Oliepeilstok is zo vreselijk onduidelijk (argh!)

LenK

Forumguru
Wat is eigenlijk het verschil tussen het minimum en maximumpeil in liters (heb ik niet in de handleiding kunnen vinden)?
Dat is vaak 1 liter maar niet altijd. Als je van 1 liter uitgaat kun je nooit de boot in gaan door te veel olie bij te vullen.
 

hemi24

Forumguru
Oranje lampjë: motorkap open + motorkap dicht = de volgende 100km geen oranje oliekannetje...

collega met een A3 had altijd het probleem dat ongeveer 100km na de servicebeurt het oranje olielampje ging branden: dealer bleek altijd te weinig bij te vullen bij de service en aangezien de melding na het openen van de kap eerst weer na 100km komt, viel dat in eerst instantie ook niet zo op...
 

hemi24

Forumguru
Je snapt het dus even wel: openen van de motorkap staat gelijk aan het tijdelijk wissen van de oranje melding!

RTFM:
[FONT=SkodaSansFm,Bold][FONT=SkodaSansFm,Bold][FONT=SkodaSansFm,Bold]
Engine oil level​
[/FONT]

[FONT=SkodaSansFm,Bold][FONT=SkodaSansFm,Bold]
Warning light​
[/FONT]​
[/FONT][FONT=SkodaSansFm,Bold][FONT=SkodaSansFm,Bold]lights up

[/FONT][/FONT]
If the warning light​
lights up, the quantity of oil in the engine is probably too low.
Check as soon as possible the oil level or top up
, “Replenishing engine
oil” with engine oil.
A peep sounds as an additional warning signal.
The following text will be displayed in the information display*:

[FONT=SkodaSansFm,Bold][FONT=SkodaSansFm,Bold]
Check oil level!​
[/FONT][/FONT]
The warning light will go out if the bonnet is left open for more than 30 seconds. If
no engine oil has been replenished, the warning light will come on again after​
driving about 100 km.
[/FONT]
[/FONT]
 

MarcoO2

Forumguru
Bijzonder... ik dacht toch echt dat de scharnieren en sluiting van m'n motorkap puur mechanisch waren, maar blijkbaar zit er dan toch ergens een sensor verstopt. Pure nieuwsgierigheid: waar?
 

hemi24

Forumguru
Als je een maxidot hebt, kun je ook zien dat het openen van de motorkap ook daar wordt aangegeven net zoals de deuren en de kofferklep.
Neem aan dat het via het slot gaat van de motorkap.
 

MarcoO2

Forumguru
Dat wist ik dus niet, maar meestal zit ik niet achter mijn Maxidott als ik de motorkap open heb. Ga toch eens zoeken naar die sensor!
 

Ronnie

Forumguru
Waarschijnlijk zit er ook een lampje onder de motorkap, 't zal dan wss via dit schakelaartje geactiveerd worden.
 

MarcoO2

Forumguru
Een lampje...? Maak me gek... ga toch eens kijken!

Moet binnenkort toch mijn olie weer eens peilen (om weer ontopic te komen)! ;)
 

Wijnand850

Forumguru
Weer wat geleerd. Ben benieuwd of het openen en sluiten dan ook nog ergens wordt opgeslagen, zodat de dealer precies kan zien hoe vaak ik de olie heb gepeild.....:D.

:ot:Wat ik, met al die technologie, dan wel weer jammer vind, dat 'ie niet meldt wanneer de ruitensproeiervloeistof bijna op is. Dat deed de 16 jaar oude Volvo van mij wel, en die had nog niet eens van computers gehoord! Ik kwam daar vorige week achter. En dan heb je toch ineens een redelijk acuut probleem. Heb nu maar een volle vijf liter jerrycan in de kofferbak gelegd.
 

hemi24

Forumguru
@wijnand850: nog meer nieuws voor je: als je koplampsproeiers hebt (bijv bij xenon), krijg je ook een melding als de ruitensproeiervloeistof bijna op is...
 

Wijnand850

Forumguru
En daar zit nu net het probleem... mijn O2 heeft wel xenon (heeft de vorige eigenaar er in gezet), maar geen sproeiers :winkie:. Maar, los van wel of niet xenon, ik blijf het een vreemde afweging vinden van de Skoda ingenieurs. Een ruit kan bij opspattende pekel heel snel "dicht slibben", wat voor aanzienlijk grotere problemen zorgt als je sproeiervloeistof op is, dan wanneer je even wat minder licht voor de auto hebt, of mogelijk je tegenliggers wat verblindt. Dus waarom dat lampje dan niet gewoon standaard? Maar da's wel heel off-topic...
 

LenK

Forumguru
Lekker off topic weer. Ga ik nog even een beetje achteraan.
Het is belangrijk dat de auto weet wanneer de kap open is. Dan werken de ruitenwissers niet meer om te voorkomen dat die met de motorkap in botsing komen
 

hemi24

Forumguru
Leuke brug die je slaat (ruitensproeiers-ruitenwissers/motorkap-oliepeilen) tussen het offtopic geneuzel van Wijnand850 en mij...

Maar goed weer terug: de peilstokken verschillen dus blijkbaar per motortype, waarbij de zwarte uitvoering (met bolletjes) slecht is af te lezen, vooral bij zwarte olie van een diesel...

Blijf erbij dat het van boven naar beneden afvegen met een doekje de beste remedie is.
 

Constant

Erelid
Ik ben bang dat het de enige manier is, maar de laatste keer dat ik het op die manier deed kon ik alleen vaststellen dat er genoeg olie in zat. Misschien moet ik meer oefenen :grin:
 

Constant

Erelid
Die nieuwe peilstok is ontworpen om minder olie te verspillen, daarom is het een dunne draad. Ze zijn alleen vergeten dat ik niets zie om de olie goed te peilen :407:.
 
Bovenaan Onderaan