Octavia 3: torsie as of onafhankelijke achterwiel ophanging?

MeneerB

Forumguru
De Verbundlenker hinterachse ziet er zo uit:
verbundlenker.jpg

Duidelijk een torsie as.

Mehrlenker-Hinterachse:
mehrlenker_hinterachse_gl1628.jpg

Volgens de duitse configurator hebben alleen de 1.8TSI's en alle 4x4 modellen de Multilink achteras.En de RS natuurlijk.
(zoals eerder in dit topic al correct is vermeld)

Die verbundlenker (torsie as) had de Golf 1 al en was voor zijn tijd geniaal simpel en goedkoper. Terwijl er qua weggedrag weinig ingeleverd werd t.o.v. de geavanceerdere oplossingen. Maar in die tijd had je ook nog veel starre as constructies. Ten opzichte daarvan was de torsie as weer superieur.

Gieliovd

Forumguru
Goed lezen! Ik heb gezegd dat ALLEEN de 2.0 TDI 4x4 de multilink heeft!
Tam aan leeuwtje, zo veel mensen zoveel ideeën. We kunnen niet standaard jouw idee voor waar nemen.

Tot voor kort was het gerucht dat de 2.0 TDI ook multi link voorzien was.

leo442

Forumguru
Tam aan leeuwtje, zo veel mensen zoveel ideeën. We kunnen niet standaard jouw idee voor waar nemen.

Tot voor kort was het gerucht dat de 2.0 TDI ook multi link voorzien was.

Beste Gieliovd,
Dat is niet mijn idee, maar dat van Skoda om de multilink alleen onder de 4x4 TDI te zetten.

Ronnie

Forumguru
Even in Etka gekeken: Alleen de 4x4 uitvoeringen (PR-0N4) hebben de onafhankelijke achterwielophanging;
Dit wordt gemonteerd aan een subframe welk ook het differentieel en aandrijfassen, spoorstangen enz. herbergt.
Alle overige modellen (PR-0N1) krijgen een torsieas. ( er hoeft ja immers geen differentieel aan opgehangen te worden) Dit model as heeft zich al jaren bewezen: onder mijn Passat van 1990 zat exact dezelfde achteras......

Antera

Donateur
Volgens mij hebben alleen de 4x4 modellen zoals Ronnie ook al zegt alleen de Onafhankelijke ophanging. Andere niet.

MeneerB

Forumguru
Volgens mij hebben alleen de 4x4 modellen zoals Ronnie ook al zegt alleen de Onafhankelijke ophanging. Andere niet.

Sorry, maar onder mijn FWD (front wheel drive) TSI zit toch echt de multilink as.
(Of mis ik hier de essentie van deze discussie :pieker:)

Laatst bewerkt:

CoesDoes

Forumguru
Ik meen ergens gelezen te hebben dat mijn 1.4TSI ook een multi-link as heeft maar de link naar het artikel stuurt me in eens voortdurend naar allerlei verschillende pagina's... :D

Bovenaan Onderaan