Octavia Combi 14% gaat niet door!

@Altos: Wat zou jij ervan vinden als de auto die je graag zou willen ineens +25% duurder wordt?

Net zoals een Particuliere koper heeft ook een leaserijder een maximaal budget. Opgelegd door zichzelf, danwel zijn financiele situatie of werkgever. Hij rekent alleen een vast bedrag per maand af in plaats van in 1 keer.
Ik lease inderdaad al vanaf mijn eerste auto (toen was ik 19) en sta minder stil bij het aanvinken van opties als dat ik zou doen bij een prive-aankoop. Dat weet ik uit ervaring, want heb anderhalf jaar geleden voor mijn vriendin een nieuwe Yaris gekocht.
Het is ook zo dat een optie (en dat geldt voor accessoires nog meer) een minder grote impact op je portemonnee hebben dan bij een particulier die dat ineens moet afrekenen.

Vergeet daarbij niet dat ik voor mijn werk een 60.000 km per jaar rijd (en nogeens 10.000km prive). Om een werknemer daar toe over te halen dit voor zijn werkgever te doen staat daar een mooi stuk gereedschap tegenover.

Er wordt nu eenmaal veel over geld geluld en daar hoort (volgens de overheid) ook een bijtellingsverhaal bij. Ik snap dat dat voor jou niet relevant is, maar dat is andersom ook zo voor een Leasrijder vs Particulier. Nog zoiets is het feit dat ik moet dieselen en iedereen het hier over TSI motoren heeft (de brutaliteit!! :) )
Ieder het zijne en lees wat je interessant vindt.
 

Altos

Banned
Waarom zou mijn auto 25% duurder worden? Ik betaal hem ineens en dan is de rest klaar...is deze prijs voor de aankoop gestegen dan heb ik de keus : doorsparen, andere configuratie of natuurlijk gewoon kopen en de meerprijs voor lief nemen.
Als je een lease budget heb van bijvoorbeeld €25.000 en je kan dan met de 14% regel een mooi aangeklede versie kopen maar met 20% een minder rijk uitgevoerde, dan heb je een keus en dan is dat niet de schuld van Skoda of de staat lijkt mij.
De regels zijn er, die weet je...kies wat je wilt binnen je budget en geniet!
Mijn "klacht" is niet tegen de leaserijder of de auto die daar mee gemoeid gaat maar meer de constante bijtellingskoorts welke boven het plezier of gemak van de auto hebt.
En het daarbij horende geklaag dat autorijden duur is terwijl je vollop keus hebt...er zij ook mensen (niet ikzelf) die graag een nieuwe auto zonder zorgen en bijkomende kosten zouden willen rijden...maar privé lease brengt helaas geen betaalbare optie... Was dit wel zo weet ik niet of ik mijn auto gewoon koop of een all in one prijs kan afspreken...
Ik hoop dat je mijn strekking begrijpt en niet denkt dat ik vind dat er geen topics gevuld mogen worden met leaseregels e.d.
Ik zou alleen graag zien dat er meer plezier te lezen was ipv geklaag over 6% over een auto die vele anders niet eens konden/zouden rijden.
 

CDK

Forumguru
en nu weer on topic, de 14% bijtellings O3 Combi gaat er dus niet komen........ :cry:
 

Altos

Banned
Dat was mijn hele punt dus ook...rijdt wat je wilt en geniet! Moet overigens wel fantastisch rijden zo'n machtig apparaat als jij bezit Corné!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Dat was mijn hele punt dus ook...rijdt wat je wilt en geniet! Moet overigens wel fantastisch rijden zo'n machtig apparaat als jij bezit Corné!
ja klopt helemaal, elke meter is genieten, zelfs met tanken gaat dan die glimlach echt niet weg hoor, het is m'n hobby en dat kost geld, had nog liever een V8 maar die heeft Skoda niet en als ze'm wel hadden kon ik'm toch niet betalen :)

greetz Corné
 

Gunner

Forumguru
Is niet helemaal waar. Bij ons, en ik denk de meeste werkgevers, gaan de leaserijders ook gewoon MRB betalen.
Dit word gewoon verrekend in de leaseprijs.
Een simpele berekening geeft aan dat je voor een megane die je nu gaat leasen gewoon 100,- meer kwijt bent dan vroeger.
Wie is 100 euro meer kwijt dan vroeger? De berijder niet in ieder geval want die houdt gewoon zijn fiscale voordeel, en daar ging het mij om.
 
Altos, ik rijd mijn auto zakelijk, maar heb vroeger wel eigen auto's gehad. Ik ben het eens met je verhaal. Ik heb nu een O3 Hb in bestelling omdat ik het een mooie auto vind. Dat hij in dit geval (bij tijdige levering) in de 14% bijtelling klasse valt is een mooie bijkomstigheid.

Maar auto rijden kost geld.
 
Als je dan persé 14 % wilt neem je toch gewoon een Fabia Greenline :yeehaa:, blijft wél lage bijtelling houden en is ook al een balzaal op wielen voor een leaser die meestal toch alleen op pad is . Door de lagere catalogusprijs ook een nóg lagere bijtelling dan wat de Octavia zou gaan doen , tel uit je winst !
 

ZeroNRG

Senior Member
Eerlijk gezegd stoor ik me ook aan het bijtellingscircus (als leaserijder), maar wat ik tot nu toe gezien heb is het binnen de zakelijke automobiel markt een onderdeel van het "landjepik".

Om mij heen heb ik heel veel mensen die jaren lang een bepaald merk als lease auto hadden zien wisselen omdat het andere merk goedkoper was. Als je ze nu vraagt of ze tevreden zijn met de wisseling zijn de meningen verdeeld (sommigen ergeren zich juist aan het nieuwe merk) en lijkt het puur een "ik wil niet teveel betalen per maand" kwestie te zijn.

Ik heb heel bewust gekozen voor hetzelfde merk, het rij/merk plezier vond ik belangrijker dan die extra 6% er vanaf. (ik kom dan ook van 25%). Ik heb er geen spijt van en de werkgever is ook happy omdat hij ook maandelijks minder is gaan betalen (win-win situatie).

Als je afhankelijk bent van het wel of niet komen van een 14% wagen is je budget mogelijk te krap. Eerlijk gezegd zul je jezelf dan af moeten vragen of een keuze voor een specifieke auto/model dan wel de juiste is. Als je uiteindelijk toch een wagen ook echt zelf wil rijden bestaat er altijd de mogelijkheid om zelf bij te dragen.

Hou ten alle tijden in de gaten dat je als leaserijder geen nieuwe auto rijdt voor de jaarlijkse kosten die je hebt aan de hand van de bijtelling.
 

Darkside

Forumguru
Wie is 100 euro meer kwijt dan vroeger? De berijder niet in ieder geval want die houdt gewoon zijn fiscale voordeel, en daar ging het mij om.


De bereider wel.
Anderhalf jaar geleden was ik nog zo'n 160 a 170,- netto per maand kwijt als ik de megane zou leasen.
Als ik hem nu zou bestellen dan is dat zo'n 250, a 260,- euro.
De HSB die de LM eerst niet hoefde te betalen, en nu wel, wordt nu doorberekend aan ons.
Nu heb ik "slechts" voordeel dat je 14% van 30k hoeft te betalen ipv 20%.
Het verschil tussen een megane a 260,- en een Octavia Combi in de 20% die zo'n 310,- kost is nu dus zo;n 50.- netto in de maand.
Vroeger was dat dus zo'n 150,- in de maand. En dat zijn best een hoop centjes.

Uit dat oogpunt kan ik me dondersgoed voorstellen dat mensen een megane leasen.

PS het is wel zo dat wanneer je de megane vorig jaar geleast had. Je wel je voordeel houdt over de rest van je lease periode (dus ik zou dan ook in 2014 slechts 160,- euro kwijt geweest zijn).
Dat heeft denk ik te maken met het feit dat je een soort van abbo aangaat en waar later de voorwaarden niet zo maar aangepast kunnen worden.
 

Altos

Banned
PS het is wel zo dat wanneer je de megane vorig jaar geleast had. Je wel je voordeel houdt over de rest van je lease periode (dus ik zou dan ook in 2014 slechts 160,- euro kwijt geweest zijn).
Dat heeft denk ik te maken met het feit dat je een soort van abbo aangaat en waar later de voorwaarden niet zo maar aangepast kunnen worden.

Ik denk eerlijk gezegd dat Gunner dit ook bedoelde, als particulier veranderd elke wijziging mee zolang als je de auto bezit.
 
Enige punt dat ik wilde maken is het zeer actuele nieuws te delen dat de 14% combi van de baan is. Hele hordes waren juist op deze uitvoering aan het wachten en vele geïnteresseerden komen nu van een koude kermis thuis en hadden dus veel beter eerder kunnen bestellen nu ze toch aan de 20% versie vastzitten. De levertijd is ondertussen immers gigantisch opgelopen voor O3.
 
Komt er nog eens bij dat de fiscale bijtellingsregels compleet de verkeerde kant op gaan. Een particuliere rijder van een Citigo mag volgend jaar weer MRB gaan betalen. Maar iemand die deze op 31-12-2013 nog gaat leasen mag *wel* nog vier jaar genieten van lage fiscale bijtelling. Hoe krom is dat??


Ik geloof niet dat je helemaal begrijpt hoe het werkt. Bijtelling heeft niks te maken met MRB. Ook de leaserijders gaan volgend jaar gewoon MRB betalen, want de leasemaatschappijen berekenen die vrolijk door aan bedrijven en de bedrijven rekenen die vrolijk door aan de werknemers. Hoe ik dit weet? Ik lease.
Dus nogmaals; qua MRB is iedereen de bok.

Rekenvoorbeeld: stel ik zie dit jaar de 14% octavia te regelen. Vanaf volgend jaar is dat een 20% auto. Als hij dit jaar op naam komt, is de bijtelling gedurende mijn leaseperiode laag. ECHTER, de MRB is vanaf volgend jaar +111 euro voor deze auto. DUS, die gaat op MIJ als leaserijder, net als de niet-leaser, verrekend worden, tenzij mijn werkgever zich filantropisch instelt en dat gebeurd echt niet.
 

Canon-Eye

Forumguru
DUS, die gaat op MIJ als leaserijder, net als de niet-leaser, verrekend worden, tenzij mijn werkgever zich filantropisch instelt en dat gebeurd echt niet
Dit hangt natuurlijk erg af van de afspraken die in de leaseregeling staan - en dat verschilt per bedrijf.
Vaak is het zo dat er een (veelal per functie verschillend) lease-budget is vastgesteld in de vorm van een maximum leasebedrag per maand, met een eigen bijdrageregeling voor als je iets extra's wilt (binnen grenzen - de baas zal het meestel niet goedvinden als je via een eigen bijdrage naar een Rolls Royce wilt upgraden...).
Zolang je niet over dat functiegerelateerde leasebudget heen gaat (ook niet na kostenverhoging door de LM) valt er helemaal niks door te berekenen aan de berijder. Als je door (overheids)kostenverhoging wél boven je oorspronkelijke leasebudget uitkomt, dan is het van belang wat er in de regeling staat.

Overigens: in mijn tijd (en dat is nog niet eens zo lang geleden) was het zo dat een aan de werkgever betaalde eigen bijdrage weer in mindering gebracht kon worden op het bij te tellen bedrag; ik weet niet of dat nog steeds geldt want ik ben geen belanghebbende meer. Zo ja: dan is een eigen bijdrage aan je werkgever voordeliger dan een hogere bijtelling voor hetzelfde bedrag.
Trouwens, ook gevoelsmatig zou ik die bijdrage liever aan mijn baas betalen dan aan de fiscus...;)
 

Rallye

Forumguru
@Canon-eye: volgens mij is dat nog steeds zo. De extra MRB die je doorberekend krijgt (en dus je betaling aan de werkgever voor privé-gebruik verhoogt) gaat dan dus van de bijtelling af (en kost dus, afhankelijk van je IB-tarief) de helft tot 60% van het in rekening gebrachte bedrag. Als je je maximum leasebedrag niet hebt volgemaakt valt het nog goedkoper uit.

Wel grappig dat een aantal leaserijders niet eens blijkt te weten wat hun auto hen eigenlijk echt kost.....
 
Wel grappig dat een aantal leaserijders niet eens blijkt te weten wat hun auto hen eigenlijk echt kost.....


Klopt. Heeft met name te maken met de complexe regelgeving opgelegd door onzer regering. Wij hebben allemaal regels waardoor bijvoorbeeld speciaal voor NL een beperkte 14% oplage van de octavia gemaakt wordt. Alleen Nederland zal die versie hebben.
Maar goed waar moet je allemaal rekening mee houden als leasert? bijtelling, welke categorie nu en hoe valt die volgend jaar (mocht ie niet op tijd op naam gezet kunnen worden), MRB, hoe gaat de MRB in de komende jaren lopen? Wie gaat de MRB op welke manier verrekenen? Leasenorm, eigen bijdrage boven norm, etc. Rekensommetjes maken, want velen zullen het niet geloven, maar de voordelen van een leaseauto t.o.v. zelf een auto kopen worden echt steeds kleiner en zal de komende jaren waarschijnlijk nog verder verkleinen door toename van nog meer regels.
 
Bovenaan Onderaan