olie verbruik

Tallguy

Forumguru
Ik moet er gemiddeld elke 10.000km een liter erin gooien. Heb de 2.0, heb zeker geen slome rijstijl. Volgens dealer is 1ltr per 10.000km redelijk normaal met de PD motoren.

Tallguy

Forumguru
Zeker niet ingereden en bij koude motor het gaspedaal vloeren?

Nope, netjes volgens de richtlijnen ingereden. Ik heb wel vaker diesels ingereden. Het schijnt te liggen aan het Pompdüsen verhaal en misschien wel aan het 2.0 blok.

Mijn vorige VAG auto was een 90pk VW Golf IV. Ding heeft 150.000km gelopen met mij als 1e en enige eigenaar. Ik heb zelf nooit (echt nooit!) een druppel olie bij hoeven te vullen. Deed de garage tijdens de beurten wel neem ik aan.

Die auto en mijn occie beiden op dezelfde manier ingereden en niet lopen blazen als een onbenul. Ding heeft tonnen trekkracht, rookt niet (allen gedaan toen as van turbo begon te lekken). Ik rijd 'm ook altijd netjes warm. Voordeel van de 2.0 is uiteraard ook dat je nog steeds vlot kan rijden met lage toeren (6-bak). Als ik ga boenderen is dat altijd in DLD en dat kost me al een 45 minuten om bij de grens te komen. Dan is ie wel warm.

Dan ga ik er van uit dat de toleranties in het productieproces van het blok of zuigerbussen erg ruim zijn. Ik rij ook stevig, ga ook boenderen in DLD (20 min rijden van huis) en geen druppel olie erbij. Enne.. lui is ie niet, z'n top is boven de 210 en de acceleratie gaat top. (Nog samen met een A4 2.0 TDI sprintje getrokken en gelijk op)

Ad_O2

Lid
Blijf het verhaaltje vreemd vinden dat een diesel olie mag verbruiken, vooral met die super long life olie.
Lijkt mij sterk dat het spul gemaakt is om twee liter olie bij te gooien, vooral met die prijs van die olie.
Dan moet je ook geen beurten om de 30K geven...
Die van mij verbruikt bijna / geen olie, ik zit nu pas op de 13k dus ben nog net los gereden.
Echter verwacht ik niet dat mijn octie olie zal gaan slurpen, dit wordt mijn 3e tdi, allemaal verbruikten ze zéér weinig olie :yeah:

Timothee

Actief lid
Heb van de week ook weer 0,6 liter Castrol SLX erbij gegooid. Zit nu op 2,6 liter olie op 53.000km na iets meer dan een jaar.

Pendragon

Donateur
Ik had eerst een O1 1.9TDi en die verbruikte een stuk minder olie dan mijn huidige O2 2.0TDi. Bij mij gaat er ook ongeveer elke 10.000km een liter bij. Volgens de dealer is dit heel normaal. En ik heb hem ook netjes ingereden en laat de auto ook altijd netjes warm worden voordat ik het gas wat meer gebruik :)

Skoda_RS

Nieuw lid
Ik kreeg ook vandaag het olie indicatie lampje in mijn maxi-dot, bijvullen dus na 16.000 kilometer. Morgen een half litertje erbij gooien (pijl staat tussen normaal en minimaal. Het gaat hier om een RS 2.0 TDI waarmee zeer pittig gereden word. Ik rij hem ook altijd netjes warm.

Ted

Forumguru
Olieverbruik is meer afhankelijk hoe hij in gereden is en de nauwkeurigheid van het honen en de bereikte maatvoering. Liggen je toleranties aan de gunstige kant, dus weinig speling en goede hoonpatroon dan kan het tot een lage olieverbruik leiden. Een beetje geluk is altijd nodig.

Gieliovd

Forumguru
Heb ook maar weer eens gepeild bij het wassen van mijn auto ter voorbeiding van de forum meeting morgen in Houten.

Ik had verwacht dat het verbruik rond 1:5000 zou zitten, maar ik heb er onderhand al 2000 km opgezet, en ik zie nog geen gedaald peil....

Misschien valt het mee!

Maar goed, nou moet ik voor een beurt binnenkort nieuw olie, dus die bijgevulde liter beetje jammer haha.

Fabia

† In Memoriam
Zal morgen ook eens kijken. Maar ook mijn Fabje gaat binnenkort voor z'n 30km beurt.

Olie verbruik is bij mij: Octavia 1.9 tdi Combi Elegance.
20 tot 12.000 km 1 liter, 12.000km tot 25.000km 1 liter, bij 30.000 service beurt.
30.000km tot 48.000 km 1 liter het olie verbruik lijkt dus minder te worden. Auto van maart 2007 in bezit en staat nu op 52.000km 16 september 2007. Rijstijl gemiddeld 140 km per uur iedere dag 350 km alleen grote weg.

Swiss

Actief lid
Heb er vanmiddag m'n eerste halve litertje bijgegooid, na 8500 km.
Bij m'n vorige wagens (Astra TDCI en Focus TDDI) niet moeten doen, onderhoudsbeurten om de 30000 volstonden.
Op zich maak ik er geen punt van, ben alleen verschoten van de prijs. Die zogenaamde VW 506 01 blijkt 0W30 olie te zijn, 1 litertje van dat spul van Q8 kostte me ruim 16 Euro. Begrijp ik ineens waarom die olieverversingen zoveel kosten...

Greetz,
Swiss

Fabia

† In Memoriam
Shit, toch nog vergeten te kijken. Nou dan geloof ik het wel, over een week krijgt íe z'n 30km beurt. Was te druk met poetsen.

Peter79

Actief lid
Na 10000 km ongeveer gaat er bij ook 1 liter in. En ik rij altijd niet meer dan 2500-3000 toeren totdat de motor 90 graden is. Ik vond het ook wel wat relatief veel, maar na alle verhalen gelezen te hebben lijkt me dit dus gewoon normaal.

renYek

Lid
Veeeeel olieverbruik

Ik heb de afgelopen 2 weken al 2 liter olie bij moeten vullen. De laatste keer afgelopen vrijdag bij den dealert. Ze hebben het een en ander nagekeken en afgevuld. Na 1000 km (waarschijnlijk zo rond vrijdag as) moet ik terug om dan het verbruik te bekijken en dan zien ze verder hoe en wat..

Het kreng lekt niks, want geen plekken onder de auto dus het zou echt verbruik van moeten zijn. Ik ben wel benieuwd wat het is.

ThCTLo

Nieuw lid
1 keer olie erbij gemikt, was op ongeveer 10.000Km.
heb hem sinds maart 2006, en alleen met vakanties rijd ik lange stukken.
Door de week veel stads verkeer e.d. ik kom dan niet boven de 60 Km/h. uit .
staat nu op 28500 en nog steeds geen olie erbij gedaan.
maar .. beurtje komt er wel aan nu. hij loop al weer even te mekkeren dat hij een beurt moet hebben.

Bovenaan Onderaan