olie verbruik

LenK

Forumguru
Ik heb de afgelopen 2 weken al 2 liter olie bij moeten vullen. De laatste keer afgelopen vrijdag bij den dealert. Ze hebben het een en ander nagekeken en afgevuld. Na 1000 km (waarschijnlijk zo rond vrijdag as) moet ik terug om dan het verbruik te bekijken en dan zien ze verder hoe en wat..

Het kreng lekt niks, want geen plekken onder de auto dus het zou echt verbruik van moeten zijn. Ik ben wel benieuwd wat het is.
En wat is de uitslag?
 
Heb gisteren ook ff gekeken.
Na ruim 22000 km, nog geen druppel oilie bij hoeven vullen.
Gewoon een kwestie van inrijden :yeah:
 
Goed inrijden, sloom/snel rijden heeft er allemaal naar mijn idee niet zoveel mee te maken. Iedere motor heeft toleranties waarbinnen ze zijn gemaakt. Daar komt het verschil in olieverbruik van. Ik rij stevig door, heb de auto netjes ingereden, laat de motor altijd warm worden en toch ben ik met de tweede liter olie bezig (km stand nu 22000).
 

van_der_P

Senior Member
Volgens mij gebruikt iedere motor olie. Dat kan niet anders alles moet gesmeerd worden ook de zuigers in de cilinders. Het is onmogelijk dat de olieschrapveren alle olie weg geveegt krijgen , er blijft dus altijd olie achter die tijdens de verbranding in de motor mee verbrandt. Als het peil ongeveer gelijkt blijft dan komt dat door dat er wellicht een beetje benzine in de olie komt, of waterdamp.
Daardoor komt het dat als je je motor flink belast(z.g sportieve rijstijl, zware aanhanger. hard rijden) er olie verbruik optreed . Want dan verbrandt/verdampt die waterdamp en/of benzine.
Verder ben ik van mening dat een normale rijstijl de levensduur van de motor ten goede komt, en het olie verbruik binnen de perken blijft. De z.g sportieve rijstijl, hardrijden en/of een zware aanhanger voort bewegen zijn slecht voor de auto. Dit is alleen maar goed voor de garage.
 
De z.g sportieve rijstijl, hardrijden en/of een zware aanhanger voort bewegen zijn slecht voor de auto. Dit is alleen maar goed voor de garage.

Waarom hebben auto's dan nog steeds geen snelheidsbegrenzer ( hardrijden ), worden er nog steeds trekhaken gemonteerd, caravans / aanhangers verkocht ( zware aanhanger ) en worden er op de meest ongelegen plekken rotonde's neergelegd ( sportieve rijstijl )

Als je eerst zorgt dat de motor en olie op bedrijfstemperatuur zijn, dan kan een huidige motor wel tegen een stootje hoor.

Lang Leve Long Life Oil !
 

LenK

Forumguru
Waarom hebben auto's dan nog steeds geen snelheidsbegrenzer ( hardrijden ), worden er nog steeds trekhaken gemonteerd, caravans / aanhangers verkocht ( zware aanhanger ) en worden er op de meest ongelegen plekken rotonde's neergelegd ( sportieve rijstijl )
Wie zou dit mogen bepalen? De fabrikanten?
Moet iedereen toch zelf weten of ie langer of korter zonder problemen wil rijden.
En het effect van rijstijl laat zich pas na langere tijd merken.
En dan is zo'n auto misschien al lang ingeruild en zit de volgende eigenaar op rozen (goed bereden exemplaar) of is ie de pisang (slecht bereden exemplaar).

Levensduur is van veel factoren afhankelijk en de belasting van de motor is er slechts één.
 

van_der_P

Senior Member
Waarom hebben auto's dan nog steeds geen snelheidsbegrenzer ( hardrijden ), worden er nog steeds trekhaken gemonteerd, caravans / aanhangers verkocht ( zware aanhanger ) en worden er op de meest ongelegen plekken rotonde's neergelegd ( sportieve rijstijl )

Als je eerst zorgt dat de motor en olie op bedrijfstemperatuur zijn, dan kan een huidige motor wel tegen een stootje hoor.

Lang Leve Long Life Oil !

Het is enkel mijn mening, je mag er gerust anders over denken.
Het is niet aan mij om uit te maken hoe je je gebruikt, dat bepaal je zelf.

En een fabrikant maakt wat de klant vraagt. Wil je met je auto een aanhanger voort bewegen dan zorgt de fabrikant dat dat kan. Maar een auto is geen tractor, daar is die niet voor gemaakt. Wil de klant een sportieve auto dan wordt die gemaakt. Ofschoon het nooit een Ferrari wordt.
Gebruik je de auto toch voor deze extreme dan is die zo versleten. Ondanks het feit dat een moderne motor tegen een stootje kan.
 
Ik zou niet weten of mijn okkie ook olie verbruikt.
Wat een peilstok zeg, je ziet er alleen maar wat glimmends op zitten maar waar het begint en waar het ophoudt ik zou het echt niet weten.
Ik gok er een beetje op dat het lampje op tijd begint te branden, kan ik nog snel het kannetje uit de kofferbak halen.
Als hij een beurt moet hebben (nog 6000km) moeten ze echt iets aan die stok doen, wat een blamage zeg.
 
olie gebruik

Ik heb de afgelopen 2 weken al 2 liter olie bij moeten vullen. De laatste keer afgelopen vrijdag bij den dealert. Ze hebben het een en ander nagekeken en afgevuld. Na 1000 km (waarschijnlijk zo rond vrijdag as) moet ik terug om dan het verbruik te bekijken en dan zien ze verder hoe en wat..

Het kreng lekt niks, want geen plekken onder de auto dus het zou echt verbruik van moeten zijn. Ik ben wel benieuwd wat het is.
Mijn auto fabia 1.4 gebruikt 1 ltr op 3000 km in overleg met garage in valkenswaard via PON wordt er nu een vloestof bij gedaan en moet ik hem een dag missen want zij rijden een bepaald progamma af dus maar afwachten Ik wacht op bericht van de garage wanneer ik hem moet brengen 010344martien@hetnet.nl
 

LenK

Forumguru
Ik zou niet weten of mijn okkie ook olie verbruikt.
Wat een peilstok zeg, je ziet er alleen maar wat glimmends op zitten maar waar het begint en waar het ophoudt ik zou het echt niet weten.
Ik gok er een beetje op dat het lampje op tijd begint te branden, kan ik nog snel het kannetje uit de kofferbak halen.
Als hij een beurt moet hebben (nog 6000km) moeten ze echt iets aan die stok doen, wat een blamage zeg.
Ja en als ik dan zie dat jij een 2007 diesel auto hebt en ik een 2005 benzine dan rijden misschien alle O2 rijders met zo'n klote peilstok rond. Dat is inderdaad een blamage. Hebben ze er 500.000 ineens besteld of zo?
Ik heb in de garage een keer geklaagd. Het antwoord was: "Ik kan wel een nieuwe bestellen, maar dan krijgt u weer dezelfde".
Broek op mijn knieën :confused:
Deze O2 is mijn eerste auto waarmee ik rij tot het olielampje brandt (hopenlijk blijft die sensor heel). Oliepeilen is inderdaad totaal zinloos.
 
Vandeweek is mijn lampje gaan branden dat de olie bijgevuld moest worden.
Een oranje kannetje in de maxidot.
Oranje is geen rood dus zonder motorgevaar bij de volgende pomp gestopt en er lekker wat olie ingegooid, longlife van de garage mee geschooit.
Hij heeft nu 22.000 km gereden en dit was de eerste keer dat ik hem bij moest vullen.
Ik heb er een half literje bijgegooid, moet wel genoeg zijn tot de beurt over een +/- 5.000 km.
[sarcasm mode]Peilen heeft geen zin bij deze fijne peilstok[/sarcasm mode]
 
Zo heel moeilijk is het toch niet? Waar het glimt zit olie, voor de rest niet. Volgens mij is dat ook het enige waar een peilstok voor is.
 
Heb je hem wel eens gebruikt Mars??
Als je de stok eruit haalt en helemaal droog maakt en dan weer terug stopt zit hij altijd van boven tot onder vol met olie.
Niet helemaal vol maar er blijven wel resten olie op achter.
Ga dan maar eens kijken wat je peil nu exact is.
Ik heb inmiddels een auto of 15 gehad en dit is echt de meest ongemakkelijke peilstok die ik ooit gehad heb.
Ik zeg niet dat het niet te doen is maar er zijn zoveel wel af te lezen peilstokken dat ik niet kan begrijpen waarom voor deze peilstok gekozen is.
 
Bovenaan Onderaan