Olie temp meter weg ????

FabiaZenZ

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb een Skoda Fabia 1.2 TSI 63kw.

Als optie op deze auto zit het MAXIDOT, voor iedereen die dit ook heeft hier kan je een heleboel info op zien.

Nu heb ik een heel vaag probleem...

Mijn Olie temp is ineens verdwenen:eek:oo:

Bij de dealer proberen ze me af te wimpelen met: het zat er niet op :S

Heeft iemand anders dit probleem ook gehad of hier ooit over gehoord.


Ik hoor het graag.
 

laagvlieger

Forumguru
Een olietemperatuurmeter zit slechts op enkele auto's, niet op de grote massa. Wat je bedoelt is de koelvloeistoftemperatuurmeter (leuk woord).
Deze meter zit standaard op de Fabia Greenline. Voor andere modellen is dit metertje een optie. Ik heb het ook niet, maar in de plaats een blauw lampje in het dashboard dat uitgaat als de koelvloeistof op bedrijfstemperatuur is.
 

octaviabas

Senior Member
En denk nou niet dat wanneer de koelvloeistof temperatuur meter 90 graden aangeeft dat het motorblok al warm is en dat je kunt gaan planken.
De olie temperatuur is dan nog bij lang niet op de juiste temperatuur.
Het beste is om als stelregel aan te houden dat na een kleine 15min (20 Km) je motor en olie pas op temperatuur is en dat je dan pas zonder schade aan je blok te maken kunt gaan gassen. In de winter is deze tijd langer

Overigens verwacht ik niet dat er een olietemperatuurmeter op de Fabia zit. Kijk eens in het instructieboekje?
 

Noord26

Forumguru
Olietemperatuur zit in de optie MaxiDot, zoals ook in het boekje aangegeven staat. Dus de topicstarter verteld idd het juiste en geen verwarring met koelvloeistoftemperatuur. Die zit analoog op in het dashboard verwerkt.
 

FabiaZenZ

Nieuw lid
Dank je...

Het is trouwens een Fabia van ongv 21.000 euro met alle opties die er mogelijk zijn.
hieronder valt dus ook de MAXIDOT met daarin de olie temp meter(digitaal)


ik weet het verschil wel tussen olie en koelwater.
er stond echt heel erg duidelijk : OIL TEMP (dat is geen koelwater volgens mij)
 

Monteurtje

Forumguru
Een olietemperatuurmeter zit slechts op enkele auto's, niet op de grote massa. Wat je bedoelt is de koelvloeistoftemperatuurmeter (leuk woord).
Deze meter zit standaard op de Fabia Greenline. Voor andere modellen is dit metertje een optie. Ik heb het ook niet, maar in de plaats een blauw lampje in het dashboard dat uitgaat als de koelvloeistof op bedrijfstemperatuur is.

Je hebt alleen een KVS temp meter als je een Maxi Dot display hebt. En die is niet standaard bij een Fabia Greenline. Als je het 'goedkope' display hebt, dan heb je ook even een blauw lampje.

Inderdaad heb Captian Hook hier ook ervaring mee. Nadat zijn auto een update heeft gehad.
 

Fabia86

Actief lid
En denk nou niet dat wanneer de koelvloeistof temperatuur meter 90 graden aangeeft dat het motorblok al warm is en dat je kunt gaan planken.
De olie temperatuur is dan nog bij lang niet op de juiste temperatuur.
Het beste is om als stelregel aan te houden dat na een kleine 15min (20 Km) je motor en olie pas op temperatuur is en dat je dan pas zonder schade aan je blok te maken kunt gaan gassen. In de winter is deze tijd langer

Overigens verwacht ik niet dat er een olietemperatuurmeter op de Fabia zit. Kijk eens in het instructieboekje?

Kan het zijn dat er een begrenzing is wanneer je toch binnen die 15min. in het rode gedeelte trapt? Laatst bleef ik vreemd genoeg 'hangen' toen het wijzertje in het rode gedeelte ging.
 

FabiaZenZ

Nieuw lid
Je hebt alleen een KVS temp meter als je een Maxi Dot display hebt. En die is niet standaard bij een Fabia Greenline. Als je het 'goedkope' display hebt, dan heb je ook even een blauw lampje.

Inderdaad heb Captian Hook hier ook ervaring mee. Nadat zijn auto een update heeft gehad.

Als je alleen een KVS temp hebt waar staat OIL TEMP dan voor ?

ik heb geen greenline het is een Dynamic
 

Captain Hook

Forumguru
Een olietemperatuurmeter zit slechts op enkele auto's, niet op de grote massa.
Correctie: als je Maxidot hebt, zit er normaliter ook olietemperatuurweergave tussen, tezamen met nog allerlei andere zaken.

Maar volgens de Skoda dealer zie ik (en inmiddels iemand anders) spoken en kletsen we uit ons nek dat het zomaar weer verdwenen is en beweert men ijskoud dat het er nooit ingezeten heeft...:icon_smile_dead:
 

Captain Hook

Forumguru
Inderdaad heb Captian Hook hier ook ervaring mee. Nadat zijn auto een update heeft gehad.
Idd, @Monteurtje, daar heb ik ervaring mee:(

Maarre, weet jij inmiddels hoe het zit? Want 'mijn' Skoda dealer beweert ijskoud dat het er nooit ingezeten zou hebben. M.a.w. dat ik uit m'n nek klets.
Is op een of 't andere manier nou te zien welke opties er wel of niet in zouden moeten zitten?
 

octaviabas

Senior Member
[laatste stukje topickaping]
Verschilt per type waar de begrenzer ingrijpt, vlak voor/in het rode is normaal
Het erheen trappen , met een koude motor niet :722:
[back on-topic]
 

Adoks

Senior Member
Maar je moet toch in het rode kunnen doortrappen? (ben een leek)
Eeh nee veel auto's en motoren zijn electronisch begrend net voordat je in het rood gaat. Anders hadden ze het wel groen gemaakt oid als het niet zo slecht zou zijn. Verdiep je maar eens in motor dynamica dan krijg je wel een idee waarom.
Verder heb je ook meestal niet het maximale koppel in het rode gebied en dat is des te meer een reden om daar niet naartoe te gaan ;)

Er zijn ook auto's met toerenbegrenzing bij koude motor, maar volgens mij heeft Skoda dat niet.

Persoonlijk vind ik een olietemp meter zeer fijn om te hebben. Weet je tenminste wanneer een auto echt tot leven kan worden gebracht.
Itt wat hiervoor beweerd werd, kan de olie temp al vrij snel de 90 graden halen. Met een beetje zomers weer heb je na 10 km de juiste temp. Althans dit is wat ik meet als ik rijdend een log van de auto maak. Vaak check ik ook nog even de olietemp sensor en deze geeft al na zo'n 10 km de juiste temp en dan ben ik een rustige diesel rijder.

Verder ben ik het zeker eens met de bewering dat je niet met een koude motor moet 'planken'. Echt zo slecht voor de motor, denk aan niet optimale oliefilmsterkte en spelingen in blok die beduidend anders zijn bij koude motor.
 

The bone collector

Senior Member
Ik heb wel de service interval laten resetten omdat hij 5000km te vroeg stond.
sindsdien ben ik hem kwijt en de dealer zegt dat het niks met elkaar te maken kan hebben

Daar zit de oplossing. Ik heb het even opgezocht, en blijkbaar moet er een bug in de software zitten. Wanneer de service interval op 'vast' wordt ingesteld (ECU-settings), verdwijnt de olietemperatuurmeter. Als hij terug op 'variabel' ingesteld wordt, dan verschijnt hij opnieuw.

Misschien even naar de dealer gaan, en de instelling terug laten veranderen als je hem graag terug hebt.
 
Bovenaan Onderaan