Als ik consequent blijf, zeg ik ja, maar ik denk dat we allemaal weten dat de fiscus maar één kant op rekent...
Belasting via verbruik is inderdaad wel een goede optie: aanslag voor de fabrieksopgaaf en dan een bonus/malus voor het werkelijk verbruik.
De BPM, en straks mogelijk de km-heffing, wordt bepaald op basis van het theoretische verbruik "uit het boekje". Voor iedereen hetzelfde dus. En dat is maar gelukkig ook omdat het verbruik niet alleen afhangt van je rechtervoet, maar ook van de omstandigheden. Je zal maar in een andere bijtellingsklasse komen omdat je auto veel verbruikt aangezien je veel in de file staat....
Of je zit op de grens van een hogere bijtelling en takt een paar keer voor eigen rekening, dus niet op je tankpas: je verbruik gaat naar beneden en je bent voor een paar tientjes gered!!
Bij het verbruik uit het boekje zou men uit kunnen gaan van de extra's die gemonteerd zijn op het moment van eerste toelating op de weg, dus bij af-fabriek brede velgen, inclusief die velgen.
Men is trouwens voornemens ook achteraf modificeren van auto's te verbieden.
Overigens: niet de fiscus rekent maar één kant op, maar onze wetgever doet dat (die maakt de regels). Don't shoot the messenger....
Of nog simpeler, gewoon de belasting in de brandstofprijs verwerken...
Vergeleken met de ons omringende landen is dat al zo, wij hebben dan bovendien nog de BPM.