2 februari jl. mijn O3 FL 1.4TSI 150pk bij JD Engineering onder handen laten nemen. Daarbij heeft de auto ook op de rollenbank gestaan.
Dynorun voor het tunen 150,1pk 277,1Nm
Dynorun na het tunen 188,7pk 336,6Nm
Tijdens deze run had ik Shell V-Power getankt. Dat schijnt de slechtste 98 te zijn die verkrijgbaar is.
De 98 van BP, Esso en Total zijn het beste. Dit weten ze uit ervaring bij JD.
Ik rij nu eerst mijn tank met Shell V-Power leeg en dan gaat er voortaan RON98 van BP, Esso of Total in.
JD geeft aan dan een extra vermogenswinst van 5/6pk te krijgen waarmee ik rond de 194pk uitkom.
Ik heb gewacht met tunen totdat de Octavia zijn inspectie met olie heeft gehad. toevallig waren ook de bougies aan vervanging toe.
Ik had idd ook ergens gelezen dat er vaak andere (koudere) bougies geplaatst moeten worden bij een getunede motor. Ik heb daar voor de inspectie beurt met JD contact over gehad of dat nodig was. JD gaf aan dat de originele bougies voldoende waren.
Nu ging het bij mij enkel om een stage 1 tuning. Ik denk als je verder gaat met een grotere turbo, brandstofpomp en open filter, dat er dan op een gegeven moment wel andere bougies nodig zijn.
Na het tunen heb ik (vanwege een week storingsdienst) helaas nog niet zo heel veel kilometers gereden maar ik kan wel zeggen dat de auto een stuk lekkerder rijdt. Hieronder mijn ervaringen tot nu toe:
- de motor loopt rustiger,
- de motor klinkt stiller,
- het schakelen gaat vloeiender,
- snellere respons op het gaspedaal,
- bij continue 120km/u in z'n 6, voel je, bij ineens vol gas geven, dat ik ligt in de stoel gedrukt wordt. Dat was voorheen een stuk minder.
V.w.b. het brandstofverbruik kan ik nog niks over zeggen. Dat is op dit moment nog niet realistisch aangezien het rechtervoetje zo nu en dan toch even wat naar beneden neigt te gaan