Octavia III 1.0 TSI occasion - kopen of niet?

Weet niet of dit de juiste plek is om de vraag te stellen.

Tot voor kort een Octavia III 1.2 TSI gereden, eigenlijk geen grote problemen behalve bovengemiddeld oliegebruik (gebruikte 5W40 ipv 5W30 long-life). Helaas door een ongeval total-loss door ongeluk bij 220.000 km, dus op zoek naar een andere auto.

Kwam deze Octavia III 1.0 TSI uit 2018 vandaag tegen, heb vanmiddag een kijkje genomen en een proefrit gemaakt. Auto maakte een goede indruk, met name de motor vond ik erg fijn (en stukken beter dan uit de 1.2 TSI). Wel wat kleine deukjes, achterbanden waren aan vervanging toe en reservewiel ontbrak (vreemd). Verkoper gaf aan dat we daar wel uit gingen komen.

Helaas was er geen volledige onderhoudshistorie aanwezig. Wel aflever inspectie uit maart 2018 en beurt van aug 2019, daarna niks behalve APK uitdraaien uit 2022 en 2024. Schijnbaar 2 jaar in de lease gezeten en daarna 1 andere eigenaar die van de week de auto heeft ingeruild bij de zaak die hem nu aanbiedt. Ze gaven aan dat onderhoudsboekjes tegenwoordig niet meer gangbaar zijn (lijkt me sterk) en dat ze bij twijfel over onderhoud deze auto nooit als inruil van de vorige eigenaar hadden geaccepteerd. Ze gingen nog even bij die eigenaar navragen of die wellicht toch nog wat heeft.

Ik vind het zelf een vreemd verhaal. Bij een auto van 7 jaar oud en bijna 180.000 km verwacht ik een ingevuld service boekje liefst met facturen erbij. Wel was het geen probleem om de auto een andere keer voor inspectie met de auto bij mijn voormalige VAG specialist langs te gaan (positief).

Wat zouden jullie doen?
 

Tees

Donateur
Het verhaal van de onderhoudsboekjes klopt wel hoor. Dat wordt tegenwoordig grotendeels digitaal bijgehouden, zeker door dealers. Ik heb ook liever facturen, maarja...
Soms kan je nog wel een uitdraai krijgen bij een dealer, maar veel dealers doen er wel moeilijk over.
 

gjhu

Forumguru
Het verhaal van de boekjes klopt helemaal, is tegenwoordig allemaal digitaal. Zelf heb ik de garage waarvan nog een onderhoudskaartje in de auto zat gebeld en zij deden niet moeilijk en hebben me de complete onderhoudshistorie gemaild. Hiervoor ook een 1.0 tsi gehad en idd een hele goede motor. Zelf heb ik toen bij 180000 km de distributie en waterpomp laten vervangen, misschien dat je dat nog mee kunt nemen in de onderhandelingen?
 

1983jeroen

Forumguru
Gewoon even aan een merkdealer vragen. Desnoods betaal je een paar euro voor een uitdraai.

De 1.0 is best een fijne motor en erg zuinig. Hoe dat na 180.000km is weet ik niet. Bij mij ging de waterpomp stuk na 120.000. Dat is wel een bekend kwaaltje.

Een O3 zonder climate control zie je niet veel.
Prima natuurlijk als je daar niets om geeft

Mocht je er niet uit komen met de banden, ik heb nog 4 redelijk goede 17 inch liggen die van mijn Octavia af komen.
Utrecht is niet zo ver van mij
Succes!
 
Bedankt voor de info alvast, super!

Begrijp ik het goed dat iedere Skoda (VAG?) merkdealer een uitdraai kan maken van de onderhoudshistorie? Dan zou mij VAG specialist waar ik 'm wilde laten inspecteren dat ook doen. En zou je daaruit kunnen opmaken of de waterpomp en/of distributieriem wellicht al vervangen zijn (gelet op de prijs denk ik van niet).

En zonder climate control verbaasde mij ook, ik dacht dat dat tegenwoordig standaard was. Wat is het nadeel als je alleen airco hebt? Je kunt geen temperatuur in graden instellen, betekent dat dat als de airco aanstaat hij maximaal koelt en de temperatuur bijgestuurd wordt door warme lucht bij te mengen (lijkt me minder efficient)?

Verder heb ik nog een vraag, wellicht weet iemand dat. Ik begrijp niet waarom de meeste O3 1.0 TSI > 1150 kg wegen, maar sommigen < 1150 (deze weegt 1147 kg). Misschien zijn er ergens specificaties te vinden waar je uit af kunt leiden welke uitvoering wat weegt. En wordt een auto op papier zwaarder door een trekhaak die er wellicht af-fabriek op zit? Heb nog steeds moeite met de wegenbelasting in NL na jarenlang in Engeland gewoond te hebben (daar betaal 100-200 euro per jaar voor een dikke zware diesel)...

En begrijp ook niet waarom dat reservewiel ontbreekt, gek om zoiets uit een auto te halen voordat je 'm ergens inruilt.
 
Weet je zeker dat er ooit wel een reservewiel in heeft gezeten? Meeste ex-lease octavia's hebben die helemaal niet, die van mij ook niet. In plaats daarvan het wel bekende bandenreparatiesetje (prut).
 

EdK

Forumguru
Ja die gaten worden nog steeds geponst in de fabriek om er daarna een reparatie vulbusje met pomp op 12V in te proppen
En wil je er een reservewiel ( thuiskomer ) in hebben dan moet je tijdens bestelling een vinkje laten zetten bij optie reserve wiel en 150 eurie meer neerleggen voor dat wiel en de krik....... :koffie:
 

Herperduin

Forumguru
Die lege ruimte is doorgaans gevuld met een heel zwart “piepschuim” schaal waarin vakjes voor o.a. de elektrische compressor en spuitbus met reparatie schuim voor bij lekke band. Als die schaal er niet in zit, zou je idd wel een Reservewiel verwachten.
Het gewicht van 1147kg of 1150kg is ergens rond 2018 gewijzigd en zal wel met iets extra’s te maken hebben maar was mij ook opgevallen toen ik op zoek was naar mijn OC3 1.0tsi.
De 1.0 tsi bevalt mij prima. Erg ruim, zuinig en rustig rijdend. Bij veel bagage en passagiers vind ik de motor wel wat aan de slappe kant. Hier in NL prima te doen als je geen agressieve rijder bent maar in de bergen had ik graag een sterkere motor gehad. Ik kom haast nooit in de bergen dus zou ook nu gewoon weer een 1.0 tsi kopen.
Ik weet niet welke je gezien hebt maar als je je budget en de link naar jouw gevonden auto deelt, zijn er velen die wel even mee willen kijken. Heeft mij toen erg geholpen. Nu al bijna een jaar heerlijk ongeveer 25000 km gereden zonder problemen.
 

Arjan1985

Forumguru
Ik heb toen der tijd gewoon de dealer gebeld waar de auto in onderhoud was (tijdens die lease). Ik vroeg toen meteen naar de werkplaats. Dan verbinden ze je door. En dan vertelde ik pas mijn verhaal: dat ik een proefrit maak en graag het laatste onderhoud wil weten. Dit kreeg ik toen netjes te horen.
De periode tussen ex lease en mijn aankoop was niet bekend. En heb toen omwille daarvan een grote beurt uit gevoerd. En de D riem laten vervangen
 

Pindasaus

Forumguru
Geen reservewiel is niet zo'n probleem, dat kan je later toevoegen. Een wiel kan je van Marktplaats halen. De bout om het wiel vast te zetten, de piepschuim kuip met gereedschap en de spanband zijn nieuw te koop voor een kleine € 100. De piepschuim kuip past denk ik alleen in stalen 15" en 16" velgen. Een grotere of lichtmetalen velg kan ook, dan moet je het gereedschap los erbij leggen. Je zou in de winter een wiel van je zomerset op reserve kunnen leggen en vice versa.

De distributieriem dient vanaf 210.000 km elke 30.000 km geïnspecteerd te worden. Die zal dus inderdaad niet vervangen zijn.
 
Laatst bewerkt:
@Herperduin link had ik in mijn openingspost staan maar voor de volledigheid: https://www.autotrack.nl/a/skoda-octavia-benzine-2018-57077388 Wat betreft budget ik zoek een auto waar ik 5 jaar mee kan rijden met 15-20k km per jaar. Gefacelifte O3 dus met 1.0 TSI motor, onder de 1150 kg en liever een jongere auto met meer kms dan andersom (zodat de auto vaker langere afstanden heeft gereden). Climatecontrol lijkt me ook wel een stuk handiger dan airco zoals @1983jeroen al aangaf.

@Herperduin in de lege ruimte achterin geen piepschuim schaal met vakjes, dus daar heeft een reservewiel in gezeten. @Pindasaus als ik het goed begrijp kun je alles gewoon toevoegen, ook geen speciale (unieke) "sleutel" voor de bouten van je wielen dus.
 

1983jeroen

Forumguru
Er past sowieso een volwaardig reservewiel (205/55R16 bij mij)
Daar zit dan weer de krik e.d. in.
Mijn wielbouten hebben geen specifieke sleutel nodig.

Deze heeft een trekhaak. Is dat nodig voor jou?
 
Thanks @1983jeroen. Ja trekhaak vind ik wel handig, heb geen aanhanger of caravan maar dan kun je altijd een keer een fietsendrager (van de buurman) of aanhanger (van iemand anders) een keer gebruiken wanneer nodig.
 

Canon-Eye

Forumguru
Wat is het nadeel als je alleen airco hebt?
Dat je een draaiknop zonder temperatuurschaalverdeling hebt, dus die moet je "op gevoel" positioneren tussen blauw/links en rood/rechts. Vond ik destijds bij mijn Fabia1 combi (2002-2007) geen probleem trouwens, maar toen was die airco op zich al een vooruitgang.
 

Tees

Donateur
Een handmatige airco is op zich te doen, maar sinds ik climatronic heb wil ik eigenlijk toch niet meer terug. Wel zo relaxed dat je daar niet meer aan hoeft te denken of onenigheid hebt met de passagiers over warmer of kouder.
 

EdK

Forumguru
HEb beide systemen en bedien beide even makkelijk....
En nadenken over me mede passagier ? Mijn wagen , ik rij en ik bepaal de temperatuur !
Ga hierover geen discussie aan want je hoeft niet mee te rijden hoor, kunt er ook komen met OV.... :koffie:




:deuk::deuk: Ja schat ik zet hem wat warmer......
 

Canon-Eye

Forumguru
Gelukkig heb ik nu een 2-zone climate control - de passagierskant staat standaard 3 graden warmer dan de mijne...
 

gjhu

Forumguru
Je ziet ze idd niet veel met alleen airco. Als je erzelf geen problemen mee hebt prima toch? Meestal stel je 1 x de temperatuur in.
 
Bovenaan Onderaan