Octavia 3: torsie as of onafhankelijke achterwiel ophanging?

Vlaar032

Senior Member
Hoi even vraag voor de O3 bezitters. Ik las in de Autoweek dat die op het nieuwe QMB onderstel staat van de VW groep. Maar wel dat de meeste versies, behalve >=180pk, de torsie as achter weer terug hebben.
De O1 heeft een torsie as. Goedkope oplossing, en ook prima, vooral in beladen toestand.
De O2 heeft onafhankelijke achterwiel ophanging. Beter om te sturen, maar bij beladen toestand vaak schuinstand achterwielen en dieper inveren. Vaak hulpveren nodig.
En de meeste O3-en dus weer de torsie as. (Zie O1)

Kunnen jullie als O3 rijders dat bevestigen, wat daar onder zit?
 

Wilko

Senior Member
Was het niet zo dat bij de O1 ook de 4x4 een multilinkophanging had?
Zou dat betekenen dat er een kans is dat dit bij de O3 4x4 ook weer het geval gaat zijn?
 

andrehj

Forumguru
Klopt niet. Zeker de O3 1.8 TSI heeft ook multilink. Van de sterkste TDI weet ik het niet.
 

leo442

Forumguru
Het ging mij om de TDI uitvoering, en dan heeft ALLEEN de 4x4 de multilink. En vanzelfsprekend de 1.8 TSI in alle uitvoeringen.
 

Antera

Donateur
Was daar ook al naar aan het neuzen inderdaad. Maar voornamelijk de torsie versie waarom is me niet duidelijk. want waarom niet bij alle de multilink versie
 

CoesDoes

Forumguru
In de handleiding is een verschil in wielbasis te zien:
image.jpg
Volgens mij is hier uit af te leiden dat alleen de 1.8 TSI, de RS en de 4x4 de multilink ophanging krijgen..
 

leo442

Forumguru
Als je bij de technische gegevens van de 2.0 TDI kijkt op skoda.de, dan staat daar vermeld dat ook de 2.0 TDI gebruik maakt van de multilink as.
 

leonpard

Actief lid
Als je bij de technische gegevens van de 2.0 TDI kijkt op skoda.de, dan staat daar vermeld dat ook de 2.0 TDI gebruik maakt van de multilink as.

Ik heb even gekeken, en dit staat bij de standaard 2.0 TDi:

Vorderachse MacPherson-Federbeine mit Dreiecksquerlenkern und Torsionsstabilisator
Hinterachse Verbundlenker-Kurbelachse = Torsieas (volgens Google vertaal)
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar "Verbundlenker" wijst dan weer in de richting van multilink.
Ik zou dan denken: een multilink-as voorzien van torsievering - maar da's misschien te simpel geredeneerd? :pardon:
 

maartenv84

Senior Member
Zowel de Verbundlenker achse als de Torsionskurbelachse zijn starre wielophangingen en geen individuele wielophanging. De multilink as wordt in het duits Mehrlenkerachse of Multilink-Achse genoemd.

 

leonpard

Actief lid
Verbundl08.jpg
Verbundl10.jpg


Maar "Verbundlenker" wijst dan weer in de richting van multilink.
Ik zou dan denken: een multilink-as voorzien van torsievering - maar da's misschien te simpel geredeneerd? :pardon:

Ik heb ook even wat afbeeldingen van deze verbundlenker op google bekeken, en kom tot de volgende conclusie:

Verbundlenker betekend dat de beide wielophangingen links en rechts verbonden zijn met elkaar middels een soort balk. Deze kan rond zijn, of V-vormig en hier doorheen kan ook nog een torsie-as lopen (zie afbeelding)
 
Bovenaan Onderaan