@Gerben71, als je met "financiële onderbouwing" verwijst naar je post #13: die vraag had ik niet herkend als specifiek aan mij gericht.
Als ik het wél zo had begrepen, dan zou mijn wedervraag geweest zijn: "Wat bedoel je?"
Ik rij tegenwoordig namelijk uitsluitend privé, en wel ruim 28000 km/j.
Maar ik heb over een periode van een jaar of 45 allerhande van dienstwege verstrekte auto's ter beschikking gehad, van simpele kevers tot de betere middenklassers waaronder een stuk of 4 Audi's; laatstelijk een Octavia combi 1.9 Tdi BL DSG.
Sinds er verschillende bijtellingstarieven zijn ook altijd voor de volle mep. Dat deed elk jaar op 31 maart (bij het invullen van het aangiftebiljet) wel even pijn, maar die pijn werd ook altijd meteen weer verzacht door het besef dat ik voor dezelfde auto toch meer kwijt zou zijn als ik 'm privé zou rijden. Want met die (fiscaal) gemaximeerde km-vergoeding zou ik, in elk geval in de jaren '80 en later, toch ook lang niet zijn uitgekomen. Privé hebben we er trouwens ook altijd een 2e auto bij gehad - maar wel een kleinere, dus...
Ik begrijp natuurlijk best dat de leaserijder van nu, die voor een lage-bijteller heeft gekozen, het sneu vindt om zijn kosten te zien stijgen. Maar dan is het nog altijd voordeliger dan eenzelfde auto particulier te rijden, als je netjes alle kosten meetelt. ("Punt 1")
Dat vind ik overigens niet erg, hoor - ik heb er zelf lang genoeg van mogen profiteren. En ze kunnen ook nog dóór blijven profiteren van een verlaagde bijtelling voor de looptijd van het leasecontract, bij wijze van overgangsmaatregel. Mooi toch? Schoner rijden wordt beloond, en da's goed.
Welnu, om diezelfde reden zou ik het ook niet onredelijk hebben gevonden als de schone privérijders ook nog iets langer beloond zouden worden voor hun schone keuze, door voor die lage uitstoot-dieseltjes als een Fabia GL, Punto Eco en noem ze maar op, een wat aangepast MRB-tarief in te voeren inplaats van ze op één hoop te gooien met de rest van de dieselwereld. Gaat niet gebeuren denk ik - maar ik zou het wel op zijn plaats gevonden hebben... ("Punt 2")