Ik dacht niet dat dit de plaats is om de fiscale bijtellingsregeling onder de loep te nemen.
Bovendien was er enkele jaren geleden een regeling waarin naar het verbruik (lees gereden prive-kilometers) het bijtellingspercentage bepaald werd. Dit bleek niet te werken en daarom waarschijnlijk afgeschaft is.
Volgens mij komt dat in de richting met wat L_en_K_fan schrijft.
Bovendien als je veel prive-kilometers maakt kan ook je werkgever een (extra) eigen bijdrage vragen.
Ik klaag niet over de huidige regeling. Hoe je het ook bekijkt, voor het netto bedrag dat je per maand/jaar betaald kun je nog steeds geen gelijkwaardige auto zelf kopen.
Zullen we weer terugkomen op het onderwerp:
Zijn er inmiddels meer mensen die gereden hebben in de Octavia Greenline en hoe is dat bevallen?
Allereerst heb je gelijk dat we een beetje off-topic gingen... excuus.
Het fiscale bijtelling systeem van vroeger was gedifferentieert in slechts 3 categorieën, dat was m.i. ook veel te weinig.
Ik ben net als jij geen klager: gegeven het systeem wat geldt, kies je een leaseauto die op basis daarvan per maand netto op acceptabel prijsniveau uitkomt. Prima, no problem. Mijn punt is dat de huidige differentiatie niet altijd het juiste stimuleert en een ander punt is dat de veel-gebruiker niet meer betaalt dan de weinig-gebruiker. Een Octavia 1.4TSI met 147 of 148 gram uitstoot mag van mij meer gestimuleerd worden dan een xxxxxx-auto met 200 gram uitstoot... Dat gebeurt nu te weinig bij de huidige leaserijder-categorieën.
Gewoon:
1) een glijdende schaal van maken dus, (ipv 14%, 20% en 25%) en
2) meer gebruik => meer betalen (en andersom)
Het is voor mij dus geen enkel probleem om een drie tot vierhonderd euro per maand netto voor mijn leaseauto te betalen, wel vind ik een kromme berekening die aan de bijtelling ten grondslag ligt een probleem.
Maar inderdaad, meer on topic dan...: wie heeft er al gereden in de Greenline 1.6 en hoe was ie?
Voor mij is de greenline geen optie want ik wilde per se een DSG. (En die is er nog niet in zuinige variant voor de greenline diesel.) Bovendien is de 1.4 TSI een stuk sneller en in aanschaf goedkoper en daarom in de bijtelling niet duurder. De weinige redenen om een greenline diesel te nemen is:
- als je per se diesel moet rijden en/of
- als je benelux-navigatie en bluetooth erg waardeert bovenop ambition business line
- het 50 Nm meerdere koppel nodig hebt voor een caravan (?)
De 1.4 TSI ambition business line komt namelijk netto per maand vrijwel even goedkoop uit als de greenline business line.