Octavia III 1.0 TSI occasion - kopen of niet?

gjhu

Forumguru
Zo op het eerste gezicht een keurige en netjes onderhouden wagen.
En je kunt nog zoveel onderhoudshistorie doornemen (wel fijn dat die er is natuurlijk)en tips en trucs lezen, uiteindelijk is kijken, voelen en rijden het allerbelangrijkste.

hemi24

Forumguru
Ik zou even navragen wat ze gedaan hebben toen. 5W30 is niet de normaal voorgeschreven longlife olie voor deze motor, dat is 0W20, maar 5W30 LL mag er ook in.
Vroege 1.0 TSI’s zoals deze zou 0w30 of 5w30 of 0w40 moeten hebben; de 0w20 is voor latere versies vanaf ca (modeljaar) 2019 ivm partikelfilter…

Arjan1985

Forumguru
@octaviautrecht ik dacht een wat verwrongen wand van de zijkant van de rugleuning te zien (van het in en uitstappen) en een witte streep op de bestuurdersstoel. Maar beeld kan vertekenen door de slechte foto zoals je schreef

Wanneer ga je bij de auto kijken? Of ga je ze bellen?

@Tees Ja klopt die D riem kan kwa kilometers nog wel 100k mee en ik weet er staat tegenwoordig geen tijdsinterval voor staat dacht ik. Maar in mijn achterhoofd blijft dat toch HET onderdeel dat als datgene faalt, je auto financieel (voor mij persoonlijk dan) total los is. Je kan die kap eraf schroeven en die riem visueel bekijken alsook de multi riem.

@Arjan1985 ik denk dat ik ze even ga bellen, Heerenveen is niet echt om de hoek vanuit Utrecht. Schijnbaar kunnen ze die auto verplaatsen richting de vestiging in Stolwijk, dat is een stuk dichterbij. Kun je in de buurt een proefrit maken, ik zou dan ook even met Jaron in Woerden langsgaan om 'm te laten nakijken.

Zit me wel af te vragen of ik wellicht niet ook de Octavia IV moet overwegen. Zijn iets duurder en ik vind ze minder mooi dan de III, maar wellicht wel slimmer ivm afschrijving/restwaarde...

Arjan1985

Forumguru
Als je type 4 minder mooi vind dan de O3FL dan is dat een no brainer toch?!!
Als je 2 vrouwen ziet staan… verkeerde vergelijking wellicht.

Vanochtend was er een leuke meet en Greet te lezen op het forum die een O3 heeft gehad en nu een O4phev. https://www.skodaforum.nl/forum/i/voorstellen-door-kobus.51063/

Daarnaast, als je meer budget hebt (omdat je de O4 aanhaalt) is een O3FL RS wellicht aan te bevelen. Die zijn (denk ik) waarde vaster dan de “standaard” versies?
Of zoeken naar een O3 fl 1.5 TSI. Zijn iets zeldzamer. Er staat ook nog een mooie 1.4 TSI te koop in de bazaar van het forum

Laatst bewerkt:

1983jeroen

Forumguru
Voor de waarde zal het inderdaad slimmer zijn om een O4 te kopen.
Was laatst bezig met mogelijk inruilen van mijn O3. Toen het over de inruil ging zei de verkoper meteen dat het ondertussen wel een beetje ouderwets ogend model is.
Ook bij meerdere andere partijen offertes opgevraagd en de inruil is gewoon laag (en verkoopprijs van vergelijkbare auto's wel hoog...) dus zal dit argument overal wel een beetje spelen.

Maar....
De O3 na de facelift is natuurlijk gewoon een uitontwikkeld model zonder noemenswaardige problemen.
De O4 kent nog altijd wat gekke issues ondanks diverse software updates.
Als je de O3 mooier vindt zou ik lekker daarvoor gaan.
De O4 is ook echt nog wel een stuk duurder.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Slider

Forumguru
Geheel objectief gezien is het uiteraard wel de mooiste kleur die je kan vinden ;)
Wit is geen kleur, het is gewoon de primer onderlaag waarna ze te lui waren hem een kleur te geven :LOL: Maar dat is puur mijn voorkeur haha

@octaviautrecht Verder mooie uitvoering, precies die had ik willen hebben maar toen niet kon betalen (Style uitvoering).
Wat ik als enige wel vreemd vind, zijn die roest ringen op de voorste remschijven.

Screenshot 2025-03-27 085738.jpg

De buitenste ring is mooi schoon geremd, maar de binnenste ring heeft roest? Dan zou mijns inziens betekenen dat het remblok de binnenkant van de schijf niet aanraakt en dat lijkt me niet de bedoeling? Wellicht weten andere hier technisch uitsluitsel over te geven.

Dit is het wiel rechts voor, maar op een andere foto kan je zien dat het linksvoor ook is. Zou nog vreemder zijn als beide voor remmen dit vertonen.

Oogt ook weinig profiel, maar dat is met ze te bespreken natuurlijk gebeurd vaak.

@Slider dat van die roest op de remschijven was mij ook opgevallen. Wellicht helpt een keer stevig remmen, hij is wel door de APK gekomen in feb 2025. Wat betreft profiel, dat zag ik dat Nationaal Autorapport ook: 4mm voor en 5mm achter, dus die gaan niet meer heel lang mee.

Ben nu in onderhandeling met Vaartland over de witte O3, ze kunnen de auto naar vestiging in Stolwijk brengen voor een proefrit. Inspectie door mijn garage in Woerden is ook geen probleem.

Maar wat mij verbaasde is dat de een garantie van 3 maanden voor EUR 795 erbij doen. Heb aangegeven dat ik dat niet wil, maar schijnbaar moet de verkoper toestemming van het hoofdkantoor hebben om de auto zonder die garantie te verkopen. Heeft iemand noch krachtige argumenten om de auto zonder die garantie mee te krijgen?

Tees

Donateur
Heel simpel: je hebt wettelijke garantie, wat eigenlijk geen garantie is maar gebaseerd is op het non-conformiteita beginsel. Alles wat zij er boven verkopen is aanvullende garantie (staat letterlijk zo op hun website) en is niet verplicht.
En daarnaast geeft de wet aan dat de prijs waarvoor een auto geadverteerd wordt de prijs moet zijn waarvoor je de auto kan meenemen. Alles wat daar bovenop komt is dus per definitie optioneel.

ertromp

Forumguru
Krachtige argumenten? Je wilt gewoon geen garantiepakket van Vaartland dus zij hoeven de auto daarmee niet af te leveren.
Dus gewoon tegen de overeengekomen prijs afnemen en zonder dat bedrag voor garantie.

Bedankt @Tees en @ertromp dat leek mij ook. Heb helemaal geen tijd voor dit soort spelletjes, ik ga er vanuit dat ik straks te horen krijg dat ik 'm zonder die extra garantie mag kopen. Dan lijkt het natuurlijk alsof de verkoper mij een gunst bewijst, maar niets is minder waar.

EdK

Forumguru
dat de een garantie van 3 maanden voor EUR 795 erbij doen.
Ja garantie kopen............ dus als er wat gebeurd wat onder garantie valt dan betaal jij je eigen garantiegeval.....
En gebeurd er helemaal niets in de 3 maanden dan is het 795 eurie extra winst op de wagen....

Je ziet dit steeds vaker op 2e hands wagens, net als de afleveringskosten die ook bij 2e hands soms de pan uit reizen....

Precies zoals @EdK zegt. Je geeft minimaal €795,- uit, moet er wel binnen 3 maanden iets mee gebeuren anders ben je dat geld kwijt.

Laatste keer dat ik een auto kocht heb ik het zo afgesproken dat mocht er binnen een jaar iets aan mankeren, ik dat zou laten repareren en de factuur via de mail op zou sturen. Mochten er zo veel zaken aan mankeren dat ik boven die €795,- uit zo komen, zou de verkopende garage meebetalen.

@OctaviaSportBusiness ja daar stonden ze bij Vaartland ook voor open geloof ik. Maar ik verwacht geen 795 aan reparaties, wel nieuwe banden wellicht maar die vallen daar natuurlijk weer niet onder. En precies daarom wil ik geen garantie omdat er altijd discussie ontstaat. Vaartland kan ook morgen failliet gaan, dan heb je er ook niks aan (kleine kans maar toch).

Nou we zijn eruit hoor, garantie is eraf. Toen was er opeens een afspraak morgen en konden ze daarna pas zeggen of ze met mij in zee wilden gaan. Heb ze toen 150 euro voor transport auto van Heerenveen naar Stolwijk in de offerte laten zetten. Kan ik met dat ding bij garage in Woerden langs voor inspectie. Mochten er toch verrassingen zijn en ik zie van de koop af, dan zijn de transport kosten voor hun.

Tees

Donateur
Op zich niet heel gek toch? Ze moeten tenslotte tijd en benzine in investeren om die auto voor je te verplaatsen, en voor niets gaat alleen de zon op.

Bovenaan Onderaan