Oil pressure warning 1.8 TSI

TDI_DSG

Senior Member
ik moet eerlijk bekennen dat de auto vanmorgen om olie 'vroeg' en ik heb er dus wat bij gegooid maar wat me dan wel bevreemd is dat de auto bij 62000 km een beurt heeft gehad en hij bij 70800 weer bijgevuld wil worden. Is dit normaal?

Noord26

Forumguru
Van 62K naar 70,8K zijn toch bijna 9000km's. Heb mijzelf aangewend om elke circa 5 tankbeurten even de olie te checken. Uit uw opmerking kan ik concluderen dat u het waarschijnlijk weinig tot nooit doet?

CDO

Forumguru
ik heb wel gemerkt dat mijn S2C heel gevoelig is voor olie peilen op een absoluut vlakke ondergrond. Had laatst gepeild en volgens mij stond de olie mooi tussen min en max. Een week later melding over oliedruk en niet meer dan 4.000 toeren.

Auto stil gezet, netjes af laten koelen en op een absoluut vlakke voer gepeild. Olie peil stond net boven minimaal. Olie bijgevuld en melding niet meer gezien...

Bij mij dus nu 3 keer:

eerste keer bij ongeveer 8000 km, niets te vinden
tweede keer bij ongeveer 25.000 km, iets olie bijgevuld
derde keer bij ongeveer 39.000 km, ook iets olie bijgevuld.

Eigenlijk zou het lampje met melding van te laag oliepeil moeten gaan branden mijns inziens voordat de oliedruk melding komt...

TDI_DSG

Senior Member
@ronnie: bij 62000 is de olie gewisseld bij de beurt. Het is dus 9000 km..
@noord26: ik weet dat je regelmatig moet pijlen maar ik rij al vanaf 1998 VAG producten (weliswaar allemaal diesels totaan de superb) maar ik heb er nog nooit een druppel olie hoeven bijgooien. Ik ben dit dus totaal niet gewend.
@CDO: Bij mij komt ook in de meeste gevallen het lampje 'te laag oliepijl' Ik heb dit in 71000 km een keer of 5 gezien, maar dus zoals eerder gemeld nu ook 2x de oliedrukmelding..

In ieder geval bedankt voor jullie reacties...

Antera

Donateur
sterker nog dat is echt minimaal. Meen zelfs dat ze dit mogen verbruiken op 1000km en dat dat nog normaal word beschouwd door de dealer

hans.a

Nieuw lid
Mijn 1.8 tsi heeft nu 50.000 km gelopen en elke 10.000 km moet ik er een liter olie bij vullen. Ik heb dit nog nog nooit eerder met een auto meegemaakt. Volgens de garage is dit normaal en is er niets aan de hand maar ik vind he toch wel erg veel.
ik heb nog een vraag, ik weet niet of die hier thuis hoort maar ja. mijn lampje van de benzine meter begint wel erg vroeg te branden, volgens de computer kan ik dan nog maar 100 km rijden maar bij het tanken krijg ik er niet meer als 48 liter in, hebben meer mensen dit ?

@hans.a
Rij je veel korte ritjes of geef je graag aardig wat gas? Misschien is er dan een verband. Je verbruik zal hoger zijn, waardoor de boordcomputer dan zegt dat je daarmee niet zover meer kunt rijden. Ook daardoor kan het komen dat je motor (vooral bij veel doortrekken en flink gasgeven) wat olie verbruikt.

hans.a

Nieuw lid
Nee juist niet. De auto is van december 2010 en heeft nu 50.000 gelopen en ik rij veel langere stukken dus daar kan het niet aan liggen. Wel is hij gechipt bij JD tuning maar volgens mij het daar ook niet aan liggen.

Humm...toch vreemd dan. Die van mij heb ik pas tegen de 30k een keer wat olie bij gegooid. Misschien toch eens JD vragen?
Ps. Hoe bevalt dat chippen? Wellicht iets voor die van mij?;)

hans.a

Nieuw lid
misschien moet ik dat maar eens doen en anders gewoon afwachten wie weet wordt het wel minder. Het chippen bevalt geweldig goed, de auto heeft nu nog meer power met name in zijn 3 en 4 is het verschil goed te merken. het is het zeker waard.

michelover

Forumguru
Mijn 1.8TSI is ook door JD gechipt en heeft nu 34000 gelopen in al die tijd een litertje bijgevuld. En ik rij vaak kleine stukjes.(4-7km)

RayDelft

Forumguru
Ik heb bij mijn vorige auto's tussen de beurten (20.000km) nog nooit olie bijgevuld.Ik heb niet eens een fles olie op voorraad. Uiteraard controleerde ik het peil.
Ik rijd voor het eerst Skoda en zal het eens in de gaten gaan houden.

Antera

Donateur
elke auto verbruikt wel iets de een meer dan de ander. Er mag zelfs 1 liter op 1500 km verbruikt worden hoor ik ze wel eens zeggen. Neem een V6 dat zijn b.v. oliezuipers . Niks om je druk om te maken .

Vandaag heb ik voor de 3e keer deze melding gekregen bij mijn O2 1.8tsi
Eerste keer heeft de garage alleen olie bijgevuld. Een maand geleden weer de melding gehad. Toen oliefilter vervangen omdat dit volgens de garage wel eens de oorzaak kon zijn (vuiltje erin).
Helaas nu weer... Maar weer terug ermee.

Zit intussen op 117.000 km.

Bovenaan Onderaan