Octavia 3 - privé lease en opties

johant

Senior Member
De hele wereld rijdt in een gebruikte auto, ik snap niet waar die angst vaak vandaan komt dat een gebruikte auto altijd "afgetrapt" is
Ik heb jarenlang (vrijwel) probleemloos in occasions gereden. Privé zou ik nooit nieuw kopen; ook op de tweedehandsmarkt is er voldoende keus. En zoals je al zegt; ook een leaseauto voelt maar zes weken echt nieuw. Het belangrijkste voordeel van lease is voor mij dat je geen gedoe hebt, en voorspelbare (relatief lage) kosten hebt.
 

gio92

Lid
Thnxs allemaal voor de reacties! Samen weten we meer blijkt ook maar in deze. Het is een grote investering dus vandaar mijn vraag de meningen van jullie kenners. Geeft toch een goed gevoel om hier zaken te lezen waar iemand anders weer niet aan gedacht heft etc. Dus voor zo een grote investeringen hoor ik graag de mening van anderen. Ik prober even op alle berichten te reageren, bij voorbaat al excuus voor de lange post..... (alvast excuus als ik hier een forum regel mee overtreedt)

Goh, nog een privé rijder zoals ik, welkom @gio92 Sterkte met kiezen en als geld geen rol speelt neem je ze allemaal.
Toch fijn om te weten dat wij dan niet de enige prive rijders worden ;) Geld spelt uiteraard wel een rol maar het past wel binnen budget.

Je gaat kopen en hebt het over privelease..... wat ga je nu doen. Kopen of leasen (al dan niet zakelijk)??
Ik realiseer inderdaad dat ik het wellicht niet helemaal duidelijk heb geschreven. Ging mij om het verschil tussen de vele lease rijders en de weinige die deze prive kopen. We hebben ook prive-lease overwogen maar uiteindelijk onder de streep niet interessant genoeg

Ook de elegance businessline versie kost flink veel meer dan een ambition businessline met pluspakket (200 euro). Maar als je het geld niet gaat missen, pak maar flink uit!
Als je prive koopt, loont het de moeite om uit te zoeken of de businessline onder de streep nog wel aantrekkelijk is of dat je toch beter af bent met een Élégance waar je alleen de opties uit de businessline neemt die je echt wilt. Punt is namelijk dat er op de businessline veel minder marge voor de dealer zit dan op de gewone uitvoering (al die opties moeten linksom of rechtsom toch betaald worden). Dus kan de dealer minder korting geven (of minder bij de inruilprijs opplussen) dan bij de gewone uitvoering.
Hebben we ook naar gekeken, pluspakket inderdaad erg interessant. Maar onder de streep scheelt het ook niet veel als je opties zoals Canton, Xenon en Columbus belangrijk vindt.

Ik heb bijna dezelfde configuratie in bestelling staan :D. Ook prive aangeschaft om dezelfde redenen. Veel ruimte en luxe. Snap idd niet dat deze auto niet meer prive wordt gekocht.
:-) Nice!

Ik snap best dat deze auto zo weinig privé wordt gekocht. Je gooit toch wel erg veel geld weg als je privé een nieuwe auto hebt. Nu is dat natuurlijk prima, maar er zijn in Nederland maar weinig mensen die het zich kunnen veroorloven om iedere maand pak 'm beet 400 euro+ af te schrijven. En dan heb je ook nog een veel grotere groep die het geld wél heeft, maar het simpelweg zonde vindt om zo'n bedrag af te schrijven.

Een jong gebruikte of desnoods een demo is financieel gezien gewoon de betere keus al kun je de auto niet helemaal naar wens customizen.
Wij hebben in eerste instantie ook naar een jonge occasion gekeken, daar gaat de voorkeur naar uit. Buiten het feit dat deze vrij weinig aangeboden worden zijn ze vaak ook niet echt redelijk compleet uitgerust (of een kleur die niet aanspreekt etc.). Hier en daar wat opties laten is zeker overweegbaar, maar voor ons is het een auto die de komende paar jaar mee moet gaan. Inderdaad de afweging, maar je hem compleet naar je zin of pak je wat er is met wellicht opties die ontbreken en achteraf misschien spijt van krijgt.

Reservewiel en krik, lijkt me een goede tip van @CDO Geen probleem met een reparatieset die over de datum is, of band die met reparatieset niet meer zover op te vijzelen is, dat je er nog de lokale bandenboer mee kunt bereiken (als ie niet net dicht is, vanwege weekend).

Panoramadak, zou ik serieus over nadenken: als je kijkt zijn er meerdere mensen die wateroverlast hebben gehad in de auto, dankzij problemen met het panoramadak (afvoer regenwater).
Reservewiel (incl. krik) zat er inderdaad al bij, dit adviseerde de dealer ook aan ons. Panoramadak hoor ik inderdaad wisselende verhalen over, de ene heft er problemen mee de andere niet. Ik heb gevoel dat het bij een enkeling niet goed loopt, maar voor de actieprijs een hele mooie optie!

@CharlesTucker Citaat: maar wij (vooral mevr. Tucker) was nogal gecharmeerd van het idee het het echt "onze" auto is, voor ons gemaakt, en er heeft nog niemand anders in gereden behalve van de lopende band naar de trein bij wijze van spreken. Wat dat waard is ook weer persoonlijk. Ook hier maakt iedereen weer zijn eigen keuze.

Dat zelfde is bij ons ook een reden van nieuw, alleen heet ze geen mevr. Tucker natuurlijk maar Ria.
Voor een gebruikte kom je al snel in de categorie "afgetrapte leasebak" (nu komen de reacties) terwijl er ook lease rijders zijn die erg netjes met hun auto omgegaan zijn, zie die maar eens te vinden.
Je eigen kleur, uitvoering en opties kiezen maakt je auto voor het gevoel ook veel persoonlijker.
Dat is wel grappig dat jullie dit beide vermelden want exact dezelfde redenatie heeft mijn vrouw. Als je naar een mooie jonge occasion met weinig km's gaat kijken kom je ook snel in de prijsklasse tot €30k. En dan de vraag hoe er mee gereden is etc. Wat mij voornamelijk opvalt is dat de lease auto's die op de prive markt terug komen altijd erg kaal zijn uitgerust of kleine motoren hebben. Ik denk zelf dat de prive rijder toch wat meer luxe en comfort wenst dan een 'basis' uittvoering. Voor €4k meer kan je dan ook nieuw rijden. En aangezien wij met onze 2 kinderen veel met de auto op vakantie gaan zijn we ook naar nieuw gaan kijken (wat een jaar geleden nog nooit in me opgekomen zou zijn) Daarbij komt dat onze dealer echt een hele mooie inruilprijs voor onze auto geeft.
 

Wodkabouter

Nieuw lid
Beste allemaal, toevallig dat ik sinds afgelopen week, ook als privé rijder, naar de nieuwe Octavia aan het kijken ben.
Ik wilde, zoals sommigen hier op het forum ook nooit nieuw kopen, maar ben erg gecharmeerd van de auto en vind 2e hand niet wat ik wil nl. de 1.4 motor, niet de standaard velgen (vind de 18inch Golus er super bij staan) en het liefst de business elegance.
Daarover gesproken als ik op de skoda site zelf ga samenstellen valt me op dat de dynamic bekleding bijvoorbeeld bij de elegance € 700,- extra kost en bij de elegance bus. "maar" € 350,-. Daarnaast (en please correct me if I'm wrong) zit er op de elegance bus. standaard veel meer opties (parkeersensoren ook voor, verwarmde stoelen, Kessey, Xenon) dan op de elegance. Qua prijs kom ik dan zelfs nog lager uit (vreemd of niet?).

anyhow, dit is wat ik zelf op het oog heb:
1.4 tsi elegance business
Golus velgen
race blue
dynamic bekleding
sunset

Volgens mij is de auto dan al zeer compleet, maar tips zijn uiteraard welkom. Ik wil de apple connectivity eraf hebben, dit moet volgens mij ook kunnen en kun je dan kiezen voor n usb aansluiting??
Ik ga vanmiddag naar de dealer. Iemand een idee wat er mogelijk is qua korting en wat het verschil is als ik mijn huidige auto inruil of juist niet en zelf verkoop...

Alvast bedankt!
 

2015ABL

Forumguru
De business line is een versie die idd aantrekkelijker is, MAAR de dealers klagen over weinig marge op deze auto's, dus lagere inruilprijs. De vraag is of je deze opties wilt hebben, want je betaalt ze toch deels.

In vind de golus velgen overigens niet mooi, beetje ordinair/schreeuwerig.
 

CharlesTucker

Forumguru
De business line is een versie die idd aantrekkelijker is, MAAR de dealers klagen over weinig marge op deze auto's, dus lagere inruilprijs. De vraag is of je deze opties wilt hebben, want je betaalt ze toch deels.
Dat zei de verkoper waar ik m'n auto 3.5 jaar geleden gekocht heb er ook eerlijk bij. Bij een businessline wilde hij nauwelijks over korting praten, bij de "gewone" Elegance wel. Geen idee of dat nu nog steeds zo is, maar het zou me niets verbazen. (hij kon toen overigens ook niets met een inruilprijs, want ik had niets in te ruilen)
 

andrehj

Forumguru
Ik heb wel af en toe het idee dat ik zo een beetje de enige ben die deze auto privé gaat kopen.
Of zouden jullie andere zaken adviseren? We maken graag gebruik van alle wijsheid hier :-)

Ik heb maar twee opmerkingen:
Ook wij hebben onze huidige auto privé nieuw gekocht. Als je meer dan tien jaar in je vorige auto rijdt, en de daardoor bespaarde bedragen netjes spaart (ipv ze op te maken aan vakanties etc), dan is dit voor veel mensen helemaal niet zo onbereikbaar als vaak wordt geroepen. Je moet alleen wel de discipline hebben om te sparen.

Dan nog een andere opmerking:
Op de site van Skoda.nl kan ik je uitvoering niet samenstellen, door allerlei voorwaarden van de site, waar de dealer blijkbaar geen last van heeft. Maar ik schat dat je zo rond de 37000 euro gaat uitkomen.
Op take-your-car.de kost deze auto rond de 27.000 (zelf even precies configureren). Tel daar nog 3271 euro aan BPM, 454 euro aan extra BTW en 500 euro aan importkosten bij, dan zit je rond de 31.000 euro, wat toch een stuk goedkoper is dan in Nederland.
Mijn tip is dus: zelf importeren.

Over dat reservewiel: dat ging toch niet samen met Canton, omdat er dan een subwoofer op de plek van het reservewiel zit? Of haal ik nu verschillende auto's door elkaar?
 
Wij stappen af van de 2de handse octavia . Helaas niet genoeg geld voor een nieuwe . Me vrouw heeft deze X ook wat voor het zeggen , waarom geen nieuwe Fabia . Ok zo ge zegt zo gedaan . Voelt eigenlijk ook wel lekker , onze belangrijkste argumenten zijn 4 jaar garantie en weinig onderhoud en weinig stijtage (mits ruilen voor nieuw binnen 4 a 5 jaar) .
Dus een Fabia i.p.v. een jonge o2 o3 of s2 , met deze auto's was ik voor diesel gegaan en zou dan net onder de 100 k km gelopen hebben en dan DAN komt het grote onderhoud ieder jaar .. nee nu nieuw punt.
 

Cordoba

Forumguru
Overigens een tip aan alle kopers van nieuwe auto's: neem geen genoegen met een koopcontract waar de bestelde auto gespecificeerd is met:
- uitvoering (business line/elegance enz.) en motorisering
- de gekozen pakketten
- eventuele extra opties daarboven op.

Laat de dealer een contract opstellen waar de gekozen pakketten, en de standaard opties in de gekozen uitvoering stuk voor stuk genoemd zijn. Dat is behoorlijk wat extra typewerk voor de verkoper (of de administratieve hulp van de verkoper), maar het kan wel belangrijk zijn. Het gebeurd regelmatig dat mensen een bepaald pakket of uitvoering kiezen vanwege een bepaald optie, en vervolgens verdwijnt die optie uit een pakket/uitvoering tussen het moment van bestellen en het moment van afleveren, en vervolgens heb je dan niet de opties waar je voor gekozen hebt, en doordat moeilijk te bewijzen is op welk moment die opties uit een pakket verdwenen zijn, heb je juridisch vaak weinig mogelijkheden om daar iets aan te doen. (Soms lopen ook verkopers maanden achter bij de inhoud van een bepaald optie-pakket).

Kortom: laat de verkoper een contract opstellen waar alle opties stuk voor stuk genoemd zijn in het koopcontract.
 

gio92

Lid
Overigens had ik wel graag de adaptieve cruise control gehad maar in Nedeand is dit alleen mogelijk in combinatie met Front Assist. Deze laatste hoeft voor mij niet gezien de onverwachte ingrepen. Weet iemand of deze definitief uit te schakelen is?

Als ik het goed heb begrepen kan je lane assist naar eigen keuze in en uitschakelen, klopt dat?

Als laatste een (domme?) vraag: adaptieve cruise control: betekent dit dat je cruise control altijd inschakeld met de adaptieve functie of kan je je cruise control ook nog altijd in de 'original' modus gebruiken? Gewoon cruise control dus.

Hopelijk heeft iemand een antwoord. Thnxs alvast!
 

MaRco2

Forumguru
En er zijn ook nog mensen die de auto zakelijk kopen om het compleet te maken.:yeehaa:

Hier ook omdat ik in de gelegenheid ben om dit zo te doen, maar vroeger kocht ik altijd privé nieuw (en schreef kms... veel schrijfwerk).

Toevallig dit keer een demo (erg jong, 6 weken en net 2.000 km) die 99% was zoals ik hem zelf zou willen hebben. Dit kwam vooral omdat de leveringsperiode toen er dicht op het nieuwe jaar zou zitten (bijna een half jaar) en na 1 januari het fiscale verhaal niet meer interessant zou zijn (20>25% en een hogere BPM=prijs) plus bij de inruiler zou dan de kmstand snel 30.000 km hoger liggen en dus ruim over de 200.000 km heen, wat natuurlijk funest is voor de waarde plus natuurlijk het risico dat de aangekondigde cilinderkoprevisie (LPG) erg dichtbij zou zijn (en als het tegen zou zitten je naast de extra afschrijving óók nog € 2.500 kosten daarvan zou hebben).

Als er dan een demo is in exact de juiste uitvoering en kleur voor een leuke deal, gelijk toeslaan!:) Dan maar geen Dynamic sportstoelen en panoramadak.




Ik heb maar twee opmerkingen:
Ook wij hebben onze huidige auto privé nieuw gekocht. Als je meer dan tien jaar in je vorige auto rijdt, en de daardoor bespaarde bedragen netjes spaart (ipv ze op te maken aan vakanties etc), dan is dit voor veel mensen helemaal niet zo onbereikbaar als vaak wordt geroepen. Je moet alleen wel de discipline hebben om te sparen.


Over dat reservewiel: dat ging toch niet samen met Canton, omdat er dan een subwoofer op de plek van het reservewiel zit? Of haal ik nu verschillende auto's door elkaar?

Subwoofer zit links in het hoekje van de bagageruimte. Bij mij zit het reservewiel er ook gewoon in.

Oh: gewoon elke maand een x bedrag voor de afschrijving automatisch op een speciale rekening laten overmaken.:) Werkt bij mij al vele auto's goed. Als het moment er is, kwestie van kijken of er genoeg op staat, zo ja... deal! Zo nee, volgende gelegenheid.:)
 

MaRco2

Forumguru
Overigens: neem ook een Eibach Sport-Kit mee, maar niet via de dealer.;) De beste update die je kunt doen!
 

gio92

Lid
Beste mensen,

Nog even 1 vraagje. En het gaat me echt om de meningen. En ja ik weet uiteindelijk kiezen we voor onszelf of het passend is. We zijn voornemens om 2 opties te laten vervallen (acc/fa & functiepakket) om daar leder/alcantara voor in de plaatst te nemen. Vinden jullie het een meerwaarde om dat als bekleding te nemen ipv stof? En in plaats v/d opties voor dit gaan? Wat is jullie mening? Het gaat om de EBL uitvoering met elektrische stoelen.
 

Skoda-MAN

Forumguru
@gio92 Zelf heb ik gekozen voor half leer / half stof. Persoonlijk vindt ik leer een beetje glad om op te zitten.
Maar het is zoals @2015ABL geschreven heeft, wat heeft de voorkeur.:thinking:
 

gio92

Lid
@Skoda-MAN We willen eigenlijk ook half leer/half stof maar ik begreep dat dit niet gaat op een Elegance Business Line. Vol leder vinden wij inderdaad ook te glad.

@2015ABL lijkt mij sowieso dat vorm van leer meerwaarde is t.o.v. stof. We hebben 2 kleine kindjes en we kopen de auto privé. Mochten ze dan een keer moeten spugen (is al eens in de huidige auto met stof gebeurd) dan is dat met leer makkelijker te reiniging dan stof. Het alcantara gedeelte daar staan de kinderstoeltjes dus dat zit wel goed. Het leer eromheen is juist fijn. We waren ons aan het afvragen of we daar dan niet meer plezier van zouden hebben dan bijvoorbeeld LA/FA/ACC etc. Snap dat deze opties niet te vergelijken zijn maar binnen het budget is het of-of ;)

We willen voor de metallic metal grey gaan waar volgens mij de beige binnenkleur mooi bij past. Al denken we dat zwart ivm kinderen een 'verstandigere' keuze zal zijn.
 

100pk

Lid
Ik zou zeggen: volgens mij heb je meer plezier van acc dan van leder. En hoe vaak wordt een auto ondergespuugd? Dan laat je hem eventueel een keer door een proff. reiniger cleanen...
 

Altos

Banned
Ik vind persoonlijk acc geen prettige optie, gewone cc wel trouwens, heerlijk! Ik zou voor leer gaan maar dat kun je beter zelf beslissen :)
 

NewO3

Forumguru
Leer of acc, dan zeker leer voor mij. Daar geniet je elke rit van, acc+cc gebruik ik vrijwel nooit hier in de drukke randstad.
Xenon altijd doen! Tenzij je nooit in het donker rijdt natuurlijk ;)

... allemaal persoonlijk natuurlijk.
 

Frank C

Forumguru
Dan nog een andere opmerking:
Op de site van Skoda.nl kan ik je uitvoering niet samenstellen, door allerlei voorwaarden van de site, waar de dealer blijkbaar geen last van heeft. Maar ik schat dat je zo rond de 37000 euro gaat uitkomen.
Op take-your-car.de kost deze auto rond de 27.000 (zelf even precies configureren). Tel daar nog 3271 euro aan BPM, 454 euro aan extra BTW en 500 euro aan importkosten bij, dan zit je rond de 31.000 euro, wat toch een stuk goedkoper is dan in Nederland.
Mijn tip is dus: zelf importeren.

@andrehj merci is een interessante site. Al is er bij de dealers regelmatig ook een goede deal te maken bv als ze direct een aantal auto's van de importeur kopen en op voorraad hebben staan.
 
Bovenaan Onderaan