Roest is atlijd balen, helemaal als je er van uitgaat dat je een Tsjechische Mercedes hebt.
Ik vind het niet prettig om te lezen dat ze er bij Pon moelijk mee om gaan. Was het niet zo dat ook Octavia's een 10 jarige roestgarantie hebben? Ja, van binnenuit.... M.a.w., ook een importeur heeft te weinig vertrouwen in het product.... Roest achter de nummerplaat is een gevolg van het klepperen van de kunststof rand (met reclame in 9 van de 10 gevallen) tegen het plaatwerk, en de lak die daar tussenzit kan daar niet tegen....
Voor deze en andere roestplekjes (ook mijn O1 heeft er links en rechts wat last van) smeer ik er eerst wat Owatrol op, en als dat goed droog is, laagje verf erop. Roest nooit weer op die plek (provaat middel, de DS zit er ook vol mee).
Los eerst de roest op, daarna maar bakkelijen met garage/importeur etc...
Waar ik roest vermoed, onder de raamrubbers van de zijramen (die het regenwater tegenhouden), daar zitten een paar verdachte bobbeltjes onder, de buitenste hoeken van de kofferklep ivm net niet goed afgehangen klep of bumper, en onder het raam van de kofferklep, de bekende plek. Ook hier onder het rubberrandje wat verdachte plekejes die steeds hoger lijken te worden. Allemaal van die plekjes waar je lekker makkelijk bij kunt.....
Als ik de roest van de O1 vergelijk met die van de Felicia 2 die ik hiervoor had, dan was de Felicia op dat punt stukken beter....
Succes met de roestbestrijding...
MVG, Peter