Octavia 4

Fmoon

Forumguru
Denk dat ik net als m'n huidige RS de auto gewoon weer vanuit het boekje bestel zonder erin gereden te hebben of hem in het echt te hebben gezien.
 

MaxN

Donateur
Op Autoweek staan ook 2 artikelen over de nieuwe O4.

Edit:
Leuk detail, in het 1e artikel staat Dieselen tot 200pk en in het 2e artikel wordt de vraag gesteld over een nieuwe RS Diesel, dat zal dan wel de 200pk zijn, of zal er toch een bi-turbo 240+ pk in de O4 komen?

NIEUWSGOLF UIT TSJECHIË: NIEUWE SKODA OCTAVIA IN BEELD EN TEKST
qijyxowb0r9r_800.jpg

bvoyl9cbco5p_800.jpg




qijyxowb0r9r_100.jpg

bvoyl9cbco5p_100.jpg

kwpy806bnuxj_100.jpg

07uyo52b0xon_100.jpg

unry9p5b2fvz_100.jpg

skbywuzboozi_100.jpg

2gmy7hmbckqc_100.jpg

3o6ysvgbzshz_100.jpg

zyay8fjbqcwr_100.jpg

sg9yy80ba1x5_100.jpg

d26y9bvbtz28_100.jpg

5v8yculbb2gl_100.jpg


Bij de Volkswagen Groep is het vernieuwingsfeest in het compacte C-segment in volle gang. In het kielzog van de Volkswagen Golf volgt de nieuwe Skoda Octavia, die veel techniek van de Duitser leent. Voorafgaand aan de onthulling krijgen we de auto alvast in gecamoufleerde vorm te zien. Bovendien verblijdt Skoda ons met een blik op de specificaties.

Uiteraard gaat wat voor de Golf geldt, in veel gevallen ook op voor de Octavia. Zo delen de auto’s net als voorheen hun MQB-platform. Een andere belangrijke overeenkomst is het feit dat de buitenmaten in beide gevallen nauwelijks afwijken van die van de voorganger. Met respectievelijk 4.689 mm is de Octavia 19 (liftback) tot 22 (Combi) mm langer dan voorheen, bij een met 15 mm toegenomen breedte.

Gelukkig is de middenklasser van Skoda met deze maten nog altijd een uitblinker als het gaat om binnenruimte. Skoda belooft zelf nog meer beenruimte voor de achterpassagiers, bij een bagageruimte van 640 liter voor de Combi en een nog altijd forse 600 liter in de hatchbackvariant.

Standaard led
Door de vrolijke camouflage is van de buitenzijde niet veel meer te zien dan voorheen. Wel is duidelijk dat de Octavia z’n strakke, functionele vormen behoudt. De auto komt vooralsnog alleen als Combi in beeld en kenmerkt zich in die vorm door een achterruit die wat vlakker lijkt te liggen dan voorheen. Ook zien we meer platte vlakken en scherpe vouwen, zoals dat ook bij de SUV’s van Skoda het geval is. Led-verlichting rondom is bij de nieuwkomer standaard. Ook de dimlichten bestaan dus altijd uit leds, al zijn er natuurlijk wel meerdere versies om de verschillende uitvoeringen van elkaar te kunnen onderscheiden.

Hoewel we het dashboard nog niet kunnen laten zien, mogen we ‘m wel omschrijven. Dat de blauwdruk afkomstig is van de Golf, blijkt onder meer uit het grote digitale instrumentarium en het feit dat de ventilatieroosters een plekje onder het nieuwe, grote infotainmentscherm krijgen. Exemplaren met DSG-automaat krijgen ook hier een kleine, elektronische bedieningsschakelaar in plaats van een traditionele automaathendel mee.

Gezelligheid
Skoda mocht deze technische basis echter wel op geheel eigen wijze aankleden. Waar de Golf gaat voor strak en zakelijk en z’n interieur grotendeels vult met pianolak, wordt het Octavia-dashboard afgewerkt met stof of leer. De soort en uitvoering van die bekleding zijn afhankelijk van de uitvoering, maar in alle gevallen zorgt het voor een warme(re) sfeer. Een verschil met de Golf is dat het digitale instrumentarium hier niet standaard is. Het centrale touchscreen is dat wel, maar is in eenvoudiger uitvoeringen wel een maatje kleiner dan in duurdere varianten.

Wie niet genoeg heeft aan twee schermen, kan voor het eerst bij Skoda ook kiezen voor een head-up display. De vormgeving en bediening van de complete digitale wereld is nieuw. Ook dat geldt voor de Golf, maar Skoda kreeg ook hier de kans om een eigen sausje over het geheel te gieten.

Hybridefeestje
Een volledig elektrische Octavia hoeven we niet te verwachten, maar een plug-in is al wél aangekondigd. Die variant krijgt net als bij de Superb de toevoeging ‘iV’ en beschikt over de 204 pk sterke aandrijfcombinatie die ook in de Golf eHybrid te vinden is. Ook de 245 pk sterke variant uit de Golf GTE zal op termijn z’n weg vinden naar de Octavia. De rest van het internationaal beschikbare gamma bestaat in ieder geval uit de 1.0 TSI met 110 pk en de 1.5 TSI 150 pk. Als deze motoren met een DSG-automaat worden uitgerust, krijgen ze net als bij de nieuwe Golf 48V Mild Hybrid-ondersteuning mee. De voorlopige benzinetopper is een 2.0 TSI met 190 pk, die er alleen met vierwielaandrijving en DSG is. Dieselen kan met de aangescherpte 2.0 TDI EVO-motor, die er met vermogens van 115 tot 200 pk is. Tot slot is er een versie die met aardgas overweg kan en wordt aangedreven door een 130 pk sterke versie van de 1.5 TSI.

De nieuwe Octavia verschijnt in beginsel in drie uitvoeringen, die oplopend in luxeniveau Active, Ambition en Style heten. Even verderop in 2020 keert ook de ietwat ruige Scout terug. Ook een nieuwe RS maakt dan z’n opwachting. De onthulling van de reguliere varianten staat voor 11 november gepland.

We konden niet alleen naar de nieuwe Octavia kijken, maar er zelfs al mee rijden. Het resultaat van ons blokje om met nog gecamoufleerde prototypes lees je in AutoWeek 44, die vanaf woensdag in de winkels ligt.


NIEUWE SKODA OCTAVIA RS DUIKT OP
erxynijbb0lv_800.jpg

uigy94dbqo4u_800.jpg


Zojuist heeft Skoda een eerste brok informatie vrijgegeven van de nieuwe, vierde generatie Ocatvia. Helaas voor de Tsjechen is er in die nieuwsstroom iets naar buiten gesijpeld dat nog even onder de pet had moeten blijven. Dít lijkt namelijk een eerste afbeelding van de nieuwe Octavia RS te zijn.

Eerder deze maand doken op een Tsjechisch Skoda-forum de eerste digitale platen op van de nieuwe Octavia. De afbeeldingen, afkomstig uit een online configurator, lieten een liftback zien die volgens bekende receptuur getekend is. Vooral ingetogen dus. Nu is het wederom een online configuratietool waarin Octavia-nieuws opduikt. Dít blauwe Tsjech op deze afbeelding lijkt namelijk de nieuwe Octavia RS te zijn!

Jawel, ook de vierde generatie Octavia krijgt weer een RS-variant. We zien een Skoda die in de RS-kenmerkende kleur Race Blue is gespoten. De sportieve Octavia-telg staat op lichtmetaal dat uit de bekende vijf 'eilandjes' is opgebouwd en de koets is afgewerkt met vooral veel mat zwarte accenten die het chroomwerk van de milder ingestelde versies vervangt.

Onder de kap komt waarschijnlijk weer een 2,0-liter grote TSI te liggen, een blok dat zomaar rond de 250-260 pk krachtig zou kunnen zijn. De in Nederland niet meer leverbare laatste Octavia RS (foto 2 en 3) schopte het in zijn krachtigste vorm tot 230 pk. Of de nieuwe Octavia RS ondersteuning krijgt van een elektromotor, valt niet met zekerheid te zeggen. Het is niet ondenkbaar dat er ook weer een RS met 2.0 TDI onder de kap verschijnt. In zijn laatste vorm was die diesel-RS 184 pk sterk.
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Is er eigenlijk 1 model dat zo gehyped wordt zoals de O4? Testverslagen, video's bij de vleet, enorm veel foto's, ... Tegen dat hij in de showroom staat is er niemand meer in geinteresseerd :D
Zal wel knap model worden. Hopelijk de prijs niet teveel omhoog zodat hij nog iet of wat betaalbaar blijft.
 

spikehome

Forumguru
Hoop dat ze bij skoda van de cruise op de stengel af gaan.
Dat had ik nog op de Golf VI.
Of zijn ze nog niet door de voorraad daarvan doorheen?
 

Canon-Eye

Forumguru
Hoop dat ze bij skoda van de cruise op de stengel af gaan.
Rij al sinds midden jaren '80 met stengelbediende cruisecontrol systemen, de eerste 17 jaar met een 3x overgebouwde VDO Tempostat. Daarna 4 auto's (16 jaar) de knopjes op de RAW hendel en nu het aparte hendeltje met de keuze voor stappen van 1 km/u c.q. naar volgende 10-tal hoger of lager.
Niets mis mee, wat mij betreft - en het houdt het MF-stuurwiel nog een beetje overzichtelijk t.b.v. andere functies.
 

spikehome

Forumguru
@Canon-Eye Zal wel gewenning zijn bij de G6 was ik er ook aan gewend.
Maar pas nog proefrit gedaan in de Kamiq en die had het net zoals op de G6 kon er tijdens de proefrit niet aan wennen.
En gaf natuurlijk de indruk dat ze oude hardware gebruiken.
Maar goed als het werkt en goed is waarom vervangen
 

MarcoO2

Forumguru
Hoop dat ze bij skoda van de cruise op de stengel af gaan.
Dat had ik nog op de Golf VI.
Of zijn ze nog niet door de voorraad daarvan doorheen?
Nou, inderdaad. Bediening vanaf het stuur werkt zoveel lekkerder... en het voelt inderdaad ook wel echt als "ff de ouwe meuk opmaken".
 

JeSko

Forumguru
Ziet er ongelofelijk uit! Één nadeel heeft dit alles wel... Mijn SuperB uit 2014 voelt nu nog gedateerder :D:pardon:
 
Bovenaan Onderaan