Octavia III 1.0 TSI occasion - kopen of niet?

Slider

Forumguru
@Pindasaus en @serum Mijn O3 FL Ambition 1.0 TSI Combi met handbak en is geen import auto, maar echt op kenteken wel 1168Kg helaas en dus net schaal duurder dan andere O3's. Heb ook nooit gesnapt waarom dat is.
Heb de lichtste/simpelste uitvoering, motor en bak volgens mij.

@1983jeroen Station is meestal het handigste voor een gezin en vakantie bepakking, spreek ik uit ervaring :ROFLMAO: Vroeger had mijn vader 2x een Vectra sedan (mid jaren 90) en dat was altijd behelpen met de spullen. Ligt heel erg aan je gezinssamenstelling denk ik wat handig is hierin.

@gjhu 590L klinkt redelijk hetzelfde als een station, maar ze meten altijd puur tot onder de "hoedenplank"/afdekscherm. Bij een sedan is dat alles wat er is, kofferbak klep is meteen die grens. Bij een station kan je nog stouwen tot het dak, wat ze (vind ik totaal onterecht) nooit meerekenen in hun specs. Dat is juist wat ik zou willen weten van een auto. Daarmee is een station veel ruimer met bagage dan een sedan.

@octaviautrecht Panoramadak tja, meeste vinden het geweldig tot het gaan lekken of niet meer goed sluit en dan heb je toch een aardig probleem. Zijn te veel topics over op dit forum, ik zou hem nooit willen om die reden. Maar mooie uitvoering, ook met led koplampen, had ik toen ook liever willen hebben, maar buiten financiëel bereik.

• Leuk
Waarderingen: Tees
@Slider dat van die twee verschillende gewichten blijft dus een mysterie, echt wel heel vreemd!

Verder ben ik wel degelijk op zoek naar een Combi (station), precies om de redenen die hierboven worden benoemd. Je kunt veel meer meenemen en grote dingen passen vaak ook gewoon zonder gedoe. Een groter display (Colombus?) en Canton speakers zijn mooi meegenomen.

Wat betreft dat panoramadak, is dat echt zo'n groot issue? Ik vermijd de DSG omdat daar volgens mij in het verleden van alles mis mee was. En verder vind ik zelf schakelen eigenlijk ook wel zo fijn. Zie hier niet zo snel iets staan waar alle alarmbellen van gaan rinkelen?

@1983jeroen zoek dus O3 1.0 TSI FS Combi, climate control, trekhaak, < 1150 kg, rond de 150k km gereden (voorkeur jongere auto met meer km dan oudere met minder). Extra's voor interieur zijn een plus, met name een groot scherm (Columbus?) en goede speakers (Canton?).

@skordaat is Jan van Veen een goede? Vroeg me af waarom je daar had gekeken, veel goede opties maar ook veel auto's van 1168 ipv 1147 k (het bekende mysterie).

1983jeroen

Forumguru
Zou me voor die 108 euro extra MRB per jaar niet blindstaren op een model onder de 1150Kg

Misschien vind je wel een zwaardere die 500 euro goedkoper is. Kun je toch ruim 4,5 jaar de extra MRB van betalen ;)

Wat is je budget?

Zou bij het zoeken ook niet filteren op auto's met trekhaak. Die kan er altijd nog op. Zag op Gaspedaal dat het aanbod meer dan gehalveerd wordt als je trekhaak al eis opgeeft.

Heb je nog een voorkeur voor kleur, of juist kleuren die je sowieso niet wilt?

Laatst bewerkt:
@1983jeroen je hebt gelijk mbt gewicht, maar toch betaal ik liever minder belasting uit principe ;) Bovendien gaan belastingen in de regel omhoog...

Trekhaak is handig maar kan er wellicht op. Bovendien lijkt het erop dat mijn vader's nieuwe auto een trekhaak zal hebben, die woont in de buurt dus dat is eigenlijk ook prima. Heb geen caravan of vouwwagen.

Wat betreft kleur ben ik niet zo kieskeurig geloof ik, vind deze auto niet mooi in (fel) blauw, rood, etc. Wit, zilver, zwart zijn allemaal prima.

1983jeroen

Forumguru
In die kleuren is ook veruit het meeste aanbod.
We kunnen wel mee zoeken, maar via Gaspedaal en Marktplaats vind je zelf ook bijna alles wel.
Staat genoeg op van dit model. Alleen het grotere scherm is zeldzamer.
Als je Android auto of Apple CarPlay gebruikt heeft het betere systeem ook amper meerwaarde (behalve dan iets groter beeld)

@skordaat is Jan van Veen een goede? Vroeg me af waarom je daar had gekeken, veel goede opties maar ook veel auto's van 1168 ipv 1147 k (het bekende mysterie).
Beetje gladde verkopers bij Jan van Veen maar mooie deal kunnen sluiten. Heb de auto nu 8 maanden en onlangs bij VAG-Techniek helemaal laten nakijken. Er was echt geen enkel vuiltje aan de lucht, dus ik ben nog steeds super tevreden met de koop daar.

Slider

Forumguru
Zeker eens met @1983jeroen, dat gewicht op jaarbasis of geen trekhaak moet niet de reden zijn een mooie auto niet te doen.
Als je het je echt om de belasting (als principe) gaat, moet je emigreren....

Ik heb mijn trekhaak zelf later gemonteerd en in geleerd. Maar een trekhaakcentrum kan dat ook goed. bv.
Over het pano dak, zoek maar op het forum, is veel over te vinden.
Net als DSG, die moet je bijna wel aanpassen met een kabel of uit programmeren vanwege de Start/Stop gekte, of laten aanpassen niet zo sloom te reageren. Daarom heb ik ook bewust een handbak genomen, ik bepaal liever mijn eigen soepelere schakelmomenten en als een DSG stuk gaat, zal dat aardig wat geld kunnen kosten.

Al zal mijn wens in de toekomst onmogelijk zijn met hybrides en PHEV's :ROFLMAO:

Bovenaan Onderaan