Inderdaad: pas na de eerste toelating (verkrijging kenteken/opnaamstelling) mag je alles aan de auto veranderen. Tot die tijd moet je aan de originele eisen voldoen, anders wordt de BPM hoger (als de wijziging leidt tot een ander label/meer uitstoot van het in de vrije natuur voorkomende CO2). Je (dealer) houdt dan dus de originele velgen over. N.B. andere dan de standaard velgen mogen dus wel, ook voor toelating, maar de BPM wordt er mogelijk hoger door.
En (voor leaserijders onder ons) niet te vergeten de invloed die het
eigenlijk zou moeten hebben op de fiscale bijtelling van 20% naar 25%... Want laten we eerlijk zijn: eigenlijk is het natuurlijk bezopen dat iemand een greenline zou kunnen rijden en aanpassen zodat gram CO2/km de greenline-grens overstijgt, maar lekker toch in 20%-bijtelling blijft zitten, terwijl andere mensen misschien wel zuiniger rijden in een niet-greenline auto en gewoon wel de 25% moeten betalen... :smiley29: Dat is natuurlijk niet de bedoeling van sponsoring met overheidsgeld...
Dus jongens, als je een greenline neemt en maar 20% fiscale bijtelling krijgt, probeer dan ook echt even onder die 116 gram CO2
[voor een diesel] te blijven... (aldus een heilig boontje)
Hier spreekt iemand die een 1.4 TSI krijgt die momenteel formeel nog net een schamele 7 gram per km te hoog zit (147 gram) en dus wel die 25% bijtelling voor de kiezen krijgt :icon_smile_dead:
[de grens voor benzine is 140 gram/km]
Ik vind het huidige systeem stom - hoe moeilijk kan het immers zijn om gewoon bijtelling in de vorm van glijdende schaal NAAR RATO van je CO2 UITSTOOT/KM te implementeren? Dat zou toch veel eerlijker zijn? Iemand die 141 gram CO2/km uitstoot betaalt nu immers evenveel fiscale bijtelling als iemand die bijvoorbeeld maarliefst 194 gram CO2/km uitstoot... Terwijl de eerste toch gestimuleerd zou moeten worden en de tweede afgestraft... :biggthumpdown:
"De vervuiler betaalt" moet het motto zijn en blijven
Groeten, L_en_K_fan