Octavia 3: torsie as of onafhankelijke achterwiel ophanging?

Wesly

Senior Member
ybyru3ut.jpg

Deze kwam ik tegen op google. Beetje onduidelijk maar..... wat ik er uit kan opmaken is dat de diesel torsie heeft. Is een review van Autocar India

Antera

Donateur
Volgens mij heeft alleen de RS ( 4motion) versies een multilink achteras. dit herleidbaar aan de eibach lijsten

Laatst bewerkt:
zit nog steeds te wachten op de nieuwe veren die de dealer via pon geleverd zou krijgen.... hij had het over multilink etc dus ik ben benieuwd of dat wel goed gaat. iig is verlaging in combi met trekhaak geen gelukkige combi. (no pun intended)

Antera

Donateur
De kans dat bij jouw nu de verkeerde veren gemonteerd worden is aanwezig. De veren zijn ook van deze 2 onderstellen anders. Verlagen met een Trekhaak gaat op zich prima mits niet te ver :-)

p.s. veren zijn leverbaar zover ik het begrepen heb. 1 a 2 dagen mits geen multilink achteras.

die voor de multilink achteras komen binnenkort ( deze dus voor de RS/4motion) de voorveren zijn al leverbaar maar de achterveren word op dit moment de laatste testen voor gedaan en komen zeer binnenkort

BSdV

Actief lid
Weet niet waar MaartenO3c de foto van de 2.0tdi met torsie as gemaakt heeft, maar toen wij gisteren onze 2.0tdi 4x4 hebben opgehaald ben ik meteen op de buik gaan liggen om te kijken of deze inderdaad een torsie-as zou hebben.

Dit is dus niet het geval, en de 4x4 heeft gewoon de multilink ophanging. Zal later wel even een foto plaatsen voor de geinteresseerden.

CDK

Forumguru
Weet niet waar MaartenO3c de foto van de 2.0tdi met torsie as gemaakt heeft, maar toen wij gisteren onze 2.0tdi 4x4 hebben opgehaald ben ik meteen op de buik gaan liggen om te kijken of deze inderdaad een torsie-as zou hebben.

Dit is dus niet het geval, en de 4x4 heeft gewoon de multilink ophanging. Zal later wel even een foto plaatsen voor de geinteresseerden.

De 4x4 modellen hebben ALTIJD de multilink ophanging :jaja:

Zie hieronder wat @maarten03c schreef ;)

zo ziet het er uit bij een 2.0 tdi 2x4... Bekijk bijlage 22117

andrehj

Forumguru
De 4x4 modellen hebben ALTIJD de multilink ophanging
Dat is ook logisch, want de achterwielaandrijving (as + differentieel) zit op dezelfde plek als de torsie-as. Die twee kun je dus niet combineren.

Wat trouwens zeer irritant is aan een auto die is voorbereid op 4x4: Als ik onder mijn auto kijk, dan zie ik een enorme tunnel van voor naar achter lopen en een hele lege holte tussen de achterwielen.
Deze ruimte had ik toch liever anders benut: In plaats van die lege tunnel had ik liever een vlakke bodem gehad voor de achterbank, en die enorme ruimte die voor het differentieel is gereserveerd had Skoda beter bij de brandstoftank kunnen voegen, dan had die zomaar 20 liter groter kunnen zijn.

BSdV

Actief lid
Deze ruimte had ik toch liever anders benut: In plaats van die lege tunnel had ik liever een vlakke bodem gehad voor de achterbank, en die enorme ruimte die voor het differentieel is gereserveerd had Skoda beter bij de brandstoftank kunnen voegen, dan had die zomaar 20 liter groter kunnen zijn.

Weet het niet hoor, maar hebben ze er niet bewust voor gekozen de tank klein te houden? Volgens de specificaties heeft de 4x4 een (iets) grotere tank, namelijk 55 liter. Neem aan om ongeveer dezelfde actieradius te houden bij een 4x4. Waarom niet deze 55 liter tank in iedere O3 inbouwen..

BSdV

Actief lid
Volgens de duitse brochure heeft de 4x4 een 55 liter tank. Nadat we de auto in ontvangst hebben genomen hebben we de auto afgetankt met ruim 45 liter. Heb alleen helemaal niet gelet op wat de boordcomputer aangaf wat de actieradius nog was..

Bovenaan Onderaan