Olie peilen

LenK

Forumguru
De 1.6 MPI heeft tegenwoordig wel een heel idiote peilstok.
Dit is mijn 3e auto met dit blok. Elke keer was de peilstok anders maar deze keer.....

Het leek VAG wel handig om de peilstok uit te voeren in glanzende gebruikte oliekleur. En dan ook nog in het model peildraad, lekker dun dus.

Je ziet zo voor geen r*k waar wel of geen olie zit op die "stok".
Hoe weet ik nu zeker of er genoeg in zit?
 

guitar_billy

Senior Member
fotootje aub?

mijn pijlstok is een wat dunne strip met aan het eind een oranje (hup hup) blokje plastic. daar zit een kruisvormig patroon van lijntjes op waar de olie redelijk in blijft hangen.
met een poetslap eerst even het uiteinde van de peilstok afvegen/droogvegen voor het peilen vindt ik handig.
 

VEEJAY

Forumguru
idd stokkie ff droogmaken en daarna erin en weer eruit. Klinkt onnatuurlijk maar zo doe ik het.

Vind de peilstok op de O2 niet handig inderdaad.
 

LenK

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: guitar_billy</font><hr />
mijn pijlstok is een wat dunne strip met aan het eind een oranje (hup hup) blokje plastic. daar zit een kruisvormig patroon van lijntjes op waar de olie redelijk in blijft hangen.

[/ QUOTE ]
Die had ik bij mijn O1 ook dacht ik. Was een beetje slap /forum/images/graemlins/confused.gif geval maar wel beter afleesbaar.

</font><blockquote><font class="small">Citaat: VEEJAY</font><hr />
stokkie ff droogmaken en daarna erin en weer eruit

[/ QUOTE ]
Bij het erin steken en weer eruit nemen neemt ie weer olie mee van de zijkant van de buis waar die in zit, dat maakt het ook weer onduidelijker. Ook het stukje dat in de olie zit is te kort.

Heb auto's gehad met een (licht)blank metaalkleurige stok. Daar zag je perfect de plek tot waar die in de olie had gezeten. Als die van de O2 ook blank was dan was het al wat beter.

Ik vind het nu echt zoiets van "welke idioot heeft dit bedacht"
 

Henny

Actief lid
Ik heb precies hetzelfde als LenK! Bij mijn vorige Octavia, O1, had ik nergens problemen mee, gewoon een plat deel en duidelijk afleesbaar. Met de O² is het nu een heel rare stok, de rechter in het instructieboekje. Natuurlijk maak ik eerst de peilstok droog en dan opnieuw erin, maar wat een getuur is dat daarna dan zeg, zelfs op een wit papieren zakdoekje is het nog niet duidelijk af te lezen. Lijkt nu meer gokken en dat moet toch niet de bedoeling zijn. De O1 had de platte (linker in het boekje) peilstok die veel beter afleesbaar was.
 

VEEJAY

Forumguru
ze vertrouwen blind op de electronica denk ik. Eerst een gele waarschuwing en dan een rode in de maxidot heb ik begrepen.
 

Jpoers

Lid
Stok is zeker niet erg duidelijk. donkere kleur. en de peistok zit een soort knik in en daar moet de olie tussen vallen.

De polo heeft gewoon een grijze stok en zie je meteen het oliepijl op.

En ik maak hem altijd schoon anders zit er aan de zijkant nog olie en zie je helemaal geen *piep*.
 

Dutch

Actief lid
Volgens mij zijn er twee soorten peilstokken in omloop: een goede en een slechte.

Ik heb een peilstok die gemakkelijk afleesbaar is, net zoals guitar_billy beschrijft. Exact dezelfde als in mijn golf IV.
 

higgy

Forumguru
Ik heb ook een waardeloze peilstok in mijn 1.6 MPI: niet af te lezen. En ik ben (leasebak) wel ZELF verantwoordelijk voor een goede oliestand.
Is die van de TDI's dan wellicht anders?
 

JettaFreak

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: VEEJAY</font><hr />

stokkie ff droogmaken en daarna erin en weer eruit.

[/ QUOTE ]

En dan die ribbels....
 

LenK

Forumguru
Ik heb schijnbaar wat aangeroerd over de dipstick (klinkt toch leuker dan oliepeilstok...)

Misschien is ie te vervangen? Kan nooit al te duur zijn.
 

Erikje

Actief lid
ik neem toch aan dat de gele waarschuwing op de maxidot op het juiste moment komt, nl het moment om een litertje bij te vullen? Waarom zou je dan uberhaupt die peilstok aanraken? Ik blijf er vanaf en vertrouw op de maxidot!
 
Het is een waardeloze peilstok! Onbegrijpelijk dat ze zo iets maken.
Ik heb het opgegeven hem er nog langer uit te halen. Als het oliepeil lampje gaat branden doe ik er een halve liter bij.
 

VEEJAY

Forumguru
Van briskoda:

Low oil light
If you get a low oil level warning and then top up the oil but not by a sufficient amount, the low oil level warning light will go out anyway and stay off for 100 miles before coming on again.
 

Henny

Actief lid
Ik heb altijd geleerd niet op het olielampje te vertrouwen, dan is het niveau vaak al te laag.
Ik vind de peilstok ook nog steeds onduidelijker dan de oude in de O1, maar mijn vrouw liet me zien dat als je peilt en dan de stok tegen het licht bekijkt, je "duidelijk" ziet of er ribbels zichtbaar zijn. Waar niet zichtbaar, tot daar zit de olie.
Bij mij is er trouwens vanaf het begin tot nu na een lange vakantierit, nog steeds geen druppel olie uit!
Had een fles olie meegenomen maar dus niet nodig gehad.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Henny</font><hr />

Ik heb altijd geleerd niet op het olielampje te vertrouwen, dan is het niveau vaak al te laag.

[/ QUOTE ]
Hier wordt de waarschuwing door de boordcomputer bedoeld. Als je wacht tot het rode lampje met de oliedruk dan ben je inderdaad veel te laat. Dan kun je ook geen extra 100 km meer rijden.
 

rickske

Actief lid
Je wordt al van tevoren verwitigd met het oranje lampje dat aangaat vooralleer de motor schade oploopt en kan je nog wel een tijdje rijden voor het rode lampje aangaat.
 

LenK

Forumguru
Worden de 1.6 MPI motoren nog steeds uitgeleverd met de onmogelijke oliepeilstok rechts op het plaatje hieronder of is het nu een betere zoals links op het plaatje?
 

Bijlagen

  • 48463-ScreenHunter_02 Mar. 01 21.20.gif
    48463-ScreenHunter_02 Mar. 01 21.20.gif
    7 KB · Weergaven: 48

ad5000

Actief lid
Heb sinds ik een leaseauto rijd geen peilstok meer van dichtbij gezien...
1819.gif


ook nog nooit een TDI gehad met olieverbruik. Volgens de garage was inrijden niet meer nodig, maar heb dit altijd toch netjes gedaan
2133.gif
 
Bovenaan Onderaan