Octavia 3 2016 slechte koude start (erkend probleem door Skoda)

jeroenschmidt78

Actief lid
Hier ook last van een moeizame koude start en onregelmatige stationaire loop.
Betreft een 1.6 TDI 77 kw okt-2013.
Autotrust neemt mijn klacht serieus dus de Bosch car service mag beginnen met het stellen van een diagnose. Om te voorkomen dat het net zo'n verhaal gaat worden als bij jou ben ik wel erg benieuwd wat er vervangen is en of dit betrekking heeft op andere motor codes. Wellicht is deze info nog te achterhalen? In ieder geval erg fijn dat je je RS weer terughebt.
 

anilv26

Senior Member
Hier ook last van een moeizame koude start en onregelmatige stationaire loop.
Betreft een 1.6 TDI 77 kw okt-2013.
Autotrust neemt mijn klacht serieus dus de Bosch car service mag beginnen met het stellen van een diagnose. Om te voorkomen dat het net zo'n verhaal gaat worden als bij jou ben ik wel erg benieuwd wat er vervangen is en of dit betrekking heeft op andere motor codes. Wellicht is deze info nog te achterhalen? In ieder geval erg fijn dat je je RS weer terughebt.
Beste is om hierover met een Skoda dealer te bellen.
Die kunnen direct zien a.d.h.v. chassisnummer of het ook van toepassing is op jouw type.

Heeft jou Octvia een start stop systeem?
Als je voor motor staat zit de nokkenasversteller rechts.
Zal morgen een foto maken en posten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 

jeroenschmidt78

Actief lid
Start stop systeem heb ik ook, punt is dat mijn garantie verloopt via Autotrust en dus een Bosch car service. Hoe meer info ik heb des te beter om te voorkomen dat het een lange zoektocht voor hen wordt. Alvast bedankt voor de foto die nog volgt. Was de nokkenassensor dus de boosdoener? Of het start stop systeem?
 

B.Stuurder

Forumguru
Je kunt misschien bij een dealer, of de dealer van anilv26 zelfs, vragen wat de inhoud is van de twee nota's? Als je uitlegt dat de garantie bij jou anders verloopt, zullen ze je toch zeker het bos niet insturen?
 

anilv26

Senior Member
Blijkbaar is het slechte starten bij koude motor toch nog niet verholpen.
Moet wel zeggen dat mijn wagen van zondag tot meestal donderdag stil staat,
maar volgens mij zou dat niet mogen uitmaken, toch?
Nu besloten om een datum te prikken en de wagen te laten staan,
zodat ze bij de garage de volgende morgen met koude motor de wagen kunnen starten en een filmpje maken voor de fabriek. De vraag is nu welke tolerantie er zou moeten zijn voor het starten, is het meteen of een halve seconde bij wijze van voorbeeld. Wat ik normaal vind is sleutel om/Start stop knop aanraken en motor draait.
Wellicht is het lange stil staan dat de wagen slecht start, als ie warm is starten en draaien.
Zal nog een paar weekjes kunnen duren voor ie weer terug kan voor diagnose.
Zodra ik meer weet lees je het hier!
 

anilv26

Senior Member
Filmpje van het slecht starten na 5 dagen stil staan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 

B.Stuurder

Forumguru
Hij gooit de startmotor even rond, stopt even en start daarna normaal. Bij mij duurt het even lang, andere auto maar ook diesel met startknop, ik druk op de knop, dan duurt het even twee tellen en dan start de motor. Heeft even tijd nodig voor de gloeipluggen inderdaad en als ik er over nadenk bij koud weer wat langer.
 

anilv26

Senior Member
Daar had ik zo inderdaad niet over nagedacht, normaal bij mijn audi doe ik dit na het draaien van de sleutel even laten gloeien en dan pas starten. Zal dit als ik vrijdag vertrek ook zo eens doen. Eerst op accessoirestand dan pas starten. Ik trap steeds op de rem en starten.
Maar is het niet zo als de temp laag genoeg is dat het gloeien begint bij het ontgrendelen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 

Joske

Forumguru
motormanagement regelt dit toch allemaal? Ik heb kessy en daar heb ik ik de keuze niet om wat langer "voor te gloeien", ik druk op de knop en de motor zal wel beslissen of er voldoende voorgewarmd is en of dit al dan niet nodig is/was alvorens te starten. Trouwens bij auto's die je "manueel" moet starten brengt het ook niet langer op om de sleutel langer in stand II te laten staan om meer voor te gloeien. Indien temperatuur bereikt is stopt die daar toch mee, of je dan nog op stand II staat of niet dat maakt niets meer uit.

Bij "oudere" auto's gaat die vlieger wel op, bij de nieuwere niet.
 

Joske

Forumguru
maar als je met de sleutel start, kun je te snel willen zijn
akkoord Peter, wat ik steeds doe (met Faabje 1.4TDI) en vroeger met de O2 2.0TDI was contact op en als alle lichtjes uit zijn (die uit kunnen, want sommige blijven uiteraard oplichten) startte ik pas de auto. En zo nooit problemen gehad met slechte start.
Ja behalve toen de batterie van de Faab het begeven had na 8 jaar =-)
 

Canon-Eye

Forumguru
Natuurlijk regelt het motormanagement dat, maar dat moet er wel eventjes de tijd voor krijgen, met kessy 'neemt' dat er zelf de tijd voor, maar als je met de sleutel start, kun je te snel willen zijn
Bij mijn Fabia Greenline regelt het motormanagement het altijd. Het neemt de tijd die het nodig heeft wel...
Ik draai de sleutel altijd meteen door naar de startstand en laat hem dan los. De conrolelampjes gaan (pas) uit als hij klaar is met voorgloeien en dan start de motorzonder verdere actie mijnerzijds. Althans bij echt koude start, en dan meestal alleen de eerste keer op een dag. Na een paar uur staan kort hij die 'voorgloeiperiode' in tot een fractie van een seconde, soms tot zogoed als nul. Hij kan het al zo'n 5,5 jaar en 133.000km prima zelf regelen op basis van de actuele motor- en omgevingstemperatuur zonder dat dit ooit een probleemj heeft veroorzaakt.
 

abelsj

Forumguru
Ik heb ook kessy op mijn RS TDI en deze start bij koude motor ook zo moeilijk. Iets warmer weer en hij slaat direct aan.
 

Canon-Eye

Forumguru
als jij de sleutel per ongeluk even doordraait naar de startstand, dan start 'ie dus echt.
De Greenline heeft een start-stop, die ik overigens vrijwel nooit gebruik (ik hou de koppeling ingetrapt óf ik druk op het Uit-knopje, maar dit terzijde).

Nu het 's ochtends wat kouder is, merk ik dat na het direct doordraaien van de sleutel (wat ik altijd doe) alle controlelampjes een seconde of 2, 3 blijven branden voordat hij echt start. En als het echt koud is, dan heeft hij nog wat langer nodig. Als de motor warm is, dan heeft hij nul tijd nodig.

Kortom, hij werkt he-le-maal zelfstandig de startprocedure af en besteedt zoveel tijd als nodig is aan het voorgloeien. Ik vind het prima zo.
 

anilv26

Senior Member
Het advies aangenomen en eerst op de startknop gedrukt zonder rem, en na een aantal seconden gestart. En jawel start al een heel stuk beter. Toch vreemd dat het zogenoemde start programma in de ecu, dit biet vanzelf doet.


Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan