Octavia 3 - privé lease en opties

gio92

Lid
Beste forum leden,

Ik volg het forum nu al een tijdje, en zoveel informatie gevonden, top!
Ik heb wel af en toe het idee dat ik zo een beetje de enige ben die deze auto privé gaat kopen. Ik lees veel over lease, bijtelling etc. Zijn er dan zo weinig mensen die deze auto prive kopen of lijkt dat maar zo? Lijkt soms wel of het een hele rare keuze is terwijl de auto op alle facetten gewoon het beste bij ons gezin past. Helaas hebben wij geen baan met leaseauto :( en aangzien wij het geld hiervoor maar 1x kunnen uitgeven willen we het goed doen en een goede keuze maken.

Vandaag bij de dealer geweest voor de Elegance Businessline uitvoering. Als volgt samengesteld:
- alles van deze uitvoering w.o. Xenon AFS, Canton, Columbus, kessy etc.
- 1.4 Tsi DSG
- metallic (waaschijnlijk de brilliant silver)
- stoffen bekleding (nog aan het twijfelen over alcantara maar weet nog niet of het de meerprijs waard is)
- panoramadak
- elektrisch verstelbare stoelen
- dab
- adaptive cruise control incl front assist
- lane assist
- drive mode
- optical camera parkeerhulp
- sunset ramen
- schakelpaddles
- lederen achterkant voorstoelen (bij stof)
- reservewiel
- bagagepakket
- functiepakket

Denken jullie dat dit een ok keuze is? We willen er de komende 5-6 jaar zeker weer mee gaan rijden. Of zouden jullie andere zaken adviseren? We maken graag gebruik van alle wijsheid hier :-)

Alvast bedank!

Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Gevaarlijke vraag, hoor. Vóór je het weet heb je zó veel tegenstrijdige adviezen dat de bomen het bos aan het zicht onttrekken.
Het is net zoiets als aan verschillende mensen de weg vragen naar dezelfde bestemming: je verdwaalt geheid... ;)

Als ik je lijstje langs loop, dan ontbreekt er volgens mij weinig tot niets meer. Er zijn natuurlijk nog wel wat gadgets die bedoeld zijn om het leven (nog) makkelijker maken zoals bv. keyless entry - wat ook z'n geheel eigen eigenaardigheden blijkt te hebben, is veel over te vinden op het forum - en de elektrisch te openen/sluiten achterklep.
Ik vind het een mooi lijstje :jaja:, zij het toch net iets langer dan ik zelf zou kiezen.

Altos

Banned
De enige ben je niet maar idd met veel zijn we niet. De O3 vind ik een geweldige auto met idd veel luxe en comfort. Je lijstje lijkt me zeer compleet maar kijk vooral eens rond op dit forum met alle voor en tegens per optie! Veel plezier!

CDO

Forumguru
Je gaat kopen en hebt het over privelease..... wat ga je nu doen. Kopen of leasen (al dan niet zakelijk)??

En er zijn ook nog mensen die de auto zakelijk kopen om het compleet te maken.:yeehaa:

2015ABL

Forumguru
Ook ik heb onlangs privé een Octavia Combi besteld, 1.2 tsi dsg ambition businessline met pluspakket, ook zilver. Ik denk dat 80% van de nieuwe octavia's geleased is. Niet erg, zou ik ook doen als het kon. Is en blijft veel geld en waardeverlies..... Heb de afgelopen 10 jaar redelijk nieuw gereden, heb 4.000 euro per jaar afgeschreven over al die auto's. Links en rechts een trekhaak en verlies op winterwielen etc. en alle onderhoudsbeurten niet eens meegenomen. Als ik dan lees dat sommigen voor rond de 200 euro per maand klaar zijn qua bijtelling, mmmmm, dat wil ik ook wel.

Ik begrijp even niet waar je naar toe wilt met je vraag "is dit OK?". Dit is zowat een full option octavia 1.4 tsi met DSG. Ik denk zowat voor het geld van een basis RS. Ik zou niet alle opties nemen die je hebt aangevinkt, maar dat is natuurlijk ook een geldkwestie.

Met de "aangzien wij het geld hiervoor maar 1x kunnen uitgeven willen we het goed doen" kun je 2 kanten op: of je bestelt alles wat je kunt betalen omdat je straks geen spijt wilt krijgen, of je kiest verstandig en beperkt je in de opties om geld te besparen.

Alle onderstaande opties zou ik niet nemen vanwege de kosten, is samen zo'n 3.500-4.000 euro extra schat ik. Kun je ook andere dingen mee doen.
- panoramadak
- elektrisch verstelbare stoelen
- adaptive cruise control incl front assist
- lane assist
- drive mode
- optical camera parkeerhulp
- schakelpaddles
- bagagepakket
- functiepakket

Ook de elegance businessline versie kost flink veel meer dan een ambition businessline met pluspakket (200 euro). Maar als je het geld niet gaat missen, pak maar flink uit!

CDO

Forumguru
volwaardig reservewiel en een krik zou ik nog overwegen. Voor de rest supercompleet lijkt me.

Ik heb bijna dezelfde configuratie in bestelling staan :D. Ook prive aangeschaft om dezelfde redenen. Veel ruimte en luxe. Snap idd niet dat deze auto niet meer prive wordt gekocht.

Skoda-MAN

Forumguru
@Octavia42 Wij zijn een uitstervend soort kopers. Redenen: onvoldoende centjes, imago niet spannend genoeg, op zoek naar allerlei toeters en bellen, vreemde kleurcombinaties, en zo kun je er nog wel een aantal noemen. Kortom ze zijn niet Clever:nono:
De meeste Skoda figuren zijn vrij nuchter en weten wat ze willen.:tegek:

johant

Senior Member
Ik heb bijna dezelfde configuratie in bestelling staan :D. Ook prive aangeschaft om dezelfde redenen. Veel ruimte en luxe. Snap idd niet dat deze auto niet meer prive wordt gekocht.
Toen ik privé reed, kocht ik altijd tweedehands. De afschrijving is immers in de eerste jaren het hoogst, en ook met een jonge tweedehands kun je jarenlang zorgeloos doorrijden.

Havana

Forumguru
Ik snap best dat deze auto zo weinig privé wordt gekocht. Je gooit toch wel erg veel geld weg als je privé een nieuwe auto hebt. Nu is dat natuurlijk prima, maar er zijn in Nederland maar weinig mensen die het zich kunnen veroorloven om iedere maand pak 'm beet 400 euro+ af te schrijven. En dan heb je ook nog een veel grotere groep die het geld wél heeft, maar het simpelweg zonde vindt om zo'n bedrag af te schrijven.

Een jong gebruikte of desnoods een demo is financieel gezien gewoon de betere keus al kun je de auto niet helemaal naar wens customizen.

Laatst bewerkt:

Skoda-MAN

Forumguru
@Havana Dat bedoelde ik met "onvoldoende centjes" . Je ziet echter wel veel I tjes al dan niet rood en die zijn vaak in dezelfde prijsklasse. Maar je hebt gelijk een jong gebruikte is een goed alternatief. Aan de andere kant heeft niet iedereen een auto van deze omvang nodig en koopt dan liever een sportief kleiner voertuig om zich te verplaatsen van A naar weet ik veel.
(ik las dat de Havana's weer op de wereldmarkt mogen, merk je dat al in de prijs?):maakmegek:

Cordoba

Forumguru
Reservewiel en krik, lijkt me een goede tip van @CDO Geen probleem met een reparatieset die over de datum is, of band die met reparatieset niet meer zover op te vijzelen is, dat je er nog de lokale bandenboer mee kunt bereiken (als ie niet net dicht is, vanwege weekend).

Panoramadak, zou ik serieus over nadenken: als je kijkt zijn er meerdere mensen die wateroverlast hebben gehad in de auto, dankzij problemen met het panoramadak (afvoer regenwater).

jalex_h

Forumguru
Als je prive koopt, loont het de moeite om uit te zoeken of de businessline onder de streep nog wel aantrekkelijk is of dat je toch beter af bent met een Élégance waar je alleen de opties uit de businessline neemt die je echt wilt. Punt is namelijk dat er op de businessline veel minder marge voor de dealer zit dan op de gewone uitvoering (al die opties moeten linksom of rechtsom toch betaald worden). Dus kan de dealer minder korting geven (of minder bij de inruilprijs opplussen) dan bij de gewone uitvoering.

CharlesTucker

Forumguru
Ik snap de vragen, maar ik ga er geen antwoord op geven. Het wordt ongetwijfeld een hele mooie auto, en er zijn vast ook mog wel opties bij te verzinnen (niet veel). Of dat een goede keuze is kun je echt alleen maar zelf bepalen. Persoonlijk zou ik vrijwel alle opties (en het businesslijn-gedeelte) die je noemt weglaten, voor hetzelfde budget is een wat kalere Superb dan vast ook wel mogelijk, dat zou mijn voorkeur hebben. Ik ben niet zo van de opties.

Prive zo'n auto kopen, daar is al heel veel over gesproken op het forum. Dergelijke auto's worden inderdaad niet heel veel prive nieuwe gekocht, maar je bent ook zeker niet de enige. Ik denk dat het ook niets met Skoda te maken heeft, maar dat het geldt voor alle auto's in deze prijsklasse. Ik heb de mijne ook prive nieuw gekocht. Afschrijving is natuurlijk het eerste jaar hoog, maar dat is alleen van belang als je hem na dat eerste jaar weer zou verkopen, als je er 5/6 jaar mee doet kun je het verdelen over die tijd (waarbij je je wel moet realiseren dat jet je natuurlijk wel gewoon geld kost).

Een jong gebruikte auto kopen is financieel aanmerkelijk aantrekkelijker natuurlijk, maar wij (vooral mevr. Tucker) was nogal gecharmeerd van het idee het het echt "onze" auto is, voor ons gemaakt, en er heeft nog niemand anders in gereden behalve van de lopende band naar de trein bij wijze van spreken. Wat dat waard is ook weer persoonlijk. Ook hier maakt iedereen weer zijn eigen keuze.

Skoda-MAN

Forumguru
@CharlesTucker Citaat: maar wij (vooral mevr. Tucker) was nogal gecharmeerd van het idee het het echt "onze" auto is, voor ons gemaakt, en er heeft nog niemand anders in gereden behalve van de lopende band naar de trein bij wijze van spreken. Wat dat waard is ook weer persoonlijk. Ook hier maakt iedereen weer zijn eigen keuze.

Dat zelfde is bij ons ook een reden van nieuw, alleen heet ze geen mevr. Tucker natuurlijk maar Ria.
Voor een gebruikte kom je al snel in de categorie "afgetrapte leasebak" (nu komen de reacties) terwijl er ook lease rijders zijn die erg netjes met hun auto omgegaan zijn, zie die maar eens te vinden.
Je eigen kleur, uitvoering en opties kiezen maakt je auto voor het gevoel ook veel persoonlijker.

Ik wil er 12 jaar mee rijden want zolang is ook de carrosseriegarantie dus moet de motor het ook zolang doen anders heb je niets aan die garantie, toch?:yeah:

micky

Forumguru
De hele wereld rijdt in een gebruikte auto, ik snap niet waar die angst vaak vandaan komt dat een gebruikte auto altijd "afgetrapt" is.... ik koop prive NOOIT een nieuwe auto omdat ik het weggegooid geld vind die enorme afschrijving en toch heb ik nooit problemen met mijn privé auto's, de lease auto echter krijg ik elke 2,5 tot 3 jaar nieuw en mag ik zelf uitkiezen, natuurlijk is dat leuk zo'n nieuwe auto, maar na een maand is ook die niet nieuw meer.

Skoda-MAN

Forumguru
@micky Je hebt helemaal gelijk, nieuw is ook zonde van het geld. Verreweg de meeste lease auto's worden heel goed behandeld en je ziet snel genoeg als dat niet zo is. Ik heb ook eerst naar een jonge gebruikte gekeken maar kon niet vinden wat ik graag wilde hebben. En nu, met alle kortingen die gegeven worden en het feit dat ik tot de Pon- familie behoor, is het verschil tussen nieuw en gebruikt niet zo groot.
De prijzen van gebruikt zijn vaak gebaseerd op een prijs van toen nieuw en een huidige te hoge inruilprijs.
Oh ja, van Rutte moest ik een nieuwe kopen.

Bovenaan Onderaan