Olieverbruik

tosca

Nieuw lid
Hallo,
Ik lees hier op het forum genoeg over het olieverbruik van de tsi motoren,maar kan eigenlijk niks vinden of dit te verhelpen is.
Onze Yeti 1,2 tsi heeft na zijn 30000km beurt in febr 2012 al zijn vierde liter olie gekregen en de teller staat nu op 40000km.
De dealer vond dit toch ook wel wat veel en heeft aangeboden(nadat we er al een aantal keren naar gevraagd hadden)er naar tekijken.
Er alleen maar naar kijken zal het wel niet beter van worden.
Dus mijn vraag is,wat is er aan tedoen?
mvg Wouter
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dit lijkt me volstrekt abnormaal en ook alarmerend! Normaal gesproken is het olieverbruik dacht ik te verwaarlozen bij die motor. Alleen als je een tijd met een caravan hebt gereden of hem anderszins behoorlijk hebt belast (bv in de bergen) kan er wel eens een 1/2 litertje bij moeten. Maar 4 liter op 10 000 km doet de vraag rijzen of er niet ergens iets aan het lekken is.
 

EdK

Forumguru
Ehhh freewheeler volgens mij bedoel je 4 liter op 40000 Km dus 1 liter per 10000 Km

En even ter info tosca, ik heb de 1,4TSI Yeti en ik heb er nu een 20.000Km opzitten en heb er pas geleden een klein half litertje bijgedaan
Maar echt nodig was het niet op dat moment want pijl op peilstok was nog binnen de marges
Maar vanwege dat ik de heuvels van Engeland in ging en voor hollandse begrippen me wagen wat meer ging belasten heb ik die halve liter er bij gedaan.

Maar je motor is schoon van buiten ? ( geen oliesporen ? )
Geen olie op wegdek voor de deur wat duid op lekkage ?
Geen mistvlagen als je in je achteruitkijkspiegel kijkt ( verbrande olie uit uitlaat ? )
 

Rosinfield

† In Memoriam
heeft na de 30 000 km beurt zijn 4e liter olie gekregen, staat er. Misschien begrijp ik het verkeerd, maar ik lees dat als 4 liter na de 30 000 beurt bijgevuld. Maar hopelijk gaat de topic starter klaarheid brengen in dezen
 

tosca

Nieuw lid
Ehhh freewheeler volgens mij bedoel je 4 liter op 40000 Km dus 1 liter per 10000 Km

En even ter info tosca, ik heb de 1,4TSI Yeti en ik heb er nu een 20.000Km opzitten en heb er pas geleden een klein half litertje bijgedaan
Maar echt nodig was het niet op dat moment want pijl op peilstok was nog binnen de marges
Maar vanwege dat ik de heuvels van Engeland in ging en voor hollandse begrippen me wagen wat meer ging belasten heb ik die halve liter er bij gedaan.

Maar je motor is schoon van buiten ? ( geen oliesporen ? )
Geen olie op wegdek voor de deur wat duid op lekkage ?
Geen mistvlagen als je in je achteruitkijkspiegel kijkt ( verbrande olie uit uitlaat ? )

Grote beurt 7-2-2012 30389km
olie lampje brand 7-4 2012 34870km 1 ltr bijgevuld door dealer
olie lampje brand 26-5-2012 37606km Zelf klein literje bijgevuld
olie lampje brand 28-6-2012 39831km 2 ltr bijgevuld door dealer(lijkt mij wat veel)

Motor is schoon,er lekt niks en het loopt als een zonnetje.
 

tosca

Nieuw lid
Als het liter op 10.000 km is, is dat inderdaad niet normaal, zal deftig moeten naar gekeken worden, lijkt me
Was het maar 1 op 10000,het is toch echt 4 op 10000,de laatste keer snap ik niet dat er 2 ltr bijgevuld moest worden,ik dacht dat het tussen min en max aan de peilstok 1 ltr was.
 

EdK

Forumguru
in een maand tijd een 2K verder en dan 2 liter er bij moeten doen is echt teveel.
Dan zou je gaan denken dat of jij hebt de keer ervoor niet goed gestaan met de wagen dus fout gemeten.
Of de dealer heeft wat ruim geschreven
helemaal omdat je zegt dat je geen lekkage's hebt en geen rook ontwikkeling hebt !

Het moet toch ergens naar toe verdwijnen zou je zeggen.

Wel hoop dat ze toch wat gaan vinden bij de dealer anders ben je de eerste die straks meer olie verstookt dan euro95
 

Pollewop

Forumguru
De dealer vond dit toch ook wel wat veel en heeft aangeboden(nadat we er al een aantal keren naar gevraagd hadden)er naar tekijken. Er alleen maar naar kijken zal het wel niet beter van worden.

Toch aardig van de dealer, aangezien een verbruik tot 0,5 liter / 1000 km (volgens het Instructieboekje in elk geval ) nog normaal is...

Succes...:xyxthumbs:
 

Cordoba

Forumguru
Als het klopt (die 2 liter van de dealer) lijkt het olieverbruik rap toe te nemen: de eerste liter bijvullen na 4481 km, de volgende na 2736 km en 2225 km zelfs 2 liter bijvullen. Zelfs als dit een foutje van de dealer is, en er maar 1 liter is bijgevuld, is dit hoogst alarmerend. Zelfs 1 liter bijvullen op 10.000 km vind ik al vrij veel voor een benzinemotor van deze leeftijd/km-stand.
 

mr2cv

Lid
Als één keer je olielampje gaat branden, kan gebeuren. Je weet immers dan nog niet dat je motor olie verbruikt Maar 3 keer?! Zou je niet eens een keertje tussendoor gaan peilen?
 

Chatslet

Forumguru
Dit is bijna een liter per 1000 km. Voor een motor met nog geen 40k op de teller vind ik dat abnormaal veel, lijkt wel een olieboot. Zelfs motoren met meer dan een ton op de teller verbruiken minder. Overmatige slijtage lijkt me niet de oorzaak te kunnen zijn bij zo'n lage stand. Ik verdenk dan eerder de turbo of een probleem met de carterventilatie. Toch zou de auto met zo'n olieverbruik flink moeten roken. Als er niets lekt dan moet het wel verbrand worden.
 

The bone collector

Senior Member
Dit is bijna een liter per 1000 km. Voor een motor met nog geen 40k op de teller vind ik dat abnormaal veel, lijkt wel een olieboot. Zelfs motoren met meer dan een ton op de teller verbruiken minder. Overmatige slijtage lijkt me niet de oorzaak te kunnen zijn bij zo'n lage stand. Ik verdenk dan eerder de turbo of een probleem met de carterventilatie. Toch zou de auto met zo'n olieverbruik flink moeten roken. Als er niets lekt dan moet het wel verbrand worden.

Helemaal mee eens. Al denk ik niet direct in de richting van de turbo, dan zou het olieverbruik (dacht ik toch) nog veel groter moeten zijn...
 

tosca

Nieuw lid
Als één keer je olielampje gaat branden, kan gebeuren. Je weet immers dan nog niet dat je motor olie verbruikt Maar 3 keer?! Zou je niet eens een keertje tussendoor gaan peilen?
Als het lampje brand dan rijdt ik naar de garage en laat ik olie bijvullen,dat is nu zo'n beetje om de 2 maand,wat schiet ik er mee op om nog vaker olie te controleren?
 

Rosinfield

† In Memoriam
dat is heel simpel, met een lampje kan ook iets loos zijn, dwz het kan door een storing ten onrechte branden en dan zou het kunnen dat je dus ook ten onrechte bijvult. Daarom beter toch ook maar even peilen, zou ik denken. Onder het motto: dubbelgenaaid houdt beter
 

Chatslet

Forumguru
Daarbij komt dat als het lampje brand je direct moet stoppen en olie bij moet vullen en niet eerst een ritje naar de garage moet maken. Als je dat zo blijft doen dan kan ik je nu al vertellen dat die auto de 100.000 km niet gaat halen. Ik zou zelf redelijk paranoia zijn als er regelmatig een olielampje brand...
 

The bone collector

Senior Member
Zijn er geen 2 lampjes? eentje voor het niveau en eentje voor de oliedruk. Of heb ik dat verkeerd voor? Dat van het niveau, daarmee kan je nog naar de dealer, lijkt me. Maar eigenlijk zou je altijd wat olie moet hebben (half litertje) voor zulke gevallen. Ligt bij mij altijd in de auto.
 

TurboBooster

Forumguru
Ik neem aan dat de Yeti van 'tosca' op LongLife olie staat.
Ik zou dit gaan omzetten naar een vaste oliewissel om de 15000 KM met een iets dikkere olie tw. 5W-40.
Als het olie verbruik hierna een stuk minder wordt kan men gerichter zoeken naar de evt. lekkage van de olie.
 

tosca

Nieuw lid
Er zijn inderdaad 2 lampjes de rode=oliedruk,de oranje=oliepeil.
De oranje brand dus regelmatig,en ik ga er zelf niet mee aan het vullen,dit laat ik extra door de dealer doen,zodat ik precies kan aantonen wanneer er door hun zelf olie is bijgevuld.
Ik kijk wel uit,zometeen zeggen ze nog je had er eerder mee moeten komen,of je hebt teveel of te weinig bijgevuld.
Maar mijn vraag was eigenlijk,wat zou de oorzaak zijn of wat kunnen ze eraan doen?
 
Bovenaan Onderaan