olie verbruik

Afgelopen week is mijn O2 voor zijn 30K beurt geweest. Dit na ruim 6 maanden probleemloos rijden..

Er was natuurlijk niets aan de hand...

Wat me in positieve zin is opgevallen, is dat mijn auto nauwelijks olie verbruikt. In de eerste 30K heb ik nog nooit bij hoeven vullen en het peil is nauwelijks gedaald..

De garage vertelde mij hierover dat die komt door mijn sportieve rijstijl (wel altijd rustig warm laten worden)... De auto gaat pas olie verbruiken wanneer er "sloom" mee wordt gereden.

Zijn er meer mensen waarbij er na 30K nog geen olie bijgevuld hoefde te worden? en indien dit het geval is, hoe is dan jullie rijstijl?

___JC___

Forumguru
Ik heb zeker wel een sportieve rijstijl en ik rij m ook altijd netjes warm maar het is af en toe olie tanken en diesel bijvullen...

Gieliovd

Forumguru
Leuke woordspeling :)

Mensen die een auto sloom rijden en hem nooit echt warm rijden die zorgen voor onder andere vastgekoekte zuigerveren. Dan ga je ook olie verbruiken!

Ik verwacht dat dit bij mij ook de reden is dat ik olie verbruik. De vorige eigenaar reed met de cruise control 50 in de 5, in de stad.

Een van de veel redenen.

Ik hoor net van een collega zijn Hyundai busje: zuigerveren gebroken, hele motor naar de maan. Zure berichten!

Timothee

Actief lid
Ik trek dat toch wel in twijfel....ik rij hem altijd netjes warm en weet zeker dat ik geen slome rijstijl heb. Toch heb ik al een paar keer olie moeten bijvullen (ben nu met de tweede fles bezig).

Gieliovd

Forumguru
Nee, ik zeg ook niet dat het bij jou komt door sloom rijden of iets dergelijks. Dit is alleen een reden die goed mogelijk is, en logisch te verklaren.

Het kan natuurlijk ook gewoon technisch zijn. Vreemde slijtage, fabricagemarges etc.

Gieliovd

Forumguru
Ik hoor ook wel eens dat krakend ijs niet scheurt, beetje jammer dat ik jaren terug nog natte poten had haha :)

Ik heb op dit moment er 72000 km erop staan met een sportiefe rijstijl en gewoon elke 4000 a 5000 km een 1/2 liter olie erin.
blijkt normaal te zijn voor 2.0 tdi motoren.

Ik heb er nu 33K op staan, één keer een beurt gehad. Ondanks een redelijk stevige rijstijl (sportief klinkt zo stompzinnig) helemaal GEEN olieverbruik. Ik rij hem ook altijd netjes warm.

___JC___

Forumguru
Verbazend dat er mensen zijn met helemaal geen olieverbuik en mensen die er elke 10.000km een half litertje bij moeten gooien. Dat komt niet alleen door de rijstijl denk ik. Je kan ook rustig rijden en je motor volledig naar de vernieling helpen. Nu is die van mij gechipt dus alles wordt wel wat meer belast.

Ehh 190 heb ik vanochtend niet gehaald maar ik rij nog in mn vervangauto en die 1.6 wil niet harder dan 180.

Volgens mij komt het door het inrijden wat zogenaamd niet meer hoeft...
Olieverbruik is volgens mij niet zo afhankelijk van de topsnelheid danwel van(tussen-) acceleratie. (En dat doet de 2.0 TDI net zo lekker :D )

BramBam

Forumguru
Ik heb er nu bijna 18.000km op staan en heb 1 keer 1 liter olie bijgevuld (bij ongeveer 8000km).

Hoor wel van collega's die ook een VAG TDI rijden, hele wisselende verhalen over wel/geen olie bijvullen.

purk

Senior Member
ik heb een twee liter benzine, octaaf I en verbruikt ook 1 liter op de 15.000 kilometer er zijn er die olie zuipen, heeft veel te maken met rijstijl en gebruik van de auto en soort olie....

ougie

Forumguru
Zojuist terug van vakantie, 3000 km met de caravan erachter. Ook zit ik qua km stand precies tussen de 60000 en 90000 km beurt in. Heb afgelopen weekend een litertje olie bijgevuld. Ben geen voorzichtig rijder, ook niet met de caravan (100/110 en soms 120), maar draai alles wel eerst effe lekker warm.

ad5000

Actief lid
Heb er nu bijna 13k opgezet en mijn 1.9 TDI verbruikt gelukkig geen druppel olie. Ik rijd de auto altijd netjes warm en de DSG in de stand drive laat ook het toerental laag, dus dat zal ook wel helpen. Ook heb ik de auto de eerste 2500 km ontzien (inrijden).

Ben zeker geen slome rijder en rijdt ook regelmatig op de top (met gemak 200 op de klok).

Bovenaan Onderaan