Octavia combi RS met handbak of Octavia 1.8T combi met DSG of

Hallo,

Na erg lang het skodaforum te hebben bezocht en veel gelezen, is het vandaag eindelijk zo ver. Ik heb bericht gehad van mijn werkgever dat ik een nieuwe leaseauto mag uitzoeken. Na lang lezen, speuren en een paar testritten had ik de volgende shortlist:

Octavia combi RS
Octavia combi 1.8T Elegance Business met DSG
Peugeot 508 1.6 THP SW

De peugeot staat op de lijst bij m'n werkgever en is dus het meest voordelig. Echter gaat met voorkeur uit naar de skoda. heb van 2001 tot 2004 een octavia 1.8 elegance gereden en denk nog met veel vreugde aan deze auto terug. Dus nu mij keuze (vanwege budget):

Octavia combi RS
Octavia combi 1.8T Elegance Business met DSG

Na veel lezen gaat mijn voorkeur uit naar de RS. Helaas heb ik beide auto's niet kunnen proefrijden. Een octavia 1.8T is niet te vinden, laat staan een RS. Volgens de dealer in A'dam heeft geen enkele dealer in NL één van deze auto's staan. Wel heb ik een superb 1.8 met DSG gereden. Dit beviel zeer goed. Aan de ene kant is de RS een unieke auto qua prestaties en uitstraling. En oo wegligging als je de testen en ervaringen mag geloven.

Aan de andere kant is de DSG ook echte heerlijk en is het verschil in acceleratie en topsnelheid tussen de RS en de 1.8T niet erg groot. Vercshil moet dan toch in de wegligging en afstelling zitten?

Wat raden jullie me aan?
 

Rallye

Forumguru
Ik heb ook voor de keuze gestaan voor tussen een 1.8 of en RS. Ik heb geen behoefte aan DSG, maar een 1.8 zou voordeliger zijn geweest. Als je een 1.8 echter aankleedt als een RS (sportonderstel, xenon, evt. chippen etc.) heb je nog steeds een vrij anonieme auto, terwijl je op de extra's fors afschrijft. De RS heeft de extra's standaard.

Uiteindelijk heb ik daarom voor de RS gekozen. Ik betreur deze keuze niet.
 
Ik heb ook voor de keuze gestaan voor tussen een 1.8 of en RS. Ik heb geen behoefte aan DSG, maar een 1.8 zou voordeliger zijn geweest. Als je een 1.8 echter aankleedt als een RS (sportonderstel, xenon, evt. chippen etc.) heb je nog steeds een vrij anonieme auto, terwijl je op de extra's fors afschrijft. De RS heeft de extra's standaard.

Uiteindelijk heb ik daarom voor de RS gekozen. Ik betreur deze keuze niet.

Het verschil tussen de business line elegance met DSG en opties en de RS met (bescheiden) opties is inderdaad maar een paar honderd euro's. De DSG in de superb was in D stand erg fijn, vond de S stand wel onrustig. Het kick down gevoel kun je volgens mij met flink met snel schakelen ook wel 'benaderen'.

Keuzes, keuzes. Wordt toch wel steeds waarschijnlijker dat ik voor de RS ga :yeah:
 

Chatslet

Forumguru
Tja net wat je wil, automaat of hand, dat kan ik niet voor je beoordelen. Ik kan je wel vertellen dat RS sportondersteld betekend, qua wegligging hartstikke mooi natuurlijk maar qua comfort een stuk minder mooi.
 

Neptukker

Forumguru
Wat wil je: een leaseslet die je in alle comfort van A naar B brengt (1.8 T) of een auto die je soms uitdaagt (RS)?
Ben je van het sportieve dan is in mijn ogen DSG geen optie. Ik heb van de dealer een uur lang een nieuwe VW Golf R mogen beproeven. Deze had DSG en ik moet zeggen dat ik veel liever een handbak had gehad. Dat ding (hoe fijn ook voor kilometervreters) hoort niet thuis op een sportieve auto thuis zo heb ik bemerkt. Je mist zelf de controle en dat is onwenselijk als je lekker aan het boenderen bent. Ik begrijp sindsdien helemaal waarom autojournalisten de combinatie sportief/DSG een eengelukkige vinden. Wil je een heerlijke snelwegauto kies dan de DSG, wil je sportief kies dan de RS. It's simple as that!
 

MarcoO2

Forumguru
En als je het beste van twee werelden kiest (mits dit binnen je budget past) kies je voor de 1.8TSI (DSG), in combinatie met de 17"-velgen en met het sportonderstel. Dan heb je alle luxe én een heel behoorlijke portie sportiviteit. Ik heb deze keuze 10.000 km geleden ook gemaakt en geen seconde spijt gehad, ondanks dat mijn vorige O2 een gechipte 1.8TSI was met behoorlijk meer vermogen en koppel dan de RS.
 

VEEJAY

Forumguru
Sitechris gaat zeggen: RS met handbak! ;)

Ik zeg: 1.8T DSG chippen (wolf in schaapskleren). RS rijden is hele tijd opletten omdat je opvalt (sterke arm) en niemand kijkt verbaasd als je een sprintje wint...
 
Dank voor de reacties zover. Ik rijd niet zo heel veel kilometers op de snelweg. File rijdt ik ook niet zo vaak en heb tot zover altijd een handbak gereden. Daarnaast spreekt het uitdagende karakter van de RS me aan. Heb een dealer in Eindhoven gevonden waar ik de RS kan proefrijden. Hierna mijn keuze maken.

Chippen mag helaas niet van de leasemaatschappij.
 

Rallye

Forumguru
Ik kan je wel vertellen dat RS sportondersteld betekend, qua wegligging hartstikke mooi natuurlijk maar qua comfort een stuk minder mooi.

Nou, dat valt, zowel met mijn oude 17" als met mijn huidige 18", best mee hoor. Even gemeen: wordt er bij de normale Octavia niet geklaagd over zweverig weggedrag?

De RS is, als je niet op wilt vallen, ook in zwart en grijs te krijgen. Ik zag gisteren in Arnhem nog een grijze RS diesel .. - RRZ - . Dan val je ook niet op voor bromsnor.

Erwin: veel plezier met proefrijden!
 

Sand3r

Senior Member
Verkijk je niet op de leaseprijs van de O2 RS. Die is helaas niet gunstig tov de andere 2.
 

SileX

Senior Member
Ik lease ook mijn RS - leaseprijs bij Leaseplan is echt gunstig hoor ! 30k per jaar, 4 jaar - 770eur excl benz voorschot !
 
Leasebedrag valt inderdaad wat tegen, maar niet buitenpropotioneel tov de 1.8T met opties. De 508 is qua bijtelling aantrekkelijker, daar deze op de standaardlijst staat bij mijn werkgever. Auto's die niet op de lijst staan kosten extra bijtelling (helaas). De 508 is een leuke auto, maar trekt me veel minder dan de 1.8T en de RS.

Ik kan zaterdag een RS proefrijden. En val met de neus in de boter. De RS is gechipt en heeft 265pk. Helaas is chippen voor mij geen optie (mag niet van de leasemaatschappij), dus ik hoop dat ik niet te veel ga wennen aan het extra vermogen. Zal m'n ervaring later delen :)
 

Sand3r

Senior Member
@ Silex, dat bedoel ik. De 508 en normale O2 1.8 DSG zullen zo'n 150 euro p/m goedkoper zijn in verder gelijke uitrusting.
@Erwin, het is wel leuk die proefrit, maar veel zin heeft het niet. Met ruim 50pk extra is de motor zo natuurlijk niet te vergelijken.
 
@ Silex, dat bedoel ik. De 508 en normale O2 1.8 DSG zullen zo'n 150 euro p/m goedkoper zijn in verder gelijke uitrusting.
@Erwin, het is wel leuk die proefrit, maar veel zin heeft het niet. Met ruim 50pk extra is de motor zo natuurlijk niet te vergelijken.

Eens, geeft echter een beter beeld dan de 1.4T die ik anders kan rijden. Ook de wegligging etc.
Na flink rekenen en onderhandelen zit er trouwens misschien toch een RS met DSG in. Wel zonder verdere opties behalve een Kenwood DnX5280bt navigatiesysteem (en reserveband). De standaard navigatiesystemen mogen niet van de leasemaatschappij vanwege diefstalgevoeligheid.
 

Neptukker

Forumguru
RS en DSG, daartegen zeg ik néé!
Je wilt toch niet Doutzen Kroes als vrouw hebben om haar vervolgens de hele dag een burka aan te trekken?
 

Neptukker

Forumguru
Laat ik het anders stellen: een racefiets kopen om er vervolgens spatborden, lampen en een bagagedrager op te monteren. Een DSG is heerlijk....... maar niet op een heel sportieve auto.
 

Rallye

Forumguru
De DSG had iets "sportiever" gekund door hem niet zelf te laten schakelen vlak voor het bereiken van de begrenzer. Verder dringen ook DSG's steeds meer door in heel sportieve auto's (BMW M3, diverse Ferrari's). Bovendien: de RS is toch meer een snelle gezinswagen dan een "heel sportieve auto".
 
Bovenaan Onderaan