Olie peilen

Frankie

Actief lid
Mijn O2 heeft ook een bagger stok. Is vorig jaar al eens een stuk van "afgebroken".. opeens was t onderste stukkie met die orange bal weg... "geeft niet, komt in de oliefilter" aldus de dealer...
crazy.gif
Snap idaad niet dat niet gewoon die ouwe vertrouwde metalen stokken kunnen blijven gebruiken.
 

Okki

Donateur
De een heeft een goed model de andere weer een bagger model.
Er is werkelijk geen peil op te trekken!
 

LenK

Forumguru
Vandaag brandde het oliepeillampje. Het peilen met de stok had ik al opgegeven, daarom op het lampje gewacht. Na ongeveer 20k bijvullen, dat is netjes.

Bij de benzinepomp was de goede olie niet te krijgen, dus naar de Skoda garage.
Kost 1 litertje meer dan 21 euro! Weet niet of het elders goedkoper is maar dit is net zo erg als HP inktcartridges, ook zo'n afzetterij t/m.

Meteen even mijn beklag gedaan over de peilstok en of er geen andere te krijgen is, die beter af te lezen is. Nee dus:crazy:
 
Laatst in Nederland olie bij de Shell pomp gekocht. Bijna 21 euro. Daar hadden ze olie (Helix Ultra VX) staan specifiek voor Skoda, Audi, Seat en VW auto's (staat zelfs voorop de fles) met o.a. code VW 50700 5W30 en ook te gebruiken voor motoren met roetfilter.
 

ad5000

Actief lid
Pfoe, gelukkig kan dat bij mij gewoon op de tankpas...
Gelukkig gebruikt mijn O2 nauwelijks olie. Ik blijf het zeggen... het is bij de TDI motoren een kwestie van inrijden al zeggen ze zelf dat het niet nodig is.
 

LeJo

Lid
Hele simpele truc...
Beetje krijt aan de peilstok smeren nadat hij droog gemaakt is en daarna terug peilen... tot waar het krijt zichtbaar is staat uiteraard de olie...
Simpele dingen maken het leven makkelijker ;)

Greetings.
 

LenK

Forumguru
Zal het eens proberen. Maar idioot dat je truukjes moet toepassen om zoiets simpels.
Het is in ieder geval geen Skoda probleem, de Leon II heeft ook zo'n lekker stikkie:
04052007.jpg


Waarom die ribbeltjes, waarom?
 
Meteen even mijn beklag gedaan over de peilstok en of er geen andere te krijgen is, die beter af te lezen is. Nee dus:crazy:

Er zijn wel O2's met een andere peilstok dan die op de foto verderop in dit draadje staat; de mijne bijvoorbeeld heeft gewoon een platte inkeping tussen minimum en maximum. Er worden dus andere peilstokken geproduceerd, ergo er zijn andere peilstokken leverbaar (wat immers als door een of ander ongeluk de stok kapot gaat? Hele nieuwe auto kopen soms?). Het zal er wel aan liggen dat men (dealer / importeur / handel?) geen soesah over zoiets simpels wil maken. Maar irritant is dat wel natuurlijk.
 

Tijg

Senior Member
Ik heb ook een waardeloze peilstok in mijn 1.6 MPI: niet af te lezen. En ik ben (leasebak) wel ZELF verantwoordelijk voor een goede oliestand.
Is die van de TDI's dan wellicht anders?


TDI's hebben zwarte olie. :473:
Terwijl olie in benzinemotoren heel lang goudkleurig helder blijft -en dus moeilijk afleesbaar- wordt hij in diesels heel snel zwartig en een stuk makkelijker afleesbaar op de peilstok.
 

TL@

Forumguru
Pfoe, gelukkig kan dat bij mij gewoon op de tankpas...
Gelukkig gebruikt mijn O2 nauwelijks olie. Ik blijf het zeggen... het is bij de TDI motoren een kwestie van inrijden al zeggen ze zelf dat het niet nodig is.

Ik deel die mening. Mijn Golf IV heeft nooit olie nodig en moet maar om de 30k km binnen voor onderhoud. Hij is wel mooi ingereden geweest door mezelf, hij wordt nu ook altijd mooi warm gereden, zowel door mezelf als door mijn vrouw (heeft heel lang geduurd voordat ze begreep waarom het nodig was om een auto warm te rijden, maar sinds de Golf weet ze het toch)

Mijn Astra verbruikt ook geen olie (onderhoud om de 15k km), die heb ik wel netjes ingereden (allez toch zo ongeveer :confused:), nu wordt die bijna altijd afgebeuld (auto rijdt vreselijk slecht, dus behandel je hem niet echt met respect :407:) ook al staat die koud (niet dat je weet wanneer hij warm staat want er is geen temp meter op het koelwater)
 
In de meeste TDI zitten andere peil stokken en die zijn breder en veel beter afleesbaar

dit tyoe van de foto zit vaak in een 1.6mpi en die zijn gewoon heel slecht af te lezen
In een Fsi zit weer een ander die zijn een stuk makkelijker misschien zou je zo'n peilstok ook in een 1.6mpi kunnen gebruiken

Groeten Jordy
 
Pfoe, gelukkig kan dat bij mij gewoon op de tankpas...
Gelukkig gebruikt mijn O2 nauwelijks olie. Ik blijf het zeggen... het is bij de TDI motoren een kwestie van inrijden al zeggen ze zelf dat het niet nodig is.

En hoe zou dat dan moeten?..............
 

TL@

Forumguru
Eerste 500km nooit meer dan 2000tr/min en nooit meer dan halfgas.
Daarna tot aan 1500km zachtjes aan opbouwen tot 4000tr/min (elke 100km, 200tr/min meer), wel altijd warm rijden (zelfde als in de eerste 500km) en nooit wanneer hij warm staat ineens doortrekken, rustig versnellen.
Ook stillekes aan het gas eens wat meer beroeren.
Zoveel mogelijk aan verschillende snelheden rijden (liefst een b-weg en dus geen autostrade)
Liefst niet teveel korte stukjes rijden.
Zeker af en toe eens stevig doorrijden (houdende aan het toerental dat je kilomterstand toelaat)
Mijn Golf IV kon dus al 160km/u tijdens het inrijden (minder dan 3000tr/min)

Wanneer er dan op 1500km andere olie in moet, is ie ingereden.

Dat is mijn visie op inrijden, er zijn mensen die iets anders beweren, ik vind dit de beste manier.
 

Fabia

† In Memoriam
Mijn werd ook verteld om de eerste tijd geen cruisecontrole te gebruiken omdat zo als jij ook al zegt je verschillende snelheden moet rijden.
 

LenK

Forumguru
Heb de tip (kon hem niet meer terugvinden op het forum) opgevolgd: plat kantje aan de peilstok gevijld >>> het peilen gaat weer zoals het moet: zien wat je doet.
 
ik had gehoopt dat er in dit draadje over de pijlstok.
Ik heb ook z'n onding in mijn 2.0 TDI de tip kwam hoeveel olie bijvullen als het oranje lampje gaat branden
Er is vast wel iemand die dit weet.
alvas bedankt!

groet,
Gertjan
 

hemi24

Forumguru
Half litertje? Dan heb je in elk geval eerst weer genoeg en kun je de rest van het flacon er de volgende keer bijgooien...
 
Ik lees dat veel van jullie vertrouwen op het oranje oliepeil lampje. Echter hoe ik mijn handleiding lees, is deze maar beperkt aanwezig in de octavia II (optie). Ik heb zelf een elegance combi 2.0 tdi uit 2005 en als ik hem op contact zet, zie ik niet het controlelampje branden. Zover ik weet betekend het dan dat deze niet aanwezig is. Of is dat niet zo? Kan je achterkomen of je zo'n sensor hebt?
 
Bovenaan Onderaan