet hoor maar ik mis mijn RS gewoon, er rijd niks lekkerder als je eigen auto onder je kont.

The soap continues!

vleier

Forumguru
Mijn schoonvader heeft ook last van het moeilijke starten in de ochtend (alleen als de tem onder de 15 is geweest). Zal heb even navragen. Hij is ermee naar Noordik (dacht dat zo de leasemaatschappij heet) gegaan. Tegen hem zeiden ze ook al dat het een best prijzige reparatie was.

anilv26

Senior Member
Mijn schoonvader heeft ook last van het moeilijke starten in de ochtend (alleen als de tem onder de 15 is geweest). Zal heb even navragen. Hij is ermee naar Noordik (dacht dat zo de leasemaatschappij heet) gegaan. Tegen hem zeiden ze ook al dat het een best prijzige reparatie was.
Als het een nieuwe wagen is lijkt mij dit ook garantiewerk. Mijn RS is 6 maanden oud en na 2 a 3 maanden begon het slechte starten bij koude motor. Waarschijnlijk ook het zelfde onderdeel of delen gebruikt bij oudere generaties. Straks nog eens terug voor tekst en uitleg.

anilv26

Senior Member
Zo ik heb m weer!!
Wat was er nu allemaal aan de hand?
Er is een nota (1) vanuit de fabriek voor de reparatie, toen ze eraan begonnen kwam nota 2 vanuit de fabriek.
Maar op een of andere manier kregen zij nota 2 niet bij mijn werkbon erbij in de computer of zo iets.
Waarin een rectificatie was gemaakt voor een bepaald onderdeel was gemaakt.
Als ze die 2e nota hadden gehad was ie afgelopen vrijdag dus al goed geweest.
Al met al de monteur bedankt voor zijn tijd en inzet,
en mijn RS rijd nu weer als een kat die een blikopener hoort werken.

De reparatie was dus niet groots maar het juiste onderdeel was niet meteen bekend.

Als je naar de garage gaat vraag of ze tweede nota met rectificatie hebben gelezen of ontvangen!
Het is niet alleen voor de CUNA motoren maar nog een tweetal, helaas is dat mij weer ontschoten.

Bovenaan Onderaan