Tja, ik kom net terug uit het noorden en de extremen die ik vorig jaar tegenkwam (extreme buitentemperaturen met lange (niet supersteile) klimmen) ben ik dit jaar niet tegengekomen. Mijn olie temp was ten hoogste 114 C op een wat langer stijgend stuk, maar mijn water temp is (in tegenstelling van vorig jaar) niet van de 90 af geweest.
Of de aanpassing van de gril dus iets opgeleverd heeft dat weet ik niet, maar goed, het zal ook niet slecht geweest zijn.
Overigens, vanwege de in scadinavië lagere (toegestane) snelheden voor auto-caravan combinaties vergeleken met zowel Nederland, Frankrijk en Duitsland (sleurhut heeft een 100 km stikker op de kont), vond ik persoonlijk de 1.6 niet super presteren. Ik heb een 2014 model met 6 bak (en 20% bijtelling volgens NL wetgeving). De 6e gebruik ik sowieso niet met caravan, en voor de 5 is 90 dan net niet goed genoeg, zeker niet als je dan ook nog iets omhoog gaat. Je moet dan ofwel veel schakelen tussen 4 en 5, of hem in 4 laten (wat waarschijnlijk wel beter is voor het blok). Als je wat harder mag dan 80 (en ik rij meestal 5-10km/u harder dan toegestaan) dan zit je versnellingsbak technisch in een beter / optimaal bereik van toeren en vermogen (en ja, ik negeer occasionally ook wel eens een inhaalverbodje in Dld om een stumper die 80 rijdt (oude camper ofzo) toch even voorbij te gaan)...