Oliepeilstok is zo vreselijk onduidelijk (argh!)

Constant

Erelid
Niet veel, maar menig druppeltje valt van de stok op een rubbere slang. En rubber kan heel slecht tegen olie.
 

Henny

Actief lid
Ik kon het ook niet aflezen bij mij. Heb het toen aan mijn vrouw laten zien, die hield de stok schuin tegen het licht en voilà, toen kon ik het ook zien op het rasterwerkje op de stok. De oude was idd veel makkelijker.
 

hemi24

Forumguru
Vanavond in het donker de ruitensproeier bijgevuld en van de gelegenheid gebruik gemaakt om de olie gelijk even te peilen, wat zelfs bij schemerlicht nog mogelijk blijkt te zijn...
 

TL@

Forumguru
Ik kijk het olieniveau eigenlijk nooit na. Ik zorg dat ik altijd een bus olie in de auto heb en wanneer het lampje aangaat, stop ik even om bij te vullen. Toch makkelijk een indicator om te zeggen wanneer de olie te laag staat.
 

Henny

Actief lid
Al sinds ik in een auto rijdt (1978) hoor ik dat als het lampje gaat branden van het olieniveau, je te laat bent met bijvullen. Zijn de indicatielampjes tegenwoordig preciezer?
 

LenK

Forumguru
Dat is het verschil met vroeger. Nu heb je oranje (tijd om bij te vullen) en rood (te weinig olie). Vroegah was het alleen rood, dus geen voor-waarschuwing.
 

Ronnie

Forumguru
Ik ben d'r ook nog eentje van de "oude" stempel; Vroeger werd de oliedruk gemeten middels een oliedrukschakelaar die bij 0.2 bar schakelde en dus het lampje deed aangaan. Bij b.v. 4000 t/m kon er dan al flinke lagerschade ontstaan!
Tegenwoordig zit er een niveausensor op de moderne motoren welke de hoeveelheid olie in het carter registreerd(oranje lamje) de druksensor is er ook nog, die zit meestal tussen de krukas en de nokkenas, bij te weinig druk gaat het rode lamje aan.

Edit: weer te laat....
 

hemi24

Forumguru
@LenK: vroeger had je meestal wel een "voorwaarschuwing": met enige regelmaat het peilstok eruit trekken... (en af en toe eens goed luisteren).

Nieuwste generaties hebben soms helemaal geen peilstok meer (Audi, Mercedes, ...)
 

Rolle

Senior Member
:ot: Dan ben je in Belgie wel gezien als je mett zo een wagen je rijexamen gaat doen.

- Nu meneer laat maar eens zien hoe je het oliepeil nakijkt.
- Euhm dat gaat niet meneer de examinator.
 

hemi24

Forumguru
OT : Ze zouden in B bij het examen liever wat meer aandacht besteden aan de rijvaardigheid... ;)
 

Rolle

Senior Member
ROFL maar dat doen ze ook denk ik. Is alweer bijna 15 jaar geleden dat ik mijn roze formuliertje gehaald heb.
 

TL@

Forumguru
:ot: Dan ben je in Belgie wel gezien als je mett zo een wagen je rijexamen gaat doen.

- Nu meneer laat maar eens zien hoe je het oliepeil nakijkt.
- Euhm dat gaat niet meneer de examinator.

is al een eeuwigheid geen deel meer van het rijexamen.

OT : Ze zouden in B bij het examen liever wat meer aandacht besteden aan de rijvaardigheid... ;)

Voor de Nederlanders geldt dit dubbel (vooral in de spiegel kijken voordat je naar het linkse vak gaat en dat je altijd zoveel mogelijk rechts moet rijden; deze zijn ook aandachtspunten in Belgie, maar dan voornamelijk in het weekend :1884:)

Het is niet voor niets dat het Nederlandse weggedrag tot ver in het buitenland bekend is :407:
 
Bij mijn Fabia 1 is de metalen oliepeilstok ook vreselijk slecht af te lezen.
Ik heb de tip gekregen van het lokale autobedrijf, om het onderste deel van de oliepeilstok met een beetje krijt ''in te kleuren''.
Hierna is het olieniveau wel duidelijk afleesbaar.
 
Werkte bij mij goed.
Peilstok verwijderen, goed schoonmaken.
Dan een klein beetje stoepkrijt op het afleesgedeelte (ribbels in de peilstok).
Oliepeilstok terugplaatsen en daarna aflezen.
 

hemi24

Forumguru
Goed absorberend stuk keukenrol of poetspapier er (van boven naar beneden) langs houden, dan zie je snel genoeg tot waar de olie aan de peilstok zit.
 
Bovenaan Onderaan