Olietemperatuur skoda super2 1.6 TDI greenline

Ericw

Forumguru
Goed op te lezen dat het allemaal goed is gegaan @eriktv!
Maar je hebt ook iets meer vermogen dan mijn 1.6TDI.....:D, dus dit moet wel goed gaan.
Ik heb trouwens maar 1 koelfan......
 

Peerke1960

Actief lid
Nav dit topic de olietemp tijdens de vakantiereis naar frankrijk bijgehouden. Met een caravan van zo'n 1200 kg aan de haak in heuvelachtig terrein nooit hoger dan 115 graden. Watertemp altijd 90 graden. Ik moet zeggen dat de 1.6 diesel qua prestaties me niet tegenvalt, al is de motor niet echt op de proef gesteld.
Helaas om die reden van m'n betere wederhelft geen toestemming gekregen voor een boost van de dieselmotor (kwam achter de prijs) :dankje:
 

Tafkah

Forumguru
Tja, ik kom net terug uit het noorden en de extremen die ik vorig jaar tegenkwam (extreme buitentemperaturen met lange (niet supersteile) klimmen) ben ik dit jaar niet tegengekomen. Mijn olie temp was ten hoogste 114 C op een wat langer stijgend stuk, maar mijn water temp is (in tegenstelling van vorig jaar) niet van de 90 af geweest.
Of de aanpassing van de gril dus iets opgeleverd heeft dat weet ik niet, maar goed, het zal ook niet slecht geweest zijn.

Overigens, vanwege de in scadinavië lagere (toegestane) snelheden voor auto-caravan combinaties vergeleken met zowel Nederland, Frankrijk en Duitsland (sleurhut heeft een 100 km stikker op de kont), vond ik persoonlijk de 1.6 niet super presteren. Ik heb een 2014 model met 6 bak (en 20% bijtelling volgens NL wetgeving). De 6e gebruik ik sowieso niet met caravan, en voor de 5 is 90 dan net niet goed genoeg, zeker niet als je dan ook nog iets omhoog gaat. Je moet dan ofwel veel schakelen tussen 4 en 5, of hem in 4 laten (wat waarschijnlijk wel beter is voor het blok). Als je wat harder mag dan 80 (en ik rij meestal 5-10km/u harder dan toegestaan) dan zit je versnellingsbak technisch in een beter / optimaal bereik van toeren en vermogen (en ja, ik negeer occasionally ook wel eens een inhaalverbodje in Dld om een stumper die 80 rijdt (oude camper ofzo) toch even voorbij te gaan)...
 

Canon-Eye

Forumguru
een stumper die 80 rijdt (oude camper ofzo)
Toevallig of niet, 80 is ook het maximum voor vrachtauto's. Alleen al om die reden zul je er rekening mee moeten houden dat je die redelijk vaak voor je hebt. Zelfs al rijden deze, waar mogelijk, tussen de 80 en 85 (echte) km/u, de meeste zullen dat niet redden als de weg wat omhoog loopt.

Ik vraag me af waarom iemand met caravan of camper die wel genoegen neemt met het vrachtwagentempo, dan opeens als "stumper" gekwalificeerd moet worden?
 

Octaaf

Forumguru
Naar Oostenrijk:
Bij normale snelheid/toeren (140km/2500) bleef de temperatuur op 97-98

Bij "gasgeven" steeg de temperatuur naar 103 en zakte netjes als de snelheid ook weer zakte

(1.6tdi Greenline)
 

Octaaf

Forumguru
Update: vandaag even afgedaald naar Innsbruck, 16% daling. geen probleem
's avonds weer de 16% stijging omhoog...... pfffff, dat was lastig...... en temperatuur steeg naar 110 graden.
duurde 3-4 minuten, daarna werd het vlak en zakte de temperatuur snel naar 103 en daarna weer onder de 100
 

Bael

Forumguru
Ik heb nu sinds 2weken mijn Octavia RS en bij normaal rustig rijden is mijn olie temperatuur ook meestal rond de 106 graden. Vind dat ook nogal aan de hoge kant voor zo rustig te rijden, aangezien ik met mijn golf R tijdens het sprinten en circuit nooit boven de 100graden is geweest :pieker:

Hoe zit dat bij de andere 2.0tsi motors van Skoda?
 
Ik heb nu sinds 2weken mijn Octavia RS en bij normaal rustig rijden is mijn olie temperatuur ook meestal rond de 106 graden. Vind dat ook nogal aan de hoge kant voor zo rustig te rijden, aangezien ik met mijn golf R tijdens het sprinten en circuit nooit boven de 100graden is geweest :pieker:

Hoe zit dat bij de andere 2.0tsi motors van Skoda?
Ik zou het eens bij mij in de gaten houden, heb er eerlijk gezegd nog niet echt op gelet hoe dat bij die van mij is.
 

turboturbo

Forumguru
Update: vandaag even afgedaald naar Innsbruck, 16% daling. geen probleem
's avonds weer de 16% stijging omhoog...... pfffff, dat was lastig...... en temperatuur steeg naar 110 graden.
duurde 3-4 minuten, daarna werd het vlak en zakte de temperatuur snel naar 103 en daarna weer onder de 100
Merkte je nog verschil als je een andere, bv lagere versnelling koos (en dus meer toeren maakt)?
 

Octaaf

Forumguru
Ik had een spoedje ziekenhuis, niet heel veel op kunnen letten. Viel me op de terugweg, naar boven, wel op dat ik me zorgen begon te maken of hij het in z'n twee wel zou halen :)
 

turboturbo

Forumguru
zorgen begon te maken of hij het in z'n twee wel zou halen :)
Tja dan valt er weinig terug te schakelen nog....
Ik zou denken: meer toeren is snellere omloop snelheid van de olie en koelwater en minder kracht per cilinder slag nodig: de motor hoeft minder te zwoegen. Dus misschien dat je op die manier de olie temperatuur lager kunt krijgen.

Overigens is in de bergen rijden andere koek voor een (turbo)motor, het klopt dat de motor dan veel warmer wordt niet alleen door de gevraagde belasting, maar vooral ook door de ijlere lucht. Het wordt hier uitgelegd in de laatste paragraaf op MarcoVW's website: http://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Turbo/turbo.htm
 
Laatst bewerkt:

Bael

Forumguru
@Bael Je hebt de auto pas 2 weken, ik neem aan dat je 'm nog aan het inrijden bent. Dan is het niet vreemd dat de olie temperatuur wat hoger is, dat trekt nog wel bij als alles een beetje ingesleten is.

Jup ben hem nog aan het inrijden, heb nog maar 300km dus nog even te gaan :)
Dat kan natuurlijk ook, het viel mij gewoon op aangezien het toch bijna over dezelfde motor gaat maar dan met minder vermogen.
 
Bovenaan Onderaan